vrijdag 26 oktober 2012

Kikkerbillen speciaal


Pa ligt met magere bleke kikkerbilletjes op de bank en laat zich verplegen door een vriendelijke verpleegster. “Hij wil maar niet op bed geholpen worden,”zegt ze. Pa mompelt met tandeloze mond dat ze de schijt kunnen krijgen. Ik schaam mij een beetje want de verpleging heeft wel degelijk een punt als men hem verzorgen wil op normale hoogte. De verpleegster staat voorover gebogen en verzorgd de enorme doorlegplek. Pa geeft geen krimp en ligt na te mokken over dat “rotnest” (het doorlegbed) waar hij volgens eigen zeggen met geen tien paarden is op te krijgen. “Ik wil er niet in, ze gaan er zelf maar in liggen,” zegt hij.
Best wel een beetje knullig allemaal en super eigenwijs van hem, want gisteravond weigerde een van de verpleging terecht hem op de bank te behandelen aan die doorlig plek. “Ik heb ze gezegd op te zouten,” roept pa baldadig. Hij lijkt maar niet te willen zien dat het in zijn eigen belang is dat de wond dagelijks tweemaal verzorgd wordt. Alle tegen argumenten van de verpleging worden afgedaan als: gezeik. Ik baal er een beetje van want als dit zo doorgaat kunnen ze hem straks weer opnemen in het ziekenhuis en kan ik er weer achteraan lopen. Oude mensen zijn soms erg lastig en onredelijk.


6 opmerkingen:

  1. Stronteigenwijs zijn ze, je word er kriegelig van. En dat altijd het excuus: 'ik ben oud, ik mag wel wat vergeten' of 'ik ben oud, dus kan ik dit of dat niet, of wil ik dit niet of dat niet' Ik dacht dat als je oud wordt er een zekere wijsheid boven kwam drijven, helaas is dat niet zo, het blijkt bij velen eigenwijsheid te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij spreekt duidelijk uit ervaring en je hebt gelijk. Veel oude mensen zijn lastig en denken niet na over wat ze de verpleging aandoen. Ze zien het als hun plicht om hen te verzorgen in welke houding dan ook. Onbegrijpelijk maar waar. Zullen wij ook van die nemende, eigenwijze keutels worden? Kan me niet voorstellen....

      Verwijderen
  2. Een keer de wond lekker uit bruisen met azijn als-ie niet op het bed wil liggen, dan gaat-ie de keren erna spontaan in dat bed liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, het gekke is dat hij weinig klaagt over pijn dus of die azijn zal helpen? En dan blijft het ondanks alles je "pa". Die zet je nou eenmaal niet als augurk op sterk water....

      Verwijderen
  3. Sterkte, Ik weet hoe de De Mooijs zijn als ze ziek zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. IK ben zelf ook de Mooij en toch herken ik dit niet in mij. Zal het Paula eens vragen of ik dan ook maar niet wil gaan liggen....

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.