woensdag 17 oktober 2012

Belijdend lid worden



Een mens ontvangt door zijn ouders een groot deel van zijn identiteit. Wie je bent en zal worden zit deels in de genen, deels in de opvoeding en deels in andere zaken. Als laatste en meest belangrijke wordt je ware identiteit in God gevonden. Maar wat als je geen ouders hebt gehad die je lief hadden? Dan zal wie je bent aangetast worden en je zit met tal van onzekerheden in het leven.

Ik heb mij dikwijls afgevraagd waarom ik met hand en tand de resten van mijn persoonlijkheid zo verdedig?

Heb een sterke eigen mening en daar is slecht aan te toornen enkel het woord van God heeft er volop ruimte als het gaat om wat belangrijk is.

Het is daarom dat ik de bijbelse waarheden met grote zorg probeer na te streven. De bijbelse doop, de bijbelse bekering, de bijbelse liefde tot God en de naaste.
De kerkelijke regels zijn er voor de mens en niet andersom.
Dat is lastig voor predikanten, ik begrijp dat. Het doen van beloften als het gaat om oudsten te worden in de gemeente waarin met moet bevestigen (bij woorden) dat men overtuigd is dat God je heeft geroepen voor dit ambt, gaan mij dan ook (vaak) te ver. Want wie weet iets zeker dan God alleen? Ons weten is vaak als een tasten in het licht, wat meer blinde vlekken bevat dan ons lief is.

Beloven trouw te zijn aan God en Zijn gemeente is iets wat uit je leven mag blijken. Ik heb het niet zo op het afleggen van een eed voor in de kerk en wil mijn ja gewoon ja laten zijn en punt uit. (dit deed ik reeds in een getuigenis bij mijn bijbelse doop).
Bij al dit soort zaken ( opnieuw trouw beloven voor de kerk) moet ik mijzelf en mijn overtuiging diep verloochenen omdat ik dit reeds lang geleden gedaan heb en nog dagelijks doe.  Het voelt als moeten weggeven van wat ik eigenlijk niet meer heb als persoon. Een ander zal zeggen:”draai nou maar gewoon mee met de kerkelijke molen.” Maar ik kan en wil het niet omdat er anders geheel niets meer overblijft van de mens die ik nog ben en waar ik in geloof (het moment van mijn volwassendoop)
Je moet in nieuwe tongen spreken als blijk van ingelijfd zijn in Gods gemeente.
Je moet tienden geven als blijk van trouw.
Je moet met je handen in de lucht staan tijdens het aanbidden als blijk van overgave.
Je moet voor in de kerk je jawoord geven aan God en Zijn gemeente ander kan je geen belijdend lid worden.
Je moet, je moet, je moet…
Het spijt me, ik heb niet meer, dan maar geen belijdend kerkelijk lid. En het gekke is dat ik al die 26 jaar dat ik christelijke radio programma’s mocht helpen maken ( = getuigen).  
Televisieprogramma’s voor de EO heb mogen helpen maken ( = getuigen).
De boekjes die ik heb mogen schrijven (= getuigen). 
De ontelbare getuigenissen die ik mocht afleggen (= getuigen).
Het jarenlange dagelijkse bloggen over ons geloof ( = getuigen).
Het jaren en jaren van tienerwerk dat ik mocht doen ( = getuigen).
Jarenlang in een christelijke boekenwinkel werkte(= getuigen).
Jarenlang geschreven heb ik de maandelijkse uitgave van het krantje wat deze winkel uitgaf( = getuigen).
En tenslotte na het jarenlange evangelisatie werk waarbij ik betrokken mocht zijn, nog altijd moet bewijzen een belijdend lid van de kerk van Jezus Christus te zijn door opnieuw voor in de kerk te beloven God en Zijn gemeente te willen dienen!

Het spijt me lieve mensen, oudsten en dominees, ik begrijp uw situatie. Maar ik heb niets meer te geven, en heb gedaan wat ik kon op grond van Gods woord en hoopt dat u dit begrijpen kunt en als u mij niet wil inschrijven na dit alles, dan houd ik ondanks alles het hoofd omhoog richting daar waarvan ik het heil verwacht.

P.s denk nou niet dat dit iets bijzonders is, in de meeste Pinkstergemeenten of baptistengemeenten kan men enkel lid worden als men de volwassendoop ondergaan heeft. Anders blijf je ook daar “gastlid” of "vriend" van de gemeente. Wordt het niet eens tijd dat we hierin ook eens echt “samen op weg gaan”?
Eigenlijk zouden ze zich diep moeten schamen een dergelijke scheiding aan te willen brengen. Tja beetje dieptriest en waarom wordt een huwelijk tussen man en vrouw in een andere gemeente wel geaccepteerd en het huwelijk tussen Christus en Zijn bruid niet?

Ruikt dit alles niet een beetje naar een dikke vinger in de pap willen hebben waar enkel God zelf in mag roeren?
Wat mij altijd verbaast is dat je in geen enkele kerk belijdend lid behoeft te zijn als het gaat om geven van geld (tienden). Dan is er blijkbaar geen jawoord van node!

10 opmerkingen:

  1. Ik ben geen kerkganger, weet niet eens of ik wel christen ben, maar dat gedoe van persé belijdend lid te moeten zijn, doet me sterk denken aan klantenbinding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik meen dat ieder mens die de Here Jezus oprecht liefheeft een kind van God moet zijn.

      Verwijderen
  2. Ja, wat vreemd hé, die toestanden rond 'lid worden'. Je zou toch denken dat je iedereen die een voet in de kerk zet, met open armen ontvangt in plaats van 'toelatingsprocedures' te bedenken. Alleen God weet wie werkelijk 'lid' is, want dat ben je niet door je woorden, maar zoals jij al zei: dat blijkt uit je leven.
    Persoonlijk ken ik dit niet, zeker niet uit onze vorige gemeente (daar verafschuwde men dergelijke dingen), en volgens mij heeft de gemeente waar we nu in zijn ook geen 'lidmaatschapseisen'.
    Ik vraag me af waar men eigenlijk bang voor is: dat jan en alleman maar in de kerk komt zitten? Dat is toch eigenlijk juist wat we willen?
    gr. van Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen God weet wie werkelijk 'lid' is
    Helemaal raak en dat van jan en alleman in de kerk, ja dat zou um wezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geef je in deze helemaal gelijk, Peter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het huis is er voor mij. Ik ben er niet voor het huis. Zo is het ook met de kerk (en), zij zijn er voor ons en wij zijn er niet voor de kerken. De kerk mag zich derhalve niet verheffen ten nadele van de boodschap die zij uit dient te dragen. De kerk is een gemeenschap van gelovige mensen die elkaar zouden moeten koesteren en niet langs de meetlat leggen. Helaas is in nog steeds te veel gevallen het devies: ‘meten is weten’. Ik heb hier ook een blogje over geschreven.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter,

    Je wordt vaak met genade binnengehaald en na verloop van tijd wordt jen langzaam weer een slavenjuk opgelegd.
    Moet toch altijd weer aan deze tekst denken:

    Wat zijn de kenmerken van die gewilde nederigheid?
    Colosse 2: 16 – 17 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid Christus is.
    Colosse 2: 20 – 23 Indien jij met Christus afgestorven bent aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof jij in de wereld leefde, geboden opleggen: raak niet, smaak niet, roer niet aan; dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde en dient slechts tot bevrediging van het vlees.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees ook nergens in de Bijbel dat je 'lid' moet worden van een kerk. Wel dat je een keuze voor Hem mag/moet maken, tot het lichaam van Christus behoort en dat je laten dopen een opdracht is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik meen dat ook. Bedoel dat je niet lid wordt door welke kerkregel dan ook maar door je bekering. In de kerk wordt vaak geleerd dat de kinderdoop in de plaats is gekomen van de besnijdenis en daarom een opdracht is. Maar wat zegt de bijbel nu eigenlijk over wat in de plaats kwam voor de besnijdenis (de wet).
    De bijbel leert dat de genade daarvoor in de plaats kwam en dat de ware besnijdenis de besnijdenis van het hart is. Dat is dus je bekering gevolgd door de doop. Ik heb een heel dik boek over de kinderdoop geschreven op grond van wat er in de bijbel staat. Enkel zijn alle bladzijden leeg want hij komt er niet in voor.
    Men beweert wel eens dat er ook een heel huisgezin werd gedoopt in de bijbel en zegt dat daar (wellicht) ook onmondige zuigelingen bij konden zijn geweest.
    Maar dan wordt het inlegkunde omdat er iets voor waar wordt aangenomen wat er duidelijk niet staat.
    Wat er wel staat is:"aldus betaamt het een ieder gerechtigheid te vervullen," en Jezus werd op volwassen leeftijd gedoopt.
    Als we dan toch een meest bijbelse kijk willen hebben op de doop, laten we dan de schrijver ervan navolgen en de rest vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.