zondag 28 oktober 2012

Goedemorgen dominee


De gemeente opende de dienst door staande te zingen:”laat ons nu de rustdag wijden.”
Ik moest even nadenken omdat de zondag bijbels gezien geen rustdag is (sabbat = zaterdag). Het is juist het tegenovergestelde, de dag van de opstanding. En juist op die dag gaat de gemeente zitten en rusten. Een vreemde zaak!
Tijdens de preek dwaalden mijn gedachten af naar een gesprek dat ik gisteravond voerde met een man van mijn leeftijd die niet meer ter kerke ging. Voorzichtig begon hij te vertellen dat hij nog wel ging tot een tijdje geleden er een nieuwe predikant was gekomen, die hem en zijn vrouw op doordeweekse dagen niet eens wilde groeten.
Als zijn vrouw de kinderen naar schooltje bracht en een “goedemorgen” liet klinken op het verse dominees echtpaar, dan kwam er niets terug enkel vrome afgepaste ogen.
“En dat kan ik niet rijmen met de bijbel waarin staat dat vriendelijkheid bij alle mensen bekend mag staan.” Onnodig te vermelden dat wij daarin allemaal lelijke uitglijders maken, maar een dominee plus zijn vrouw die stelselmatig onvriendelijk zijn, was voor hem voldoende reden om op de zondagmorgen niet naar hem te gaan luisteren. Ik begreep dat en zag opnieuw het belang van “voorgaan” in alle goede dingen. Juist in de dagelijkse en als je dat al niet kan, dan  lijkt het mij beter om dat preekgestoelte maar niet te beklimmen. Laag beginnen in het allerdaagse, pas dan mag je "praatjes maken".

12 opmerkingen:

  1. na ons huwelijk gingen we ook niet meer naar de gemeente waar we jaren gingen

    maar besloten naar een andere gemeente te gaan...dus op een beleefde manier lieten we pastor dat weten...

    een man aangesteld door God
    wie ben ik om deze man te oordelen???

    we gingen gewoon weg..

    tot de dag van vandaag..velen groeten ons niet... toch bidden we en brengen we ons leven dagelijks voor de heer...

    mensen zijn niet perfect..maar van een voorganger zou je niet zoiets verwachten.

    ik probeert me hart bij God te brengen over dit soort dingen...

    me man zei tegen mij dat een huis gemeente zou beter zijn

    zoals vroeger...als iemand de dienst leidt en we onze huis open stellen voor gebed..zou fijn zijn we bidden ervoor

    de heer is overal niet alleen in de gemeente...
    de kerk zijn wij

    heb vanochtend gebeden dat de heer de kerken begint te siften...ik zie zoveel zielen weg lopen dat het gewoon pijn doet..

    ging goed met onze toen indische afkomst pastor..die heeft alle schulden van de gemeente weggewerkt

    komt 5 jaar later een ander..weer zwerven..van de ene gebouw naar de ander

    ik zeg dit niet als slecht bedoeld..maar omdat er wordt zoveel dingen gedaan zonder rekening te houden met wat God van vindt...

    we gaan naar een gemeente nu waar we zondag de dienst volgen maar niet veel zeggen..om toch GOd te kunnen dienen

    gezien we weg gingen van de deur moest me man zijn bediening bij neerleggen....en ook door gezondheids problemen kon hij het niet meer opbrengen..te veel eisen..

    goede blogje...bedankt peter voor het delen van dit...is heel bekend dit soort dingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een man aangesteld door God, wel dat is in mijn beleving te royaal gezien, omdat er in onze dagen heel veel voorgangers niet eens meer in de bijbelse waarheden geloven. Ik zie derhalve niet elke dominee als aangesteld door God, net zomin als ik iedere kerkbezoeker zie als broeder/zuster in het geloof.
      Ik wil niet zeggen dat wij het allemaal zo goed doen, welnee. Maar ik verwacht wel van mensen dat ze niet chronisch je negeren. Een stukje wederkerigheid is hier heel normaal. Wil je voorgaan in het geestelijke maar kan je dat nog niet eens in het gewone dagelijkse leven, dan ben je slechts een opgeblazen mens, die helemaal niets begrepen heeft van de liefde. Ik zou onder een dergelijk persoon geen minuut naar zijn gepreek willen luisteren.
      Dat is geen oordeel maar een gezond stukje beoordeel waarvan God jou en mij oproept om de dingen te toetsen.
      Veel mensen doen dat niet en beroepen zich op een verkeerde interpretatie van oordelen. Beoordelen en oordelen liggen oneindig ver uit elkaar.

      Verwijderen
    2. ik zeg een man aangesteld door God..omdat ik niet weet wat God met die man deelt..

      maar als de gemeente schuld vrij was door zo'n zachte man...die alleen maar goed was voor iedereen..met zijn vrouw..

      komt een ander uit zuid africa..hebben ze onze voorganger letterlijk weggejaagt..en later weer schulden...en ver weg in ander gebouw...we zijn niet blind om het verschil niet te zien

      onze pastor zei altijd bid voor de buren...dat we in het gebouw mogen blijven..want de kinderen deden veel lawaai...

      in tegendeel..die andere zei...we gaan met span doeken naar de gemeente

      moet een christen niet een vrede stichter zijn...beleefd zijn respect hebben voor degenen die boven staan.?

      ik zal niet meer klagen hierover...zijn gewoon dingen die ik helemaal niet begrijpt..misschien hoeft het ook niet

      Verwijderen
  2. Dat 'laag beginnen', daar had onze dominee het vanmorgen over in zijn preek. Jezus kijkt ons graag in de ogen, daarom zat Hij op een ezelsveulen toen Hij Jeruzalem binnen ging. En Hij gaat zelfs verder. Als wij ons hoofd buigen omdat we Zijn ogen niet durven of willen zien, dan knielt Hij voor ons en wast ons de voeten en zo kan Hij ons aankijken. Onze Koning Die als een dienstknecht alles voor ons over heeft, laag bij de grond komt, net als wij laag bij de grond zijn. Onze Koning Die zelfs zo ver ging dat Hij aan het kruis onze Koning wilde zijn en stierf voor onze zonden. Zo'n mooi beeld... Zo moeten wij ook voor onze medemensen zijn! Het past ons (zeker als christenen) niet dat wij mensen negeren. We moeten mensen willen aankijken en vooral 'zien'. Jezus had de gave van 'zien' en wij moeten ernaar streven om ook mensen te 'zien' (dat is meer dan oppervlakkig kijken).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal waar Mattanja, een goede les voor zowel ons als de mensen die in ambten staan. Jullie zullen wel erg gelukkig zijn met de nieuwe dominee. De voorgaande in de gemeente waar jullie zitten en waar wij toch ook zeven jaar onder gekerkt hebben, vond nooit tijd om eens één keertje langs te komen. IK zag hem wel vaal lekker in de zon fietsen met zijn borstelsnor, maar langskomen zat er niet in, daar had hij het met 300 leden te druk voor.
      Wat een verschil met de predikant die in de Sintjan staat, die kwam na een paar weken al gewoon langs en dan te bedenken dat ze daar al snel 1400 leden hebben.
      Over de Goudenrakse wil ik het niet eens hebben, die groet zelfs zijn leden niet en niet leden al helemaal niet.
      Ik heb die klacht nu al vernomen uit de monden van verschillende mensen en het is ook onze ervaring.
      Ik denk dan altijd aan het liedje:”Ben ik te min.”

      Laag beginnen, en wie de meeste wil zijn moet het laagste gaan.

      Verwijderen
    2. ben helemaal met u eens...over nederigheid gesproken! wow kunnen wij wat van leren...

      Verwijderen
  3. Peter hier kan ik heel kort over zijn,ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik toevoegen dat jij wel een vriendelijk mens bent en Coby niet minder. ZO kies je toch ook je vrienden uit. Of er die klik is? Is die er niet, dan zoek je geen contact. Zelfs de Heer had en discipel die Hem extra aansprak (Johannes). Waarom nemen mensen dan genoegen met een dergelijke botte houding? IK zal het je zeggen, je weet het zelf ook wel: omdat veel mensen de voorganger op een voetstukje zetten en daar hoort hij niet....

      Verwijderen
  4. Zoals altijd heb je hier weer een punt.
    Je zou zo zeggen dat de dominee en zijn vrouw toch een soort voorbeeldfunctie bekleden.
    Het is maar goed dat onze Heer alles ziet, wat we wel doen en nalaten, maar ook wat er in onze harten leeft.
    Bidden, veel bidden....
    Bidden maakt in ieder geval ons eigen hart milder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacht ik ook, het heten niet voor niets : voorgangers. Wel als we dit voorbeeld na volgen als nagangers dan wil dat zoveel zeggen dat we onvriendelijk zijn tegen elkaar en dat strookt niet met de bijbel. Een voorganger die in het normale leven al niet voor kan gaan, behoeft dat voor mij ook niet op zondagmorgen. De bijbel heeft het dan over de smaak der vruchten en dat we daaraan de boom kunnen herkennen...

      Verwijderen
  5. Bijzonder dominees-echtpaar als ze niet eens willen groeten.
    Lijkt me zeker geen overbodige luxe om dat wél te doen.
    Of zou het 'zondagsdominee'zijn, net zoals er 'zondagschristenen' zijn? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb je vast, maar wat moeten wij er mee?
      Haha...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.