vrijdag 19 oktober 2012

We all need


Zowel zwervers die slapen in kartonnen dozen, als mensen die wonen in schitterende huizen of paleizen, zijn niets meer dan verloren zielen. We beschermen onszelf binnen de zelfgemaakte muurtjes waarachter wij ons veilig wanen.
Ik ben opgegroeid met lesjes die mij moesten leren hoe te leven en me leerden vechten om een gelaagd mens te zijn op school en later op je werk.
Maar diep van binnen bleef de pijn en de leegte, doch je hielt je mond terwijl het “feest” van het leven doorraasde, bedekte je met slingers en confetti je tranen.
Maar in je ziel woedde een privé-oorlog van vertwijfeling en onzekerheden als het ging over het waarom van het leven.
En maar worstelen om uit de eindeloze cirkel te komen en een geslaagd mens te zijn in dit tijdelijke bestaan.

Dan is er de angst om te struikelen, want ik heb gezien hoe we de niet zo geslaagde mens als minder bestempelen om hun zwakheid en aantasten in wie ze eigenlijk zijn. Ik heb gezien hoe de neergevallenen gestenigd worden door de gezonde mensen. Zelfs in de kerken komt het voor en werpt men maar al te gemakkelijk met speerpuntige bijbelteksten dat een waar kind van God niet ziek behoeft te zijn en vergroten daarmee enkel je pijn.

De zwakken en zieken moeten van alles en bovendien dankbaar zijn dat ze nog altijd leven en zich altijd zonder twijfel op het te komen wonder blijven richten.
Je wordt gemerkt als zieke en zwakke maar al te makkelijk aan de kant geschoven als zondaar wiens zonden in de weg staan om de weg van het heil compleet te beleven.

Maar we moeten wel allemaal beseffen dat we Gods liefde niet kunnen verdienen en de genade keihard nodig hebben. De zwakken, de zieken maar ook de gezonde mensen.
Want we voelen ons allemaal verloren op bepaalde tijden, we voelen ons allemaal eenzaam diep van binnen en we hebben allemaal pijn en huilen op onze tijd en hebben de overweldigende liefde van Jezus nodig…

3 opmerkingen:

  1. Paulus had een doorn in zijn vlees, zo zegt hij zelf. Hij vroeg God om deze te verwijderen, maar zei erbij dat wanneer dit niet zou gebeuren hij dit dus gewoon zou moeten dragen. Zover ons bekend is die doorn nooit weggenomen. Kun je dan zomaar zeggen dat je ziekte nodig hebt of zoiets? Dacht het niet. Het kwaad treft ons allemaal op een of andere manier. We leven in een onvolmaakte wereld, waar we alleen kunnen overleven als we elkaar steunen, in plaats van tegenwerken, en zicht houden op een betere toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amèn. Hier lees ik de spijker op de Evangeliekop. In Jezus' tijd moesten de zwakken en zieken het ook in alles ontgelden. Nu komt die positie steeds vaker zelfs van binnenuit lijkt het wel.. hoe treurig is dat. Ziek-zijn is een teken van ezwak geloof menen sommige koppensnellers.
    Mensen, we leven allen van Genade alleen! En het is diezelfde genade die eeuwig leven schenkt. Of dat leven nu zwak en ziek begint, of gezond maakt niets uit.
    Het is de Meester die roept en je op een Dag welkom heet op het Bruiloftsfeest: "goed en dapper gestreden armzalige dienaar, nu ben je in alles rijk, je bent van Mij".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amen..dats waar ben mee eens met hans...puur uit genade zijn we hier..we kunnen dat niet verdienen elke dag falen we in iets...goed onderwerp...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.