woensdag 17 oktober 2012

Heer daar zijn mensen die niet lid zijn...


“En die mensen zeggen en doen dingen in uw naam zonder zich bij ons te voegen, dus wij wilden hen daarin tegenhouden.” (luc 9:49)
Nou ja, dat was in het kort samengevat waar de discipelen zich nogal druk over maakten toen ze ooit op een groepje mannen stuitte die bezig waren met het verspreiden van het evangelie en op Jezus wezen door boze geesten uit te drijven.

De discipelen kwamen naar de Heer toe want dit leek hen ongeoorloofd wat daar gebeurde. Men moest zich op zijn minst aansluiten bij de discipelen of op de een of andere wijze lid worden van “hun” kleine clubje.

Jezus zei: “Laat deze begaan want wie niet tegen u is die is voor u.”

Is dit niet een heel klein beetje wat we in onze tijd ook beleven als we de verschillende kerken bekijken? Men trekt elkaar in twijfel en ziet niet verder dan hun eigen kerkelijke neus lang is.

Het is typisch menselijk om de maat die jij meent te moeten vinden in de bijbel tot nieuwe wet (noem het een regel, catechismus of dogma) te maken.
“Zo moet het! Zo is het! Zo wil God het.” Is de gedachte dan. Mensen die afwijken van deze gedachte worden een beetje af gehouden. Men verkoopt het dan onder de kreet dat er nu eenmaal regels moeten zijn.
Ik begrijp het, ik begrijp het en toch in deze ben ik zo dankbaar dat de Heer zelf niet met nieuwe regels en wetten kwam, maar met de verademing van de genade!

Misschien moeten we ons eens wat meer gaan verdiepen in wat genade nu eigenlijk is en leren wat de woorden van de Heer inhouden als Hij sprak:”Wie niet tegen u is, die is voor u.” Misschien zullen we elkaar dan voor vol aanzien en beseffen dat Jezus groter is dan onze regeltjes (nieuwe wetjes)

8 opmerkingen:

  1. Is idd typisch menselijk Peter. Jammer dat het meestal zo gaat maar ik denk niet dat er echt veel aan te doen is. Er zullen altijd mensen blijven die menen dat hun wil wet is.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook niet dat er veel aan te doen is. Wij mensen kunnen maar zo moeilijk met de genade omgaan. Zelfs in de hof van Eden maakte de mensen de zaken van God al zwaarder dan ze waren. ZO horen we God tegen de man zeggen dat hij niet van de verboden vrucht mocht eten. Even later horen we Eva het gebod aan zwaarder maken als ze zegt dat ze die boom zelfs niet mochten aanraken...

      Verwijderen
  2. ben met marga eens..wetten en regeltjes van mensen..wat denk God over dit soort zaken.? ..dat was mijn gesprek met me man paar dagen terug...wie ben ik om over mijn voorganger te roddelen? een man aangesteld door God..

    wordt van ons dingen verwacht..en opdrachten gegeven zonder eerst te vragen....beslissingen die worden gemaakt in hun ogen goed ...maar geen rekening houden wat God overdenkt..

    financiele beslissingen ook zonder god bij te betrekken..ik snap niks meer van...God zegt dit en god zeg dat....de bijbel spreekt duidelijk...vervloekt zijn degene die in mijn naam spreken en is niet de geest die spreken

    waar is de liefde? het is zo lauw geworden dat we moeten zelf de voeding zoeken..want is alleen maar strijd tussen de oudsten..

    triest heel triest...een goede onderwerp...zonde en meer zonde..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begrijp gemeenten wel, maar ergens is men te veel vervreemd van het luisteren naar de Geest lijkt het wel eens. Men heeft regels gemaakt en regels zijn ten dienste van de mens en niet andersom. Men moet eigenlijk wat minder krampachtig aan wetjes vasthouden en in een geest van wijsheid zaken beproeven.
    In een gemeente gaat veel niet helemaal zoals je het zou verwachten. Er zit heel veel mensenwerk in, ook dat is typisch menselijk.
    Ik begrijp dat veel mensen mij lastig vinden omdat ik de vinger op die gevoelige plekken durf te plaatsen.

    Laatst sprak iemand tegen mij:"ik heb niet veel bijbelkennis maar waarom doe jij niet gewoon mee met de kerkregels en doe belijdenis zoals men dat wil?" Dat is de spijker op de kop als het gaat om vervreemding van de bijbel. Geen kennis hebben wordt altijd gevolgd door "veilig" de regels van de kerk, de dominee of andere spirituele voorgangers na te volgen in wat ze menen. Maar leert de bijbel dat werkelijk?
    Is het niet zo dat God liefhebben ook zoveel wil zeggen als een eigen mening ontwikkelen ten aanzien van wat men in de kerken leert en of dit wel strookt met wat God wil?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wil gemeenten ook niet te zwaar afvallen want ik ben er zelf ook onderdeel van. Ook ik barst van de fouten maar zie wel door zaken heen die niet relevant zijn. Als mensen de Heer volgen, wie ben ik dan om ze een regel voor te schrijven? Durf e kijken naar de vruchten. Als die smakelijk zijn, dan mogen we aannemen dat we met een lid te maken hebben van de boom des levens.
    Maar ja, de meesten blijven liever op de "veilige" grond van de regels...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dit zal altijd een moeilijk onderwerp blijven......gewoon bidden dat God zich openbaart...

    ik kan zoveel klagen maar wie ben ik...u bent niet lastig..in tegendeel..als veel mensen zo eerlijk zouden spreken wie weet zouden bepaalde zaken anders lopen in de gemeentes van vandaag

    ..we zullen nooit het kunnen verdienen bij de heer..hij weet het..is puur genade..dat ik enorm dankbaar voor bent..bedankt voor het delen van dit..groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.