dinsdag 16 oktober 2012

Nat hoesten


Pa zit boven een pannetje omdat hij misselijk is. Als ik vraag waarvan antwoordt hij:”Te veel cola gedronken.”
Naast de bank staat een fles cola waar twee slokken uit zijn en even verderop een lege fles citroenjenever.
Zijn katheter loopt als hij daar flink van drinkt beter, beweert hij. Als hij niet drinkt gaat het slangetje verstopt zitten. “Zeg, ruikt het naar urine hier binnen?” In de kamer die compleet blauw gerookt is zou je zelfs een ontbindende haring niet opmerken, dus weet ik veel of het stinkt? “Hoezo pa, heb je in je broek geplast?” “Neen, maar soms gaat het mis met aftappen.”  Op het tafeltje voor hem tel ik dertien verschillende medicijnen benevens vier smaken pufjes die hij gebruikt om tussen het roken door zijn longen nog van enige zuurstof te voorzien. Hij krijgt een hoestbui zonder weerga en schenkt nog een spatje jenever in. “Daardoor hoest ik wel meer, maar niet meer zo droog,” aldus pa.
Zo langzamerhand vind ik steeds moeilijker verse gesprek stof. In de laatste weken hebben we al zo vaak over het verleden gesproken en hoe hij op zee ging vissen (zijn favoriete onderwerp) en gul (is jonge kabeljauw) makreel, paling, bot, schol, schar etc mee naar huis nam, die ik dan als jochie van tien jaar mocht slachten, schoonmaken en in de diepvries invriezen…



6 opmerkingen:

  1. Je hebt het niet makkelijk met zorg voor beide ouders Peter.
    Denk je ook wel aan jezelf?
    Sterkte met alles!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, hebben we nodig een beetje sterkte en wat steun in de rug van medeloggers...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Modem vliegt uit en aan dus als ik plotseling een dag of wat of line ben, weten jullie het...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. denk aan me opa als ik dit lees..dit ken ik...me ouders dronken niet ..zoals u zei in een van uw blogjes..niet iedereen kan mooi over zijn ouders praten maar een ding weet ik wel..God houdt van u en in de toekomst hoe pijnlijk het nu is..heeft een bedoeling..dat weten we niet..sterkte..soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beter offline voor je pc als voor je ouders denk ik maar zo!
    Veel sterkte met beide

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank jullie voor het begrip. Ouders kunnen een zegen zin, maar soms helpen ze je om ook heel snel oud te worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.