maandag 15 oktober 2012

De melaatse mens


Toen ik aan het sterfbed stond van een oude vriend en hem zag worstelen met zichzelf, begreep ik het niet. Vond het maar vreemd dat zijn vrouw zei dat hij worstelde met God.
Bedoel maar te zeggen dat je als gelovige in Christus eerder het idee hebt dat je deze strijd toch niet meer zou moeten voeren.
Nu ik inmiddels vijftien jaar verder ben en mijzelf wat beter heb leren kennen, ben ik tot het besef gekomen dat er weinig goeds in de mens woont. Het maakt daarbij niet uit of je nu een kind van God bent of niet, de drang om het verkeerde te zeggen, te doen of te denken, is bij ons allemaal aanwezig en dagelijks geven wij gehoor aan die oude mens, die nog altijd aanwezig is. Ik meende ooit dat je als kind van God steeds heiliger werd, maar ben tot de schokkende ontdekking gekomen dat het anders is. Je gaat met de jaren steeds beter zien, dat je door en door melaats bent. Melaatsheid is in de bijbel een beeld van de zonde. Het gekke is dat iemand die meent slechts een beetje melaats te zijn nooit gereinigd kan worden door de Meester. Lees leviticus 13 er maar eens op na. Enkel als de melaatse riep:”Ik ben door en door melaats,” en hij van hoofdkruin tot voetzool wit was van de melaatsheid en die ook onderkennen wilde, dan staan er die vreemde woorden:”Dan zal de Priester hem rein verklaren.”
Veel christenen zien zichzelf als reine kinderen Gods en ergens zit daar veel in. De belijdenis:”ik ben door en door onrein,”is maar moeilijk over de lippen te krijgen en toch is dat wat de Meester horen wil.
Of denken wij beter te zijn dan de ongelovigen?

6 opmerkingen:

  1. ..niemand is zonder zonden...het enige verschil is dat we hebben jesus...maar we maken ook veel mee net als een ongelovige..

    wie geen zonde heeft gooit de eerste steen..als we zeggen dat we geen zonde hebben ...zondigen we al..alleen om dat te zeggen..

    we zijn inderdaad geen haar beter ..alleen Gods genade is op ons leven.. en we zijn gered...ben ik dankbaar voor..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo zie ik het ook. Er zijn maar twee soorten mensen, m zondaars die gered zijn en zondaars die dat niet willen....

      Verwijderen
  2. Wijze les. Paulus zei het ook op die manier: Ik ben de grootste zondaar. Ergens denk je dat het bluf is; er zijn toch vast wel mensen die meer zonden doen dan ik?.. Maar met deze laatste gedachte verloochenen wij onszelf. We kunnen dus enkel gered worden als we eerlijk onze zondige staat onder ogen willen zien, en deze uitspreken naar God en de mensen. Goed logje Peter. groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hans, hoe is het nou? Ook met je camera al een beetje het idee dat het gaat lukken?
      Ja Wat Paulus zegt komt nogal over dat je denkt:"nou nou, zal hij dat nou menen?" Maar zoals je al schreef we verloochen onszelf als we denken dat we middels al onze geweldige gaven nu plotseling geen zondaar ook meer zijn. Die gedachte komt wel eens op als ik weer zo'n supergeestelijk hoor of zie die roept dat echte kinderen Gods ook al van die gezonde helden zijn die van wonder tot wonder gaan.

      Verwijderen
    2. Hey Peter. Met mij gaat het behoorlijk k.t. Hoe meer pijn ik heb, hoe groter de kans dat ik die pijn vertaal met 'vieze' woorden.. Schiet niet op, wordt gek van de pijn. Afijn, het gaat niet lekker dus.
      Precies, die Paulus was best een arrogant mannetje, niet? De wonderzoekers blijven altijd bestaan. Als je het mij vraagt vermeerderen ze zich als paddenstoelen in de herfst...
      De Nikon5100 terug gestuurd. Ik kon er niet veel mee. Spaar nu door voor een Canon, zoiets als die van jou;). Eerst schaf ik een bridgecamera aan. Denk de Nikon P510 met 42x zoom. Ideaal om vogels en andere diertjes mee te snipen. Maar ach, gezondheid staat voorop. We zien wel.
      Hou je haaks broeder. In gebed verbonden

      Verwijderen
  3. Herkenbaar Hans. Mannen hebben dat. Dat je je in krachtige taal zonder vloeken af moet reageren. Pijn doet dat met je. Tijdelijke pijn, maar zeker chronische pijn. Wat je camera betreft: wijs. Kijk die Canon 60 D is een geweldig fijne spiegel waar ik mee kan lezen en schrijven. Daar zou ik gewoon voor gaan. Ik heb het niet zo op Nikon omdat ik niet veel van die dingen snap. Voor mij moet een camera vooral logisch zijn en dat heb ik niet met Nikon.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.