maandag 15 oktober 2012

Eunuchen en schaduwen

Moeders haren geleken op een groteske suikerspin in de smaak vanille. Ze lag nog altijd in bed en in de kamer hing een geur die deden vermoeden dat er ergens tussen de muren een dood reptiel lag. Ze klonk opgewekt en ik moet zeggen dat de verdere verzorging niet te wensen overlaat. Schoon (op die straffe geur in de kamer na) en vrolijk televisie kijkend keek ze blij op toen mijn jongste zus en ik die middag binnenvielen. Op haar bordje wat op een reusachtige sausijs na (die wat het model betreft deed vermoeden dat er ergens een eunuch werkzaam is nu in gouwestein) was alles opgegeten dus de eetlust is nog prima. Ma zette de plaat in de uitgesleten groef die klonk als:”Is je vrouw nu werken, ben je nog naar de kerk geweest en waarom ben ik nou bij je vader weggegaan?” Lastig allemaal die dementie en je ziet in dit alles toch ook een beetje met lede ogen je eigen toekomst. Misschien valt het mee, maar dementie is erfelijk. Lijkt me een regelrechte hel om jezelf stukje bij beetje te verliezen en ik moet zeggen dat ik elke keer als ik bij ma ben, een brok in mijn keel moet wegslikken omdat ze langzaam maar zeker verandert in de schaduw van de moeder die ze eens was…

P.s internet werkt heel vreemd en het modem valt regelmatig uit. Heb een nieuw modem besteld, maar als ik plotseling een tijdje niet on line ben, weten jullie dat de oorzaak in de verbinding moet worden gevonden...

4 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je angst voor zo'n toekomst. Het lijkt me ook afschuwelijk. Maar geen zorgen om maken nu al...
    Veel sterkte met je ouders en met nieuwe verbindingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. maak u geen zorgen..ik denk ook vaak hoe mijn leven over 5 jaar eruit zal zien..zoveel onbeantwoorde vragen..ik leef one day at the time..meer kunnen we niet doen...success met nieuwe verbindingen...de internet hier valt regelmatig..gelukkig zit ik niet zo vaak achter kan ook niet ben werken..bedankt voor de ps....we lezen graag uw berichten..groeten uit arnhem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zag dat je net op m'n blog was Peter,dus de verbinding is weer goed hoop ik.
    Dementie is een naar iets, mijn moeder kreeg dat ook en ik vond het moeilijk om mee om te gaan moet ik eerlijk zeggen.
    Ze is inmiddels al 12 jaar niet meer in ons midden, maar ik denk er nog weleens aan, aan hoe ze toen was.
    Maar niet teveel over nadenken, je kan niks voorspellen voor de toekomst.
    Met wat geluk ontspring jij die dans.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Modem is volgens mij slecht en ik krijg een nieuwe, regelmatig de stekker er in en uit en dan pakt hij hem tot nog aan toe op. Maar houd rekening met een dag of meer off line zijn als hij helemaal de geest geeft.

    Moeder zijn eigenlijk onvervangbaar...
    De toekomst, ach, een dag gelijk gelukkig...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.