donderdag 4 oktober 2012

Het verpleeghuis Gouwestein


Jolanda belde op (zusje) met het verhaal dat het verzorgingstehuis de arts had laten komen bij mijn bedlegerige moeder die een röntgenfoto adviseerde. Het tehuis nam vervolgens contact op met mijn oudste zus of wij (de kinderen) dat even konden regelen morgen. Mijn moeder heeft jaren geleden een infarct gehad en zit als een groteske vastgeplakte warmwaterkruik op de stoel de ganse dag televisie te kijken. Als de verpleging haar in bed/bad ligt, hangen ze haar enorme lichaam in een soort mobile takel waarmede ze haar kunnen ophijsen en ter plaatse naar goeddunken kunnen laten zaken. Ze denken in het tehuis, dat wij moeder in de rolstoel (een gillende moeder, want nu ze dement is, is ze helemaal overal bang voor) in de taxi, in het ziekenhuis, op en af de behandeltafel, terug in de rolstoel, in de taxi en weer terug naar het tehuis kunnen krijgen. En dat alles terwijl moeder (volgens haar zeggen) aan de spuitpoep is. Een aardige nachtmerrie lijkt mij, waar Roald Dahl met gemak een nieuwe triller uit kan persen. Het tehuis vond dit heel normaal dat de kinderen dit “even” zouden regelen en men werd zelfs boos toen er werd gezegd dat dit ondoenbaar is. Een ziekauto kon niet, die was te duur. Ze rukken wel met de dierenambulance uit als er een gewonde rat aan de kant van de sloot zit of een eend met een beschadigde poot, maar in mijn moeders situatie eh….zoek je het maar uit.
Leve Gouwestein een aanrader als het om verzorging gaat!!!!

5 opmerkingen:

  1. Ik snap van die hele toestnd daar bij jullie geen bal, als ik me beroerd voel en ik bel de dokter, dan staat binnen een kwartier een ziekenwagen voor de deur die me naar het ziekenhuis brengt. Zoiets noemt men ziekenvervoer, is dezelfde wagen als voor de noodgevallen, maar stukken goedkoper. Ziekenvervoer kost rande de 240euro voor een ritje van 25km, een noodgeval 's nachts met diezelfde wagen, voor hetzelfde ritje 750euro.
    Heb beide meegemaakt vorig jaar, werd keurig door de zorgverzekeraar betaald.
    Ik zou toch eens bellen met de zorgverzekeraar van je moeder, of ziekenvervoer in dit geval niet mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Krijg de indruk dat Utrecht dit soort zaken beter op orde heeft dan de lage veen landen alhier. Denk ook Gerrit dat je gelijk hebt en dat het tehuis ook maar wat bazelt zonder zich in zoiets te verdiepen. En dan, niemand heeft een woord gerept over dat wij het ritje van 240 euro niet zelf willen betalen. Als ze maar niet die stomme indruk blijven wekken dat mijn moeder gewoon even te vervoeren is en er even foto's van gemaakt kunnen worden. Ga er maar aanstaan met een schreeuwende huilende oude zwaargewicht als mijn moeder.
      Heb me voorgenomen om even niets te doen. Net nog bij "pa" geweest die weer een verstopte catheter had en niet kon plassen. Met een blaas als een warmwaterkruik zat hij met kromme tenen tot de dokter zou komen. Een en ander geregeld en ja hoor daar kwam ze. Ze tapte na een nieuwe te hebben gezet ruim een liter urine met bloed er in af. Smerig praatje sorry....

      Verwijderen
  2. Wat vervelend zeg, hoe gaan jullie dit oplossen? Ik ben benieuwd, amar jij zelf ws ook. Ziekenauto is reusachtig duur, daar heeft het huis wel gelijk in. Eigenlijk zou er een mobiele rontgenfotoapparaat moeten zijn, kunnen ze gewoon even op bezoek komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Clint Eastwood5 oktober 2012 03:31
    Als al geschreven ziekenauto rukt wel uit inclu personeel voor gewonde eend, maar een mens tja dat kost geld. Heb wel eens de indruk dat hier iets scheef zit. Het heet dacht ik verzorgingstehuis en ik dacht dat ook dit onder verzorging zou vallen. Niemand is te beroerd om mee te gaan met moeder naar het ziekenhuis, maar een klein beetje service is in deze ver te zoeken. Zelfs het nummer van de hopper moesten wij zelf maar opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff... het is wel raak daar iedere keer zeg!
    Ze kunnen toch wel zelf nagaan dat jullie dat niet kunnen???
    Als ze in dat tehuis al met een tillift geholpen wordt, hoe moeten jullie dat dan in vredesnaam voor elkaar krijgen?!
    De optie die Gerrit aangeeft is zeer wenselijk in deze.
    Hopelijk krijgen jullie..of het tehuis..dat voor elkaar.
    Succes Peter.

    Groet, Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.