zaterdag 6 oktober 2012

Liever naakt dan namaak


Ik wil iets intiems openbaren wat je maar niet verder moet vertellen. Elke avond als ik naar bed ga kleed ik mij uit, zoals de meeste mensen zullen doen. Met een zucht gaat de stropdas af het overhemd, mijn onderklederen en als ik dan in mijn Adamskostuum sta en vol walging in de spiegel kijk naar mijn grijze borsthaar voel ik mij echt vrij. Eindelijk ben ik helemaal wie ik ben zonder enige vorm van bedekking die mij knellend de ganse dag tart. Het bedekken met klederen is tenslotte iets dat voortkomt uit de zondeval en heeft ons veel te zeggen als het gaat om het overdekken van de gevallen mens. De Heer deed dat door dieren te offeren en de mens te overdekken met de huiden en wij doen het nog altijd met stof van allerhande snit. Je staat er pas bij stil hoe lekker en bevrijd je je voelt als je het laatste kledingstuk van je af laat glijden. De vraag komt op of wij het ook van node hebben om op de nieuwe aarde weer met een bedekking rond te lopen of dat we nu eindelijk eens met een zucht geheel en al onszelf kunnen zijn zonder dat er een bedekking over ons wezen ligt. Zonder nu direct voor seksist uit gemaakt te willen worden of voorstander van de nudistenvereniging, want die kant moeten wij niet op, voel ik er wel veel voor om een nieuw lichaam te krijgen dat het niet van node heeft met lappen bedekt te worden. Je hoort hier nooit over preken, want een dominee is ook maar een mens die zelf onder een toga verborgen is, zodat wij door hem enkel Christus aanschouwen.
Hoe zien wij dit alles in het licht van de bijbel? Of ben ik de enige die met een zucht elke avond die buitenkant van mij af laat glijden? 

3 opmerkingen:

  1. Dat zou wel mooi zijn om 'straks' geen bedekking meer nodig te hebben.
    Geeft veel meer vrijheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben wel erg nieuwsgierig hoe het dan zit met man/vrouw. Bestaat dat nog? Zal toch zeker wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het feit dat Adam en Eva ontdekten dat ze naakt waren, ook geestelijk is. Ze stonden letterlijk in hun naakje, omdat ze zich zondig voelden. Ook al bedekken we ons nu met kleding, God kijkt er dwars door heen. En by the way, er bestaan nudistenkerkdiensten, sprak van de week toevallig iemand die daar met zn badjasje op een handdoekje naar toe was geweest. Ik vroeg nog even of dat wel in Nederland was en hij zei: Oooh het is zo fijn om EEN te zijn;) Tja het is maar hoe je het bekijkt....Hij vond kleding veel verleiderlijker dan niks

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.