maandag 12 november 2012

De reden waarom ik toch in de gevestigde orde kerk


Ik heb de Pinkstergemeente gezien, de Evangelische en meer charismatische bewegingen en moet zeggen dat ik er niet kan aarden.
De reden daartoe moet gevonden worden in de hoeveelheid kul die er verkocht wordt als zijnde Gods woord.
Ik wil wat noemen.
Het spreken in tongen als “het” teken van de vervulling met Gods Geest. ( de bijbel leert dat niet iedereen in een tong spreekt)

Het dwangmatige betreffende zieke mensen, die moeten genezen en als ze niet genezen een object blijven voor “gezonde” christenen om met de regelmaat van de klok deze toch al kwetsbare groep in te peperen (in liefde natuurlijk) dat het niet aan God ligt waarom ze niet genezen.

Het onstabiele karakter van veel charismatische kerken. Dan is het weer de Torontoblessing, dan weer de Willowcreek en dan hebben ze weer een ander speeltje waar jij ook enthousiast over moet zijn. (vallen in de Geest, soaken etc)

Het gemak waarmede Gods naam wordt verbonden aan zogenaamde profetieën. Zo spreekt de Heer: en dan komt er een of ander slap verhaal dat kant nog wal raakt, ik kan er niets mee.

De rusteloos en ordeloosheid waarmee diensten vaak verlopen. Geloop tijdens de preek, gedans, gevlag, toneelstukjes, allemaal prachtig, maar ik heb het idee dat het een soort te vermakelijk wordt en mij daardoor het zicht op de Here Jezus ontneemt.

Het zweverige sfeertje staat mij vreselijk tegen. Ik kan er niets mee, ben er te nuchter voor.

Het onwijs grote verloop in deze kerken. Ga na tien jaar nog eens kijken en 70% van de leden zijn weg.

De vaak amateuristische wijze van preken.
Heb er ooit een over de duivenmens gehoord, waarbij de spreker meende dat ten tijde van de honger de duivenliefhebbers van de duivenstront soep kookte en deze opaten. (gedeelte uit de honger in Samaria) Na onderzoek bleek er in Israel een plantje te bestaan dat “de duivenmenst” genaamd is en net als in de oorlog hier de bloembollen, gegeten werd. Ik bedoel maar.

Het steeds tot eindeloos herhalen van de opwekkingsmuziek. Herhalen en herhalen de band speelde door meer dan een uur, ik had daar niets mee.

Het oncontroleerbare van zogenaamde profetieën. Niemand controleerde in de 15 jaar dat ik (noem het) charismatisch kerkte, of profetieën wel uitkwamen. Men slikte het als zoete koek en vergat het vervolgens.

Ik vind in de gevestigde orde een meer solide samenkomstvorm.
Je weet wat je krijgt, geen verrassingen.
De preken zijn vaak (niet altijd) sterker en bijbelser.
Er hangt geen sfeertje waar je verplicht aan mee moet doen. (handjes in de lucht, oogjes toe)
Er is bijna geen verloop, mensen zijn erg trouw.
Er is rust, niemand loopt heen en weer tijdens de preek.
De psalmen worden wel eenswaar op een begrafenis ritme gezongen, maar geen herhalingen en zingen wordt niet eindeloos opgerekt tot er een soort roes van aanbidding ontstaat.
Ik houd van de soberheid die de diensten uitstralen.
Geen gezeur over te weinig geloof als je ziek bent
Al met al voel ik mij er meer thuis ondanks de paar punten van kritiek die ik durf te ventileren.

3 opmerkingen:

  1. In de loop der jaren ga ik steeds meer begrijpen wat je hier beschrijft Peter. Rob en ik kerken in een evangelische baptistengemeente en, hoewel we niet van plan zijn om deze gemeente te verlaten (wij zijn ook nogal van de trouwe soort) en er ook heel veel dingen gewoon 'goed' zijn te benoemen in deze gemeente, zijn er ook zaken waarin ik niet meega,zoals: iedere christen móét genezen anders mankeert er echt iets aan je geloof, iedereen kan in tongen bidden, enz. Ik moet wel zeggen dat deze opvattingen niet door de leiding van de gemeente worden onderstreept maar dat het opvattingen zijn van diverse gemeenteleden. Ik probeer hier afstand van te nemen, maar soms is dat niet zo simpel. Weet je, ik verlang vaak naar de komst van de Here Jezus.....dan zullen we een samenkomst en een dienst hebben die geweldig zal zijn. Zolang wij hier op deze aardbol rondhobbelen zal het allemaal maar 'surrogaat' zijn en zullen we het er mee moeten doen.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De volmaakte gemeente bestaat niet als zodanig, mee eens. En als hij er al is wordt hij onvolmaakt op het ogenblik dat ik er binnenkom. Bedankt voor je woorden Jose die ik beaam en begrijp als zijnde herkenbaar en wijs....

      Verwijderen
  2. tja ik zal niet zeggen dat alles geweldig is in de evangelische wereld, maar pas bij een doopdienst in de hersteld hervormde kerk. Ik had de neiging om heeeel hard naar buiten te rennen...;)zo zie je iedereen is verschillend en ik ben blij dat familie van me het daar naar hun zin heeft, we hebben een goede band, gelukkig en het mooiste vind ik dat hij geloofszekerheid heeft, want waar je ook zit, als het surrogaat is ben je erg arm!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.