vrijdag 28 september 2012

Gargamel


Pa gaf me een memorecorder mee, zo’n kleintje die in je handpalm past. Ik weet vanuit het verleden dat hij de aparte gewoonte had om (telefoon) gesprekken op te nemen. Een beetje vreemd, maar hij is vreemd. Hij schonk mij het memorecordertje omdat hij het niet meer nodig had nu hij zo ziek was. Eenmaal thuisgekomen stopte ik er twee batterijen in en had een heel bijzondere ervaring. Tal van gesprekken/ verhitte discussies en ruzies tussen hem en een mij onbekende vrouw die hem: Gargamel en brilsmurf, noemde, stonden op het bandje. De meest afschuwelijke volzinnen over het verleden en ons de kinderen kwam ter sprake en ik hoorde uit de mond van mijn vader zulke ten hemel schreiende woorden, dat ik het silhouet van de nu zo zieke man, weer zag veranderen in die pa uit mijn nachtmerries. Hoe kan iemand ooit begrijpen, hoe zal iemand ooit weten hoe het is en voelt en welke niet te vullen leegte er in mijn ziel schuilt. Men zegt wel eens dat bij je bekering alle wonden worden geheeld. Het is niet waar! Er zijn er die wij ons leven lang als doornen in het vlees moeten meedragen ook al smeken wij de Here erom ze weg te nemen. Het voorspoed evangelie is dan ook een volslagen leugen die voortkomt uit wat wij mensen graag zouden zien gebeuren, doch niet op de realiteit van het christen zijn van alle dag berust.

7 opmerkingen:

  1. Zo iets zal weer veel met je doen Peter, om dat te moeten aanhoren.Ik ben het met je eens dat niet alle wonden worden geheeld bij bekering.
    Lijkt me onmogelijk.
    Hopelijk kan je dit weer 'n beetje loslaten en toch een fijn weekend hebben samen met je vrouw.

    Groet, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe jij je moet voelen, is, voor mij, althans niet te bevatten.
    Veel respect voor de manier, waarop jij met je vader omgaat. Ik zou, denk ik, de deur voorgoed dicht gedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal waar Peter, helemaal waar......Sommige wonden gaan nooit weg, ze kunnen wel dichtgaan maar dan blijft er een lelijk pijnlijk trekkend litteken over.....en daar moet je het de rest van je leven mee doen.
    Weet je, soms is het gewoon beter dat je bepaalde dingen gewoon niet weet of hoort. Misschien was het beter geweest als je dit bandje niet gehoord had maar het gewoon meteen in de kliko had gemikt.... Maar daar heb je op dit moment niks aan. Je hébt het allemaal gehoord en je moet dit weer een plekje gaan geven.....sterkte jongen, ik blijf voor je bidden.
    En wat dat voorspoedevangelie betreft......dat is een regelrechte leugen. Er bestaat niet zoiets als een voorspoedevangelie, maar er bestaat wel een liefdevolle Hemelse Vader, die alles wat Hem lief was gegeven heeft, omdat Hij zoveel van jou houdt....en Die bereid is om deze weg met jou te gaan, Die jouw hand wil vasthouden en je zelfs wil dragen.....Ik moet nu denken aan het gedicht van de voetstappen. Ik weet niet of je het kent, maar voor mij is dat soms een troost geweest:

    Voetstappen in het zand

    Ik droomde eens en zie ik liep
    aan 't strand bij lage tij.
    ik was daar niet alleen, want ook
    de Heer liep aan mijn zij.
    We liepen samen het leven door
    en lieten in het zand
    een spoor van stappen, twee aan twee;
    de Heer liep aan mijn hand.

    Ik stopte en keek achter mij
    en zag mijn levensloop
    in tijden van geluk en vreugd
    van diepe smart en hoop.

    Maar als ik goed het spoor bekeek
    zag, langs de hele baan
    daar waar het juist het moeilijkst was,
    maar één paar stappen staan...

    Ik zei toen: "Heer waarom dan toch?
    Juist toen ik U nodig had;
    juist toen ik zelf geen uitkomst zag
    op het zwaarste deel van mijn pad."

    De Heer keek toen vol liefde mij aan
    en antwoordde op mijn vragen:
    "Mijn lieve kind, toen 't moeilijk was,
    toen heb Ik je gedragen."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vind ik zo'n mooi gedicht! Heb hem hier op papier staan. Lees hem met enige regelmaat, gewoon omdat ie zo mooi is.

      Verwijderen
    2. Sluit me aan bij Gerrit: Manier waarop je hiermee omgaat is bewonderenswaardiger. Respect. Wat José zegt is ook helemaal waar; voorspoed is geen evangelie, maar de liefdevolle Vader draagt je met Zijn sterke onoverwinnelijke handen. Jezus verzorgt de wonden, sommige gaan misschien zelfs nooit dicht.
      Er is één uitspraak die bij mij opkomt: "In de dienst van liefde, kunnen alleen gewonde Soldaten dienen." Peter, jij bent zo'n unieke Soldaat.

      Verwijderen
  4. Haha mooie spreuken hier. Ik doe mijn best maar heus, als ik in de spiegel kijk zie ik een zondaar, maar wel een vergeven zondaar. I klink nu zo heilig en helaas, ik ben het niet. Ik doe mijn best maar ergens breekt het mij bij de vingers altijd weer af. Herkenbaar denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.