maandag 24 september 2012

Wat doe je hier dan nog?


Heel vaak heb ik de kreet:”christenen in arme landen of landen waar christenen vervolgd worden, dat zijn pas voorbeelden van het geloof,” in het gezicht geworpen gekregen. Altijd vond ik het een misplaatste opmerking!
Alsof christenen in welvaartslanden altijd slappe doetjes zijn die bij de geringste tegenslag omver liggen!
Het meest verwonderlijke is nog wel dat als een christen in een welvaartsland verdrukking voor de kiezen krijgt in de vorm van bijvoorbeeld ziekte of pijn, de charismatische christenen snel uit de toverhoed de kreet plukken dat een waar kind van God niet ziek behoeft te zijn (geen verdrukking behoeven te kennen in deze vorm). Over inconsequent zijn gesproken!

Los daarvan moet mij van het hart dat ik helaas een geheel andere mening toegedaan ben dat de gedachte dat wij hier in Nederland geestelijke papkinderen zijn.
Menigmaal heb ik helaas, en ik zeg het met pijn in het hart, mogen aanschouwen dat een christen in een arm land aldaar, een van die geweldige lichtende voorbeelden was waar sommige zich zo op blindstaren, maar zodra hij/zij in Nederland kwam (emigratie) de verdrukking van de verleiding en verlokking in dit land hem/haar te veel werd en er een terugval was van het ooit zo voorbeeldige geloof.

Elk land heeft zijn eigen verdrukkingen en moeiten. Vergis je niet in een land als Nederland. Je moet bepaald een sterke ruggengraat hebben om hier christen te zijn en te blijven want op elke straathoek kan je schade lijden aan je ziel en flitsen de blauwe lampen, kom zuipen, kom hoeren en kom gokken.”
Christenen in welvaartslanden zijn derhalve geen doetjes, die kreet wens ik nooit meer te horen, omdat zij voortkomt uit verafgoding van een zekere status.  En als jij van mening bent dat je enkel in een arm land echt christen kan zijn, wat doe je hier dan nog?

12 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, heb er verder niks op te zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als echte christenen niet ziek hoeven zijn, blijven er wereldwijd sowieso niet veel christenen over. In een schijndemocratie leven als de westerse landen, is ook geen lolletje, volgens mij kun je dan beter in je blote kont door een oerwoud struinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook van mijn kant: helemaal mee eens, niks verder op te zeggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervolgde christenen bidden juist ook voor ons, dat wij staande blijven in alle verleidingen die op ons af komen. Over de kameel door de naald gesproken...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wij bidden juist ook voor de vervolgde christenen dat ook zij in alle moeiten blijven staan. Wat het met kamelen van doen heeft snap ik even niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kameel komt gemakkelijker door het oog van de naald dan een rijke het koninkrijk van God binnenkomt, dus rijkdom is wel degelijk een hele grote verleiding om het zonder God af te kunnen, en dat beseffen de christenen die voor ons bidden ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is nu een beetje waar veel mensen mee komen. Rijkdom is een soort vloek in hun ogen, maar voor de ware gelovigen mag het geen enkel verschil maken of je nu rijk bent in aardse goederen of niet. Ware rijkdom wordt immers in Hem gevonden. Als het zo waar is dat alleen rijkdom ons als een kameel door het oog van de naald laat gaan (vanwege zonde) waarom tiert het bedrog, de aids, de hoererij, etc dan zo in een arm land als Afrika? Ik denk dat we het totaalplaatje niet uit het oog moeten verliezen als het gaat om arm of rijk.
      Als we de geschiedenis een beetje kennen zullen we ontdekken dat er in de arme tijden ook onwijs veel zonde was. In Gouda zijn nu (de rijke tijd) twee bordelen. Rond 1800 waren het er zeventig. En men was armer dan de ratten.
      Hoezo kamelen? Ratten dat is een beter beeld...

      Verwijderen
  7. En trouwens, ik ben in Nederland al heel wat christenen tegengekomen die het zwaar te verduren kregen van hun "christelijke"families, gewoon omdat ze God hebben leren kennen, dat kost ook een hoop volharding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het maar net, verdrukking komt vaak uit een hoek warvan je hem niet verwacht en soms zelfs uit je eigen ehh kerk...

      Verwijderen
  8. ik ben het ook helemaal met je eens, ik denk dat het moeilijker is om God te dienen in welvaart dan in tegenspoed. Bij het volk Israel zag je ook dat ze steeds hulp zochten bij God als het misging, maar zodra het weer voor de wind ging deden ze weer hun eigen ding. Ergens in de bijbel wordt hen verweten: 'omdat gij de Here, uw God, niet gediend hebt vanwege uw voorspoed'. Men vergeet God eenvoudigweg als men Hem niet nodig heeft! Ik moet wel zeggen dat ik erg veel bewondering heb voor christenen die vervolgd worden, ik vraag me wel eens af of ik wel sterk genoeg zou zijn in zo'n geval (ben nogal een lafaard geloof ik). Maar waarschijnlijk krijg je kracht van God als je dat nodig hebt op zo'n moment. Ik kan me er nu nog niks bij voorstellen..
    groetjes van Geke Mateman

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.