maandag 17 september 2012

Het oude mannenhuis

De telefoon gaat en ik neem op. Het is iemand van de thuiszorg die mij mededeelt dat pa gevallen is en zes uur op de vloer heeft gelegen. Zo goed het ging heeft ze hem in de stoel gehesen en wilde mij op de hoogte stellen van het incident. Een tijdelijke oplossing zou zo’n ding zijn waar pa in geval van nood op kan drukken dat om de nek wordt gedragen. Als ik later samen met mijn zus Carla bij pa ben en het voorstel brult hij als door een bij gestoken:”ben je gek ik ga niet met een bel om mijn nek lopen, ik ben geen koe.” Gevolgd door:”weet je wel wat dat kost? Zeker vijfendertig euro per maand!” Ik stel hem gerust en zeg hem in geval van nood zelf die kosten wel te dragen, maar volgens mij roept hij maar wat. “Hoe kom je eigenlijk te vallen pa, vraag ik hem?” De verpleegster had hem pootje gehaakt dat rotwijf, aldus pa. Meneer krijgt plotseling trek in paardenworst en Sjaak de thuiszorger komt net aanfietsen en neemt de bestelling op en gaat het even halen. Pa zit in een oud pyjamajasje en zijn onedele delen hangen in het luchtledige. “Zal ik je broek even aandoen pa, want dit kan toch zo niet?” Maar hij wil niet. Eigenlijk is de situatie onhoudbaar en ik geef het hooguit nog een of twee weken alvorens hij weer in het ziekenhuis wordt opgenomen. Maar hij is niet te vermurwen en wil niet naar het (zijn woorden) oude mannenhuis

3 opmerkingen:

  1. Ach jee,dat is niet te doen zo. Sneu hoor.
    Zal inderdaad beter zijn als hij ergens wordt verzorgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ouwe mensen, mijn schoonmoeder heeft ook zo'n bel, te eigenwijs om hem om te doen, dus dat ding ligt meestal op tafel en mijn schoonmoeder ligt dan in de badkamer. En maar klagen dat ze weer gevallen is, mijn schoonmoeder is een best mens , maar een vreselijke zeur. Ze hebben niet door dat hun kinderen ook geen twintig meer zijn en niet de hele dag achter ze aan kunnen hollen. Gelukkig is mijn moeder niet zo'n zeur, anders hadden we een dagtaak. Veel succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig hoor, zoek je het goed voor hem, maar ja, je kent hem hè.
    Veel sterkte met deze man.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.