zondag 23 september 2012

Belijdenis perikelen


Wij hebben zelf al weer heel wat jaren geleden heel bewust de hervormde kerk opgezocht als thuiskerk.
Dan moet je ook niet ageren tegen de regels die men aldaar hanteert. Het is tenslotte onze eigen keus om daar lid te worden.
Jammer is alleen dat je enkel als belijdenis gedaan hebbend lid, aan het avondmaal kan. Goed, er zijn hervormde kerken die het ook zonder belijdenis oogluikend toestaan, maar de regel is: belijdenis doen voor de gemeente na catechisatie te hebben gevolgd en de tafel gaat voor je open.

Onnodig te zeggen dat deze regel ooit is bedacht door mensen om een klein beetje te kunnen toetsen waar mensen geestelijk staan in hun leven om te voorkomen dat iedereen maar aan kan gaan en zodoende een oordeel over zich zouden afroepen als ze geen christen zijn of een zeer onchristelijke wandel hebben.

Wij hebben jaren in Gouderak gekerkt waar men geen oplossing voor ons had. Dat wij al 25 jaar christen zijn, op radio in meer dan 10 jaar gospeluitzendingen, op de televisie, middels het weblog en de boeken, voor ontelbaar veel mensen dagelijks belijdenis deden, telde niet mee. Enkel het jawoord ten aanschouwen en gehore van het kleine groepje kerkgangers aldaar gaf de goedkeuring van de Heer.

Het spijt mij maar daar doe ik dus niet aan mee! Dan maar geen avondmaal! Nou had de dominee (Schroten) de belofte gedaan aan ons om binnen een jaar met een oplossing te komen, maar hij liet verstek gaan en ons in het onzekere. (verder niets dan pluspunten voor deze predikant maar dit was erg slordig)

Nu de dominee van de Sintjan (in Gouda) onze situatie eens bekeek, bleek de zaak veel menselijker aldaar omdat het hem een goede zaak leek om als er belijdenis gedaan wordt mee te doen, zonder die hele catechisatie te gaan volgen die eigenlijk daar is voor mensen die de Here leren liefhebben en niet voor mensen die al 25 jaar met Hem wandelen.
Zodoende worden we landelijk ingeschreven als belijdend lid en kunnen eindelijk vol overgave deelnemen aan de tafel des Here.

Temidden van al die kerkelijke regels vraagt men zich misschien wel eens af of de uitzondering de regel niet meer moet bevestigen. Maar ja, dan zou het geen uitzondering meer zijn.

4 opmerkingen:

  1. Mooi, dat is dus voor elkaar dadelijk! Fijn dat het daar wél kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit blijft iets moeilijks Peter. Het zou mooi zijn als kerken en gemeentes hier soepeler mee om zouden gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was je in de Oostpoort geen belijdend lid dan? Ik ben daar als belijdend lid ingeschreven terwijl ik nooit belijdenis heb gedaan. Ik ben op 16 jarige leeftijd gedoopt en heb toen getuigenis van mijn geloof afgelegd. Dat was 'voldoende' om belijdend lid van de hervormde kerk (Oostpoort) te worden toen het in 2004 PKN werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mattanja.
    Ehh we zijn een heel jaar bezig geweest om ons in die tijd in te laten schrijven in de Oostpoort en wij meenden uiteindelijk dat het gelukt was tot we ons uit wilden laten schrijven. Toen bleek dat Paula niet ingeschreven was en ik als gewoon lid in de Sintjan. Tja...Ik hoef ook geen belijdenis te doen maar wordt net als jij ingeschreven doch men wil wel dat ik samen met de mensen die wel belijdenis doen in het rijtje ga staan. Nou kan ik daar lastig over doen en op mijn evangelische strepen gaan staan, maar soms kan je beter met de kerkelijke molen meedraaien...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.