zondag 2 september 2012

Hoe lang heb ik nog te leven?


“Geen idee pa, misschien langer dan je denkt.” “Het is overal uitgezaaid zegt de arts.”
“Ja ik hoorde het van de hoofdverpleegster, maar voor hetzelfde heb je nog een jaar of langer.”
“Ik wil naar huis.”
“Begrijp ik maar u bent nu te zwak, eet eerst maar eens flink, u bent nu niet zwaarder dan 45 kilo.”
“Wil je mijn vuile wasgoed voor mij regelen?”
“Is goed ik zal het wassen en schoon ondergoed gaan halen bij u thuis.”
“Ze bestelen mij.”
“Wie dan pa?”
“Die lui van de thuiszorg.”
“Zal toch niet?”
“Jawel die ene gozer die Paul is niet te vertrouwen en heeft mijn gouden ring ook al gejat.”
“Maar je hebt geeneens een gouden ring!”
“Allemaal klootzakken echt geloof mij maar.”
“Geef me de huissleutel maar dan ga ik wel even kijken.”
“Neem dan ook direct geld mee.”
“Moet je 100 euro hebben vast.”
“Neen wat moet ik daarmee doen?”
“Je had toch geld nodig?”
“Nee maar er zit nog 30 euro in mijn kast in de gang.”
“Zit je daar over in?”
“Ja die Paul heeft lijm aan zijn vingers.”

Een gesprekje met “pa”  in het ziekenhuis, het zijn vreemde moeizame gesprekken waarin ik veel herken van zijn puur negatieve denken. Hetzelfde denken dat hij ook weer over mij zal uitgieten zodra hij weer thuis zal zijn. Als hij ooit nog thuis zal zijn krijgen we weer:”Jij hebt mijn foto’s gejat, mijn horloge, mijn scheerapparaat, mijn geld, mijn…”
Gevolgd door:”je bent een waardeloze zak.” Ik hoop, hoe vreemd het ook klinken mag, dat hij in een verpleeghuis onder kan worden gebracht en dat de tijd die ons nog rest “normaal” zal verlopen als een zoon tot een vader. We zullen zien…

7 opmerkingen:

  1. Vreemd vind ik het zeker niet dat je hoopt dat hij in een verpleeghuis terecht kan.
    Zou denk ik wel goed zijn juist.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Afwachten maar en hopen dat hij er nog een tijdje mag leven. Wie weet komt er dan toch nog een korte tijd van vader/zoon relatie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou helemaal mooi zijn Peter, dan krijg je misschien ook nog wat goede herinneringen ipv alleen maar slechte.

      Verwijderen
  3. Ja precies, soms kan de dood, of beter gezegd de tijd voor de dood iets van verzoening met zich meebrengen. Net nog bij hem geweest. Een oude vrouw die naast hem lag riep over de zaal:"Tis een vreselijk lastige man, echt niet leuk!" Tja vertel mij wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop het zo voor je Peter....ik hoop het zo.....dat je nog een korte tijd een vader/zoon relatie mag hebben.
    Ik praat er niet vaak over, maar een week voor mijn vader stierf, heb ik pas een enigszins 'normale' relatie met hem gekregen......durfde ik hem pas voor het eerst in mijn leven spontaan te omhelzen.......hoorde ik pas voor het eerst in mij leven de woorden over zijn lippen komen: "ik houd van je"...... Geef de moed niet op Peter.....geef de moed niet op......soms doet God op het aller, allerlaatste moment nog een wonder......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop ook dat je nog wat verzoening mag ervaren. Misschien helpt het om voor jezelf af te vragen heb ik alles gedaan... ik vermoed namelijk dat het wel zo is.
    Ik wens je in ieder geval veel sterkte de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar Peter toch ben je al verder dan je was,wie weet wat de toekomst nog brengt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.