woensdag 24 oktober 2012

Israël



Ik merk dat veel christenen dol op Israël zijn en dat is ergens logisch. Dagelijks lezen wij in de bijbel over dat ene volk waar God een speciaal plan mee heeft. We hebben zelfs bij monde van Jezus zelf de opdracht om Israël de vrede toe te bidden. Veel christenen zien derhalve de Israëliet als vriend en daar is op zich niets mis mee, maar kloppen deze gevoelens wel helemaal?
Ik sprak een Israëlische vrouw op de markt, maar al snel merkte ik dat ze helemaal niets van het geloof wilde weten.
Daar kijk je dan misschien vreemd van op, maar ergens geeft dat de gedachte dat elke Israëliet een zoon of noem het dochter Gods is, wel een aardige kras over de neus.
Later sprak ik een Israëlische man die mij vertelde dat men christenen: The split of the spit noemde (omdat christelijke kerken alsmaar splitsen).
Een laatste ontmoeting wil ik jullie niet onthouden toen een andere Joodse man op het christelijk geloof afgaf omdat wij de sabbat gestolen hadden en er de zondag als rustdag op vage bijbelse gronden van hadden gemaakt, waar de beste man volkomen gelijk in heeft.
Veel christenen menen dat de Israëliet een vriend is, of misschien wel een broeder in het geloof. Maar is dat nu helemaal waar? Christenen voor Israël is veel Joden zelfs een doorn in het oog. Men wil in het geheel niets met christenen te maken hebben en nog minder met de Here Jezus. Heel vaak gaat men voorbij aan het feit dat de Here Jezus nog altijd volkomen wordt afgewezen door het Joodse geloof.
Wat de vraag doet opkomen die luidt: Veridealiseren wij Israël vaak niet een beetje?

1 opmerking:

  1. Sommige schieten wel erg door. We zijn en blijven de "gelovigen uit de heidenen" zoals de Bijbel zegt. Anderzijds is Israël 1000 jaar en langer verschopt door 'De Kerk'. God zei niet voor niets tegen Abraham; "Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken" - Genesis 12:3.
    Ik raad iedereen die dit leest van harte aan de DVD "Jeruzalem, de Verbondsstad" te kijken. Hierin wordt Gods Heilsplan (wat voor een groot deel via Israël loopt) helder en indrukwekkend uitgelegd. Voor 9,95 euro hier te bestellen: http://www.johannes-multimedia.nl/product_info.php/products_id/3453 .

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.