maandag 29 oktober 2012

Goedemorgen dominee (deel 2)


Eigenlijk is het verhaal van de man die niet meer ter kerke ging nog niet af. Mede omdat het dominees in het algemeen misschien in een verkeerd licht plaats, wil ik ook het vervolg van wat hij me vertelde even kwijt.
“Ene Dominee Beerds was zo’n goeie joh,” sprak hij met een twinkeling in de ogen. Die zag je gewoon in zijn zwembroek op warme dagen. Dat is een mensenmens en dat is een absolute voorwaarde voor een voorganger, vond hij. Hij kreeg het voor elkaar om mensen die al jaren niet meer naar de kerk kwamen, toch weer te motiveren. Hij deed mee met viswedstrijden, kwam zo maar een biertje drinken op een warme dag en kon zo laag knielen dat zelfs de jeugd hem op handen kon dragen omdat ze erbij konden. Hij wist niet eens wat een voetstuk was. “Hadden we die nog maar,” verzuchtte hij.

Toen ik de bijbel er nog eens op nasloeg waar een voorganger aan moest voldoen, kwam er een reeks die ik jullie niet wil onthouden.Een vrouw hebben,, beheerst, attent en ordelijk zijn, vriendelijk en een open huis om gasten te ontvangen, goed onderwijs kunnen geven, geen driftkop, niet aan het geld vastzitten, een goede man en vader voor zijn kinderen en zijn kinderen ook aankan.

Een aardige lijst dacht ik. Dominee Beerds kwam een heel eind in de ogen van mijn gespreksgenoot. “Jammer dat hij weg is,” mompelde hij en liep met afhangende schouders van mij weg…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.