vrijdag 23 november 2012

De nemer


Zelfs ademhalen doet pijn nu. Vanmorgen toch nog wezen werken maar op half twaalf afgenokt.
Mijn zussen waren bij pa en vertelde hem enthousiast dat ze een matras voor hem hadden. Echt een superfijn matras voor de prijs van 90 euro. Pa die op de penning is wilde hem liever gratis en keek zuinigjes in het rond. Meneer moest er eerst over nadenken. Op de grens van het leven en dan nog moeten nadenken over 90 euro lijkt mij de verkeerde zuinigheid.
Tegen mij vertelt hij altijd vol trots dat hij “De meiden” direct betaalde voor alles wat hij zoal bliefde. Soep, vlees, vis, ballen gehakt, nasi en meer eetbaars. “Geen probleem hoor, ze doen het toch maar voor mij en dus hup, ik trek gelijk mijn knip om de kosten terug te betalen.” Nu blijkt dat hij niets wil vergoeden en zelfs het boodschappen geld in de kontzak houdt, heb ik mijn zussen op het hart gedrukt om voorzichtig te zijn. Niet omdat ze het geld niet kunnen missen, maar meer voor je gemoedsrust. Hij kan gemakkelijk zelf de rekening van zijn voedsel betalen en het is leuk om hem zo nu en dan iets cadeau te doen, maar “berekendheid” wordt door mij niet echt gewaardeerd, zeker als je ziet hoeveel de “meiden” voor pa doen. Een vos verliest wel zijn haren maar nimmer zijn streken.
Het doet wederom pijn om te beseffen dat je niet uit een warm nest komt. Het vreet aan je als je de echo van het verleden, waarin hij nooit eens als de “gever”  uit de bus kwam, nog altijd hoort naklinken. Heer waarom heeft U ons zo’n vreemde vader gegeven? Een “nemer” in plaats van een gever.
Foto: het gezin, met de jongste (Carla) in bad die kijkt alsof ze de grap met al dat water niet waarderen kan. "Ik weet niet wat het is, met al dat vocht, maar ik zou willen dat ze ophouden," lijkt ze te denken.

2 opmerkingen:

  1. Ja Peter,
    Dat zuinige krijg je op die leeftijd, ik heb jaren voor jullie gezorgd jullie doen het nu maar voor mij. Al is de definitie van zorgen voor... net even anders dan hij in gedachten heeft. Wijze raad voor je familieleden hoor. En ja, de waarom vraag, is er een die je denk ik niet beantwoord zult krijgen. Hou je taai kanjer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je afgenokt bent Peter als je teveel pijn hebt! Beterschap nogmaals.
    Ja joh, je vader zal het vast niet meer leren nu op zijn oude dag om het eens anders te doen dan hij altijd gewoon is geweest. Dus inderdaad zelf goed opletten dat hij jullie niet 'een oor aan naait'.
    Blijf je grenzen in de gaten houden hoor, je hebt niet zomaar nu een maagzweer!

    lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.