zondag 4 november 2012

De beste stuurlui


Pa ligt in bed en klaagt over een volle zak. Kijk hem vol vragen aan en hij wijst op zijn urinezak die aan zijn been hangt. Hij roept:”geef me de colafles,”dus ik reik hem de lege plakkerige fles aan die naast zijn bed staat. Hij rommelt met de dop, tapt af en laat hem naast zijn bed half leeglopen. Met handdoeken de boel weggestopt terwijl pa met de traplift naar beneden snort. Beneden gekomen zit hij op een stuk leverworst te knagen en zegt dat hij bang is dat de handige handgreep in het toilet af zal breken waardoor hij  met zijn kont in de scherven van de pot terecht zal komen. Ik wijs hem op zijn eigen gierigheid waardoor ik er een zelf heb moeten maken omdat meneer een dure van 25 euro niet wilde betalen.
Ik schenk hem een Pernod ik a 35% die ik voor hem heb meegenomen. Hij nipt en spuugt direct de handel direct weer op de vloerbedekking onder het uitroepen van:”wat is dit smerig.
Om tien uur naar de kerk waar ik Fred onze neef zag lopen. Het is de jongen die op de begrafenis van mijn oom zijn gal meende te moeten spugen op mijn zusjes omdat hij vond dat we waardeloze kinderen zijn als het ging om de verzorging van pa. Het spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal, spookte de hele dienst door mijn hoofd en ik kreeg het laatste half uur van de dienst hevige maagpijn waarbij ik bijna van mijn stokje ging en de vreemde aandrang voelde om op Fred te braken...

4 opmerkingen:

  1. het had wel heel eerlijk geweest,dan wist hij gelijk hoe jij over hem dacht,en dan had het dubbel opgelucht.(mag toch ook wel eens)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weet eerlijk gezegd niet wat ik kan zeggen..u zit in die situatie..maar ik zou geen drank meer aan hem geven..al werd ik zo boos op mijn..als ie zou wil leven goed..zou alles doen als dochter behalve drank geven or sigaretten..laat een ander dat doen..ik wil dat niet op mijn geweten...maar ik sta niet in uw schoenen dus kan niet over oordelen...sterkte peter echt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijp het, begrijp het, mat als een ander het moet doen, heeft die het bezwaar. Neen niet de brouwer, niet de verkoper, niet de kastelein, niet de op verzoek meebrenger is schuldig, maar de innemer in dit geval. Ik voel me derhalve niet schuldig om drank die hij al 30 jaar lang per liter in neemt mee te nemen, het is zijn keus en niet de mijne. Anders zadel ik een ander op met het dilemma, drank meenemen. Het blijft lastig...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou ook niet weten, waarom je iemand in zijn laatste fase, als er toch niks meer aan te doen, zijn genotsmiddelen moet afnemen.
    Genezen zit er niet meer, laat hem dan, hoef je je echt niet schuldig over te voelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.