dinsdag 18 september 2012

"Vaders" DNA


Krijg een mailtje van mijn jongste zusje Carla die mee wil naar pa en dus gaan we samen naar hem toe.
Als we binnenkomen hangt hij over de leuning van de bank met zijn hoofd op de grond. De gedachte komt bij me op dat hij apenstreken heeft want geen mens gaat zo liggen. We hijsen hem zo goed als het gaat rechtop in de bank en hij wil een sigaret en een borreltje. Zijn linkeroog traant maar niet van de emotie dat hij zijn jongste dochter na al die jaren weer ziet, maar van de rook die in zijn ogen kriebelt. Hij vraagt naar mijn oudste zus of die ook wil komen. Ergens begrijpelijk maar waarom niet een klein vonkje dankbaarheid nu ook de jongste er is? Zal hem maar niet vertellen dat de oudste heeft uitgeroepen toen het voorstel tot het bezoeken van pa werd gedaan:”Ik zal dansen op zijn graf.”  Denk niet dat hij dat waarderen zal maar ik herken in haar toon, wijze van uitdrukken en onverschillige houding heel duidelijk het DNA van “vader”.  Ze lijken in de grond vreselijke veel op elkaar, zoveel is zeker! Wie zegt nu zoiets afschuwelijks. Pa's favoriete uitdrukking was:"Ik vervloek je uit mijn graf," en nu dit weer. Langzaam dringt het tot mij door dat ik uit een zeer asociaal gezin kom en ik schaam mij er vreselijk voor...

5 opmerkingen:

  1. hij zou in wezen wel eens strond jaloers kunnen zijn ,maar het (sorry) niet uit zijn strot kunnen krijgen. ombuigen is het moeilijkste proses om door te maken.maar al is het in je ogen weinig,je bent verder dan ooit.en voor je vader hoef je je nooit te schamen,ik denk dat je bij de keus niet aanwezig was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu moet ik denken aan wat staat in 1 korintiers 1 : 26- 31.
    Dat wat veracht wordt door de wereld heeft God uitverkoren...
    Het maakt niet uit waar je vandaan komt, uit welk geslacht, voor God ben je kostbaar. Door jouw leven kun je daarin een voorbeeld zijn voor anderen.
    Je kunt er niets aan doen uit welk gezin je komt, maar wel, hoe je zelf bent.
    Toch kan ik me voorstellen dat er een gevoel van schaamte op komt.
    Sterkte met alles

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nare opmerking van je oudste zus!
    Jij hoeft je niet te schamen Peter, kan jij niets aan doen toch? Maar eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat je dat zo voelt, zelf heb ik ook weleens plaatsvervangende schaamte..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Peter,
    Waar je vanaf komt(stamt) kan je niets aan doen...
    Waar je naar toe gaat wel!
    Veel zegen en sterkte in deze bijzondere en heftige periode.

    Jack S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank jullie, heel erg lief. Je wilt allemaal pronken op een goede manier met je komaf en het valt zo zwaar als je beseft dat er zo weinig te pronken valt...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.