vrijdag 5 oktober 2012

Pa kan niet plassen

Nou ja, zijn katheter zit verstopt. Hij zit als ik om elf uur binnenkom met een rood gezicht te schuiven op zijn stoel want hij kan het niet houden. Zijn blaas voelt als een ballon, aldus pa. Een en ander geregeld en de dokter zou met spoed komen maar inmiddels is er weer een kwartier vol hoge nood verstreken. Uit het slangetje komt enkel wat bloed en ik voel me een beetje misselijk want wat er erger dan niet kunnen plassen? De verlossende deurbel gaat en ik ruk de voordeur open en laat de dokter binnen. Pa wil dat ik er bij blijf maar de vooruitzichten trekken mij niet echt. Zijn schokkende benen als de oude katheter wordt verwijderd, het inbrengen van de nieuwe waarbij meer dan een liter urine met bloed wordt afgetapt, het maakt me wee. Pa zucht opgelucht en laat de fles met urine uit zijn handen glippen die op de hugategels begint leeg te klokken. “Ho, ho,” roept de dokter olijk alsof het om een kopje thee gaat dat om is gevallen. Met man en macht en bovenal veel handdoeken wordt de bende weer aan kant gebracht en vertrekt de dokter. “Er zit een bloedende poliep in mijn blaas,” mompelt pa. Hij schenkt een vers borreltje in en zet ook de fles direct aan zijn mond. Gulzig neemt hij een paar teugen met zijn door urine klevende handen om de fles. Vreselijk!!!

6 opmerkingen:

  1. Wat een afschuwelijk verhaal. Wat ben je hulpeloos dan he, zowel jij als je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja waardeloos zoiets. Je ziet dan dat de dagen waarin je als mens denkt; hierin heb ik geen plezier, plotseling daar zijn. Ik heb er wel plezier in, in het leven dus, maar of mijn ouders dat ook zijn is de vraag...

      Verwijderen
  2. Wat een toestanden Peter. Sterkte, ook voor je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee,zoiets is echt niet leuk.En zoals Aline al zegt..je bent dan zo hulpeloos allebei.
    Voor je ouders zal het plezier zo inderdaad hard minder worden..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijft mij verwonderen dat pa ie zijn levenlang gerookt heeft als een schoorsteen en gedronken als een weet niet wat, straks toch nog het oudste wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.