zondag 11 november 2012

Geknoei met de sabbat


De dienst was wel fijn. We gingen deze morgen naar de Pauluskerk omdat er bij ons weer een kinderbesprenkeling was en ik kan deze vorm van “dopen” nergens in de bijbel vinden dus heb er niet zo veel mee. Maar ieder zijn meug.
In de pauluskerk is het gehalte aan krukken, wandelstokken en rollators op zeer hoog niveau. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 70 jaar.
Een oudste met een enorme omvang die mij aan een potvis deed denken luidde de spreker van deze morgen in die het over de zondag wilde hebben.
Hij deed dat op grond van de wet waar de sabbat als rustdag door de Here voor het volk Israël werd voorgeschreven.
Wat ik al vreesde bleek waar, want ook deze predikant nam het woord van God niet serieus en maakte zonder enige bijbelse gronden de zondag tot zaterdag en noemde de zondag zelfs schaamteloos de rustdag en laatste dag der week. Het was de dag waar God zelf op rustte, aldus deze predikant. Een steeds wederkerende verkrachting van Gods woord en waarom? Kan iemand mij uitleggen waarom ik dit gerommel met rustdagen ernstig moet nemen en waar in de bijbel staat dat de sabbat nu de zondag is?
Verders een goede preek, maar ja, als de basis al staat op onbijbelse gronden, dan is het lastig luisteren…

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon

2 opmerkingen:

  1. In onze 24 uurs economie is er eigenlijk geen plaats meer voor een rustdag. Zelf de rustdag vieren is volgens mij de beste oplossing.

    Laten de anderen maar rusten wanneer ze willen. Of als ze gedwongen worden door hun lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ook niets tegen een rustdag mar de zondag de sabbat noemen en de suggestie wekken dat het de rustdag is als zijnde de laatste dag der week is de bijbel verkrachten. Het is de eerste dag der week omdat het een nieuw begin is. 8 is altijd een nieuw begin. de 8 verwijst naar God. Bij de 7 (volheid) sloot een tijdperk (de wet) als middel om in het reine te komen met God af en bij 8 begon de werkelijke rust als zijnde de innerlijke rust op grond van de genade.
    DIt geheim is zeer groot en een ieder die daar mee speelt heeft niet goed begrepen wat de opstandingsdag wil zeggen. Het graf is leeg en God is begonnen aan het tijdperk van de genade op grond van het volbrachte werk door de Here Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.