zaterdag 22 september 2012

Gebakken lucht


In de kringloopwinkel liep een jongen van een jaar of zestien met opgeblazen armen waarin ik als oud bodybuilder direct de resultaten van kunstmatig toegediende testosteron herkende. Ik wilde een gesprekje met hem aanknopen maar al direct merkte ik de bijwerking van dit middel in het karakter van de jongen. Erg wantrouwig, opgefokt en met een heel kort lontje.
Het mannelijk hormoon zorgt immers voor meer dan spiergroei alleen en bepaalt deels ook je mannelijkheid, stoerheid, lef, agressie etc.

Ik vroeg mij af of een te grote dosis evangelie ook dergelijke bijwerkingen teweeg kunnen brengen bij de mens?
Ik meen vreemd genoeg dat het antwoord: Ja kan zijn.
Ik zeg bewust dat het “ja” kan zijn want de vraag is waarom mensen fanatiek met het evangelie bezig zijn?

Mensen die alleen nog maar met het evangelie bezig zijn, worden soms fanatiek, betweterig en stellig overtuigd van hun eigen kleine gelijk.
We proeven dat vaak terug in een stellige enge overtuiging (of meerdere), waar ik er een paar van zal noemen.

Ieder christen moet in nieuwe tongen spreken
Een waar kind van God behoeft niet ziek te zijn
Iedereen die niet volwassen gedoopt is, is geen christen
De lijst is onwijs lang…

Hoe belangrijk is het voor een christenleven om ballans te vinden tussen je kennis van de bijbel en de liefde tot God en je naaste!
Ik meen dat het mis gaat in je leven als christen als je alleen maar kennis aan het vergaren bent zonder de liefde. De bijbel zegt dat alleen kennis opgeblazen maakt.
Precies als die jongen in de kringloopwinkel zijn spieren middels opgeblazenheid ontwikkelde zonder te beseffen dat zijn karakter als mens schade ondervonden heeft aan de eenzijdige groei.
Om kort te gaan, evangelie zonder liefde maakt verkeerd fanatiek. Het lijkt geestelijk heel wat maar als je wat dieper tast schuilt er onder de schil van de kennis vaak slechts een liefdeloze geest die gepassioneerd is van het eigen gelijk.
Wat zijn jullie ervaringen met dit fenomeen?



7 opmerkingen:

  1. Ben onder de indruk van deze log Peter. Het benaderd de waarheid tot op een nanometer. Alles is opgeblazen, als er geen liefde in terug te vinden is. Het is alsof je een persoon beschrijft die mij onder geen beding wilde leren kennen maar niets liever doet dan zijn eigen waarheid subtiel de wereld in bazuinen. Je moet ze de kost geven..
    Alles - liefde = niets. Jezus + niets = Alles. Jezus = liefde. We moeten op Jezus willen lijken. De rest is mensenwerk..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hans
    Sorry beetje druk geweest met mijn vader verzorgen en te weinig naar jou gevraagd hoe het nou met je ging. Wel elke dag genade gehad om voor je te bidden net als ik weet dat er ook voor mij gebeden wordt, want niets is prettiger dan hierin wederkerigheid te ontmoeten.
    Je formule is een heel goede, die houden we er in...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,
      dat geeft niet joh, begrijpelijk. Je zit midden in hectische tijden met de zorg voor en om (en van) je vader.
      Ik weet dat je voor me bidt, en dat vind ik heel fijn. Doe het ook voor jou!
      Die formule kwam er zomaar uitrollen. We houden hem erin :)
      Een goede zondag!

      Verwijderen
  3. helaas worden we meestal pas door scha en schande wijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn ervaringen met dit fenomeen? Hele slechte helaas......
    Ik word zó moe van die 'fijne' broeders en zusters die beweren dat Rob en ik niet ziek hoeven te zijn.....dat ligt toch echt aan ons geloof hoor en dat wij moeten 'uitstappen'.......kan iemand mij in hemelsnaam uitleggen wat dat 'uitstappen is??!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uit de groep stappen die meer waarde hechten aan hun eigen kleine zielige gezonde gelijk, dan aan iemand die christen is tegen de verdrukking van het lijden in. Christenen zijn een van de weinigen die op hun eigen leger schieten (met bijbelteksten) in plaats van ze zorgzaam op te nemen in hun midden en te beseffen dat God juist de zieken gebruikt opdat anderen daar hun geestelijkheid aan kwijt kunnen in de vorm van verzorging, gebed, liefde, barmhartigheid etc.
    Onnodig te zeggen dat er in de charismatische hoek vaak wel workshops zijn van:"hoe maak ik in Jezus naam mijn broeder/zuster gezond, maar geen: hoe verzorg ik in nederigheid en verootmoediging de gewonden en zieken zonder hen dood te steken met mijn "gezonde" overtuiging dat een "waar" kind van God, net zo gezond moet zijn als ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Over eenzijdigheid gesproken.

    Het is me wel eens opgevallen dat voorgangers met een latere roeping veel meer praktijk gericht prediken. Minder theoretisch, omdat ze meer levenservaring hebben in het echte dagelijks leven.

    Zij spreken mij meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.