woensdag 7 november 2012

Demente hond


Ma ligt nog altijd in bed en kijkt blij als ik binnenkom. Ze zegt dat de afstandbediening kapot is maar als ik op het knopje druk, doet hij het goed. Ze snapt er niets van, zegt ze. Ik wijs op de foto van pa aan de muur en meteen zegt ze:”waarom ben ik nou bij je vader weggegaan?”
Gevolgd door de vraag:”bij wie ging ik dan wonen?”
Als ik de naam van haar toenmalige vlam noem, schrikt ze enorm en roept:”nee toch zeker,” en begint te snikken.
Sommige zaken achtervolgen je je hele leven lang, bezint eer bij begint met scheiden!
Ik maak een foto van ma die in bed naar me kijkt alsof ze wil zeggen:”wat mot dat?” Als ik na een half uurtje wegga besef ik dat ze  allang weer vergeten is dat ik geweest ben. Thuis aangekomen kijk ik naar onze 13 jaar oude teckel die sinds kort zomaar in de nacht begint te janken, in huis poept als ik een satétje eet, in de tuin verdwaalt en de hele nacht loopt te spoken en plotseling snap ik het. Ook de hond is dement aan het worden.
Je kan van het leven zeggen wat je wilt, maar je krijgt in ieder geval altijd alles gelijk. Morgen maar pillen halen tegen de angst want straks gaan de buren klagen en dat willen we niet….

9 opmerkingen:

  1. Nou inderdaad, dat van 'alles tegelijk' dat kennen we. Twee vaders en een oma overleden dit jaar, baan-verlies (wisten jullie dat al?) en ook nog een hernia begin dit jaar. Het was me het jaar 2012 wel... Zucht... Ik mail jullie binnenkort voor een etentje bij ons thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die foto van je moeder Peter!
    Wel sneu dat ze zich de vraag stelt waarom ze gescheiden is...alhoewel ze ook dat waarschijnlijk meteen weer vergeten is verder?

    Zo'n hond die s'nachts jankt kan inderdaad bij de buren ergernis opwekken. Goed dat je daar iets voor gaat halen dan ja.
    Ons oudste hondje is bijna 12 en begint nu zijn plas regelmatig in de kamer te doen...zijn we ook minder blij mee maar ja, zo gaat dat.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad komt alles tegelijk. Aan zo'n beestje ben je toch gehecht hè. Sterkte met alles en iedereen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel goede herinneringen aan je mams, heb haar lang niet meer gezien, zij was samen met eef de enige lieve mensen van onze toch bijzondere familie.
      Maar ondanks alles denk ik dat knoopie toch de hele boel bij elkaar hielt.
      Je mams is een echt mens!!
      greetz je nicht

      Verwijderen
  4. Och, zo'n beest, onze eerste kees was op het laatst ook zo dement als een deur. Wezenloos voor zich uit staren, de weg kwijt zijn, onder de tafel kakken, etc. Triest dat mensen en dieren hun laatste jaren zo moeten slijten. Dan is oud worden geen lolletje, ik moet er niet aan denken zo af te takelen. Dan ga ik liever als ik nog een beetje fit ben, maar ja , dat heb je niet voor het zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijft je diertje je snapt het als g geen ander als je zelf ook een hondje hebt (gehad)...

      Verwijderen
  5. Hoi Clint,
    Ja joh, het is zoals je schreef, en meerderen ook bevestigen, als er iets gebeurd, gebeurd het niet als enigste. Dan overvalt je van alles en nog wat.
    Het is me wel wat voor een zoon, om je moeder af te zien takelen. Zo sneu ook dat ze dan ineens niet meer weet waarom ze dingen besloten heeft, en als je haar er aan herinnerd, ze door verdriet overmand wordt.
    Ik wil je ook sterkte wensen met je lieve viervoeter, ja joh, vele dingen die mensen overkomen, kunnen ook onze trouwe vriend overkomen. Hoop dat de tabletjes zullen helpen.
    Sterkte met alles man.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.