donderdag 13 september 2012

Ware Godsdienst


Er zijn er zo veel. Uit de wirwar van goden te zoeken naar de ware God is een redelijke opgave. Jezus wijst ons de weg als Hij zegt dat de liefde de leidraad is van het ware. Godsdienst zonder liefde wordt brallerig, hard, wreed en fanatiek.
Het is juist op dat punt dat de christelijke godsdienst zich behoort uit te zonderen. Niet op het punt van zekere gaven, genezingen, het dragen van een hoedje op zondagmorgen, een bepaalde bijbelvertaling, de mate van verdoemenis welke gepreekt wordt, uit welke bundel er gezongen wordt, de kleur toga, het soort brood bij het avondmaal, de soort doop, de naam van de kerk, etc.
Wat zijn we eigenlijk zielig, als je zo’n lijstje leest waar hele kerkscheuringen door zijn ontstaan, vind je niet?

Waar het werkelijk om draait is de liefde tot God en de naaste. Aan deze twee dingen hangt het hele christelijke geloof. De vraag van vanmorgen is: Houden wij nog van God met heel ons hart en van onze naast als onszelf?
Die vraag doet ons in de hemel belanden, al het andere is ondergeschikt.

4 opmerkingen:

  1. Goede vraag Peter. Ben bang dat we soms meer van onszelf, onze eigen standpunten en onze eigen ideeën houden en helemaal niet meer van God en onze naaste. Ook als christen maak ik mij daar soms zelf schuldig aan. Goed om weer een tot me door te laten dringen. Van wie houd ik het meest?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat elke kerk die zegt de waarheid in pacht te hebben, het beter denkt te weten dan God.

    Geef mij maar een geloofsgemeenschap die nederig Gods weg zoekt. En het liefst lacht om zijn eigen fouten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Adriaan, zo'n gemeente zou ik ook wel willen hebben.....maar is dat geen utopie? Al dat gekissebis leidt ons zo af van waar het werkelijk om draait...ik denk dat je echt een punt te pakken hebt Peter!

    Ik kreeg net een telefoontje van de secretaresse van de internist van Rob. We hebben eigenlijk een afspraak op de 28ste om de officiële uitslag te krijgen van het onderzoek van afgelopen dinsdag, maar ze wil ons a.s. maandag al spreken......dan gaan bij mij dus alle alarmbellen rinkelen....er zal toch niet nog meer aan de hand zijn he behalve die ziekte van Crohn die ze gevonden hebben??......Wil je hiervoor bidden Peter?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spijker op de kop weer Peter.
    We zijn inderdaad ongelofelijk zielig.
    Al die secundaire dingetjes die ons vaak alleen maar verder bij God vandaan houden.
    De liefde van God en de (veel kleinere) liefde van ons voor Hem, is de kern van het Evangelie, dunkt me. Precies, al het andere is ondergeschikt. God zal te vaak een traan laten om onze kleinzieligheid en geharrewar.. En dat moet ons hèèl klein maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.