woensdag 10 oktober 2012

Dropknullen

“U mag geen drop mevrouw Hofstede en ook geen snoepgoed,”lispelde de dokter van tussen haar zwoele lippen die mij het idee gaven dat het goed kussen was met deze vrouwelijke arts. “Het is niet zo goed voor uw darmen,” voegde ze er nog aan toe. Direct na haar vertrek begon mijn oudste zus alle snoepgoed op te ruimen. Ma lag op haar zij en keek eens lodderig naar wat er zoal gebeurde omdat ze alles wat de dokter zei reeds lang weer vergeten had. “Twee zakken drop,” riep Astrid terwijl ze deze met een plof in een plastiek zak liet zakken. Bij het woordje “drop”,  veerde ma half op van haar ziek bed en haar ogen fonkelden. “Ja ik wil drop, riep ze enthousiast. Verstandige kinderen zeggen dan:”Nee". "De dokter met de zwoele lippen vindt het niet goed dus jammer maar helaas.” Maar die zijn naast verstandig ook een beetje dom omdat moeder nu eenmaal vreugde put uit een paar snoepjes en ontneem een mens al zijn vreugde en je houdt een gebroken persoon over. Ik zal eens kijken hoe die dokter het zou beleven als zij totaal verlamt, dement, aan de klysma,s en gestoord was in haar spreken, of ze dan ook die paar laatste dropjes niet als momenten van grote vreugde zou beschouwen en deze zou laten staan omdat het beter is voor de darmen ze niet te eten. Dokters zijn vaak geen mensen mensen. Soms heb je er wel eens een bij en wat is dat dan fijn. Zo’n arts die je als mens tot mens ontmoet. Ja dat zijn de echte. Al die anderen die over je bed staan gebogen te praten alsof jij een object bent zijn meer zouteloze dropknullen (ik zou een ander woord willen gebruiken wat op “knullen” lijkt omdat zulks meer op de plaats is.

5 opmerkingen:

  1. Ach gun dat mensie nog een dropje. Waar gaat het over? Geen drop is levensverlengend? Daar geloof ik niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben haar een handje vol gegeven, ze snapt gewoon niet dat ze ook al geen snoepje meer mag.

      Verwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk en mijn zoon is gelukkig een mensen-mens-dokter!
    Dit verhaal doet me denken aan de laatste 2 weken van mijn vaders leven. Toen ik eenmaal alles overwonnen had wat mij ervan weerhield om mijn vader aan te raken, laat staan lief te hebben....(dankzij God, laten we daar duidelijk over zijn) heb ik hem alles gegeven waar hij nog om vroeg en o.a. was dat zoute drop (ten strengste verboden door de dokter!). Ik ga zo'n zak drop halen in het ziekenhuiswinkeltje en prop een dropje tussen zijn lippen (zelfs dat kon hij toen niet meer zelf....), hij smakt een tijdje op het dropje en ineens werkt hij het weer naar buiten onder het maken van een aantal zeer onsmakelijke geluiden en zeggende:"bah....dat lust ik toch niet!!" Resultaat: pa, pyama en lakens helemaal onder de dropsmurrie!! Tja, die dingen gebeuren gewoon op het laatst en geen arts die mij ervan kon weerhouden om die man een zout dropje te geven!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je passende toelichting Jose die weer zoveel zegt. Artsen zijn ook maar mensen oke, maar ergens zou het goed zijn als men als eerste vereiste om arts te worden zo stellen dat je een zachtmoedig mens moet zijn.

      Verwijderen
  3. Dropjes??? Nou ik zelf ben razend op drop. Het is triest dat zelfs het laatste stukje, waar jou moeder nog een beetje van geniet, ook nog van haar af te pakken. En Peter, ik heb er nog nooit van gehoord dat drop, wat voor soort dan ook, slecht is voor de darmen. Dan zouden mijn darmen al wel in een vreselijke miserabele staat moeten zijn. Wat dus niet het geval is.
    Het doet gewoon zeer, als je dat zo meemaakt.
    En zoals Aline al zegt, ik geloof daar ook niet in, daar hoeven wij geen dokter voor te zijn.
    Dus Peter, gewoon af en toe maar een dropje meesmokkelen. Ik breng je nog op het slechte pad. Om jou moeder met zoiets kleins als een dropje, blij te maken, dan ga je daar gewoon voor.

    Ik wens jou er veel sterkte mee, met jou beide ouders, ik heb alles meegelezen. En je wordt gedragen Peter, anders had je het nooit zo lang volgehouden. Veel mensen nemen jou en Paula mee in onze gebeden, maar ook voor jou ouders.
    Onze sterkte zit in onze Here Jezus. Gods Rijke Zegen en kracht voor jou en jullie saampjes, en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.