maandag 5 november 2012

De ballen en ander kerstgeleuter


Ik loop op straat en aan de temperatuur voel ik dat we langzaam de winter in gaan glijden. De eerste nachtvorst is reeds geweest en her en der zie ik al weer kerstballen, kerstbomen, kerstkransen, kerststerren en weet ik veel wat de commercie allemaal van de betekenis “kerst” heeft weten te kneden.
Een ding is en blijft zeker: zonder Jezus is je kerst mis.
Even wat dingen ter overdenking op een rijtje.

De kerstbal/ heksenbal: De oorsprong ligt bij de gedachte dat Heksen geen spiegelbeeld hebben en met het ophangen van deze spiegelende ballen, hoopt men de heksen van hun huis te houden.

De kerstboom: Heeft de oorsprong in het oud Germaanse geloof en is gekoppeld aan het lichtfeest/ de kortste dag, het midwinterfeest en heeft ook al niets met de geboorte van Christus te maken.

De kerstster in de vorm van een hexagram of in de vorm van een pentagram hebben ook al geen beste achtergronden. Tekenen die we nogal eens terugvinden in de vrijmetselarij en oké ook in de vlag van Israël vinden we er een terug.

De lampjes in en om ons huis of in de boom hebben dezelfde oud Germaanse oorsprong.

Onnodig dat wij christenen ook “gezellig” meedoen met dit onbijbelse feest, want nergens staat in mijn beleven dat wij dit feest behoren te vieren. Maar dol als wij zijn op feestjes hebben we er toch een van gemaakt die wij vervolgens uitbundig vieren met veel eten, drinken en gezelligheid. Van het tijdstip van de viering klopt ook geen hout want zeg nou zelf:”de herdertjes lagen bij nachten in het veld.” Ga nou eens een keer voor de aardigheid een nachtje eind december in het veld liggen, dan kom je er wel achter dat ons tijdstip van viering de allergrootste miskleun is als het over het vieren van kerstmis gaat."

Ik gun iedereen zijn kerstfeest hoor, maar laten we wel voor ogen houden dat het eigenlijk veelal gevierd wordt op een verkeerd tijdstip, met de verkeerde middelen (veel eten en drinken), rond de verkeerde persoon (de kerstman) en om de verkeerde motieven (gezellig bij elkaar zijn).
Laten we er ook dit jaar maar een heel dikke laag: de Here Jezus opsmeren, dan lijkt het misschien toch nog wat....

16 opmerkingen:

  1. Tijdens de kerstening hebben de oude kerkvaders, de christelijke feestdagen handig aan de heidense feestdagen opgehangen.
    Daarom vieren we kerst, pasen etc, op verkeerde data. Maar ik moet zeggen, dat ik de lichtjes en ballenmeuk wel gezellig vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meen eens wat je zegt Gerrit omdat het zo is. De vorvaderen hebben er een redelijk bal van gemaakt en daar plukken wij de vruchten van. Ik moet zeggen dat ik ook geniet van deze dagen, maar God in de hemel op mijn blote knieen dank als het voorbij is.
    Voor mij is december een zware maand. Het geklooi met de sint, waar je nu eenmaal "gezellig" met iedereen met mee moet doen, want anders ben je een stoffige zak. Het gedoe met slechtlopende rijmpjes, het gedoe met eten en "gezellig" bij elkaar met z'n allen en als sluitstuk het weken (is al aan de gang) gedonder met donderslagen waarbij je je een hartverzakking schrikt, de kat in de gordijnen hangt, de hond alles onder schijt van angst en jijzelf nachtenlang uit de slaap wordt gehouden omdat de jongeren in de straat zo leuk met vuurwerk bezig zijn. Ik zie er nu al verschrikkelijk tegenop...
    OOk prettige dagen van mijn kant....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, maar ik vind het alleen gezellig, omdat wij er van een afstandje naar kijken. Wij doen niet aan sinterklaas, en met kerst en oud en nieuw zijn we gewoon thuis. Geen familiefeesten hier. En het vuurwerk valt hier ook mee, bovendien is onze hond er niet bang voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach ik houd wel van al die lichtjes en glinsterende ballen. Ik heb er ook geen bijgedachten bij, alleen maar dat ik het mooi vind. Bij ons staat Kerst sowieso in het teken van de geboorte van de Here Jezus. De datum zal wel niet kloppen, maar goed 25 december is nou eenmaal uitgekozen om dat te vieren, dus daar doen wij vrolijk aan mee. Verder is op 1ste Kerstdag onze zoon jarig, dus we hebben altijd een verjaardag te vieren. Oud en nieuw heb ik ronduit een hekel aan. Ik háát al dat geknal van die rotjes en voetzoekers.....om 22.00 uur zit ik al te gapen omdat ik domweg moe ben dan en ik ben altijd blij als ik na twaalven m'n bed in mag. Ik houd wel van de oliebollen en appelbeigbets, die ik dus ook volop bak op 31 december! Sinterklaas is bij ons een gezellige avond met de kinderen (en dit jaar voor het eerst met kleinkind!!), we eten lekker met elkaar, lezen leuke maffe gedichten voor en verblijden elkaar met een cadeautje!

    Maar eerst vier ik mijn verjaardag en die is a.s. woensdag 7 november!! Iedereen is uitgenodigd om een lekker stukje taart te komen eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hebben we zeer zeker gemeen en dan te bedenken dat ik als jochie dol was op vuurwerk. Maar nu haat ik het uit de grond van mijn tenen. Ik begrijp dat veel mannen die harde knallen nodig hebben om hun eigen stoerheid op te schroeven maar daar heb ik helemaal geen last van. Ik ben ruig zonder knallen, haha...Oh ben je woensdag nou alweer jarig!

      Verwijderen
  5. Ik heb een tijd geleden een gedicht er over geschreven. Hoop dat je het goed vindt dat ik het plaats.
    Groetjes Wil

    Waarom nou toch weer kerstfeest

    De winkels zijn zo mooi versierd met lichtjes overal
    Zo nu en dan als je geluk hebt zie je hier of daar nog een kerststal
    Want waarom was het nou ook al weer kerst, voor de kaarsjes of voor de boom
    Veel mensen die zeggen dan: “We vieren kerst, omdat het gezellig is, gewoon”.
    We herstellen dan vaak relaties, die kapot waren gegaan
    Maken allerlei beloftes, om beter te leven voortaan.
    Wasmachines, scheerapparaten en zelfs en stereo t.v.
    Met veel te dure cadeaus verwennen we elkaar dan mee.
    Dat het een bijzonder tijd is dat zien we nog wel in.
    Maar er dieper over na gaan denken, dat heeft toch geen enkele zin.
    Dat is toch veel te lang geleden en is ook nog eens niet waar.
    Hoe kunnen er nou lammetjes lopen, in een weiland aan het einde van het jaar.
    Maar de diepere betekenis staan weinigen bij stil
    En dat maakt de hele sfeer rond kerst uiteindelijk heel kil.
    De geboorte van Jezus Christus, die is de Zoon van de levende God
    Dat is dan iets waar men vol op mee spot

    Het is echt waar, zo'n tweeduizend jaar geleden kwam een engel bij Maria vertelde haar dat God haar had uitverkoren.
    Om Zijn Zoon te dragen en dat Hij uit haar, een eenvoudige vrouw, werd geboren.
    Gods vrezend was ze, daarom koos Hij haar, niet omdat ze beroemd was of rijk.
    Nee, ze was een gewone vrouw, een mens aan jou en mij gelijk.
    Bijna was haar geliefde in alle discretie van haar weggegaan.
    Maar een engel ging in een droom dicht bij hem staan.
    Vertelde hem dat Maria niet was onteerd.
    Maar met een bezoek van Gods Heilige Geest was vereerd.
    Daar was de zwangerschap door ontstaan.
    Als de moeder van de Zoon van God zou zij voortaan door het leven gaan.
    In haar zwangerschap moesten ze een verre reis maken om zich te melden in de geboorte stad van haar man.
    Augustus had het zo verordend. Hij wilde alles weten van elke onderdaan.
    Nergens konden ze terecht geen huis geen hotel nergens was er plaats, alles was bezet echt overal.
    Nee, wacht eens even er was nog wel een plekje, verderop in een stal.
    Daar was de geboorte plaats van deze koning. De redder van ieder mens.
    Want zo wilde God het, dat was Zijn wens.
    Uiteindelijk zal het toch niet wezen zo als God het graag had gewild.
    Omdat de harten van de mensen door de duivel zijn verkild.
    Maar de geboorte van Jezus dat is waarom het kerstmis is.
    Dus vier jij het om een andere reden dan heb je het toch echt mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik nou heel erg leuk en lief dat je een eigen gedicht deelt met ons. Ik heb er erg van genoten en het geeft meer de ware gedachte van kerst weer dan alle kerstbomen bij elkaar.
      Heel erg bedankt voor deze mooie woorden

      Verwijderen
  6. Jij heel erg bedankt voor je lieve woorden. Ik heb het graag gedaan.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. snap ik heel goed...het is onbijbels...wij doen ook niet mee aan dit soort dingen..ik hou van de winter dagen....maar gezelligheid moet je eigenlijk het hele jaar doen..niet alleen deze dagen..drukte dronken mensen..en niet te noemen het commerciele kant..ieder vult in voorzichzelf..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ZO heel koud is het in het midden-oosten nu ook weer niet in deze tijd volgens mij ;)20 tot 23 graden kun je best bij buiten liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een bikkel ben jij toch. Neen geef mij maar een dekbed haha..Zeker veel meer borsthaar dan ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier (in Engeland) staat bij onze supermarkt de opgetuigde kerstboom al in de winkel.
    En dan hebben we het nog niet over de kerstcadeaus die men moet kopen voor familie en vrienden, of je nou samen kerst viert of niet. Genoeg mensen steken zich in de schulden.
    Hartelijke groeten uit een herftig Engeland
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu al!!! Ach ja, als er een ding is waar de moderne mens goed in is, is het schulden maken. Gelukkig is er EEN die schulden op zich neemt. Neen ik bedoel niet de bank. Die zit zelf ook in de schuld...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.