maandag 10 september 2012

Bedankt fijne neef


Eindelijk even tijd om bij mijn moeder langs te gaan. Ze lag al twee dagen in hetzelfde ziekenhuis als pa, enkel twee afdelingen lager. Het kan raar lopen. Maar nu is ze weer terug in het verzorgingstehuis. Ze zat verstopt.
Dan direct weer naar pa die weer vol verwijt zat. De man van de thuiszorg was er ook en keek mij aan met ogen die leken te zeggen:”daar heb je die slechte zoon.” Hoorde van mijn zus die bij mijn moeder was dat een neef met ernstige verwijten kwam over het falen van de kinderen. Hij deed dat nota bene op een condoleance avond en maakte een hoop stennis. Hij was geweldig goed geweest voor zijn vader en wij niet, vond Fred. Best bijzonder dat een neef die nooit, nee nooit ook maar iets heeft gedaan als blijk van medeleven, zo als een gierkar over je heen wil rijden.
Ik vroeg mij af waar Fred was toen “pa” mij tiranniseerde? Waar hij was toen hij 30 jaar lang nachtelijke telefoontjes pleegde om ons te vervloeken. Waar was Fred toen ik op mijn 19e het huis uitgedreven werd en “pa” met zijn zoveelste vrouw aan de haal ging?
Waar was Fred toen “pa” voor de zoveelste maal dronken was en de meest vreselijke dingen riep, jaar in jaar uit.
Ik denk dat Fred bij zijn eigen liefhebbende ouders een kopje koffie dronk met een koekje en een kusje voor het slapen kreeg terwijl ik een kleun voor mijn hersens kreeg van mijn “pa”.  Waarom menen mensen toch altijd dat ze het volste recht hebben je te veroordelen op grond van zegge één (“pa”) getuige? Het is afgrijselijk en beseffen mensen wel wat ze je aandoen? Bedankt Fred, je bent een echte steun in zware tijden. Van je "familie" moet je het maar hebben!

13 opmerkingen:

  1. Ondanks alles ben je zoon van je Hemelse Vader, die precies weet hoe je in elkaar zit. Als je merkt hoe vooroordelen pijn doen, dan zul je merken dat je er ook wijs van wordt in je beoordeling naar anderen toe. Veel wijsheid toegewenst met alle "freds" die op je pad komen. "Zegen die je vervloeken", ik denk het moeilijkste wat er is, gelukkig zal Hij je kracht geven, dat weet ik zeker, want zo is Vader, die wel onvoorwaardelijk van je houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel nu al kracht b na je woorden. Kracht die ook Simson had. Waar is mijn ezelskaak en waar is Fred dan zal ik hem liefhebben met volle teugen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees telkens weer met verbijstering de blogs over je vader en de jeugd die je hebt gehad. Ik prijs me gelukkig, dat ik er in principe niets van begrijp. Wat ik wel hoor is de pijn die tussen de regels doorklinkt. Niemand is in staat de werkelijke teleurstelling en pijnen in je leven te voelen, zoals de persoon in kwestie. Ik kan alleen mijn handen vouwen voor je. Heel veel sterkte. Sop je rug maar stevig in. Laat de woorden van mensen die het allemaal beter zouden hebben gedaan van je afglijden.
    Grts Irene (lappjeskat)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de woorden van Mirjam zit zoveel Bijbelse wijsheid, niets meer aan toe te voegen. Een ezelskaak kan soms enorm opluchten, Peter. Zolang je maar niemand raakt.. De Freds van de wereld zijn helaas niet te tellen. Vooroordelen en lastertaal loert overal om de hoek. Karaktermoord noemen ze dat. Je wordt bijna vermoord met woorden.
    Kracht van de Onvoorwaardelijke toegebeden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Juist je familie kan je zo'n ontiegelijke pijn doen......breek me de bek niet open. En ik kom ook niet aan met een of andere Bijbeltekst, die je aanmaant om zacht van geest te zijn en lief te hebben en zo (niets ten nadele van de reactie van Mirjam, want ik snap best wel wat zij bedoelt)......maar als je meemaakt wat Peter meemaakt, dan is het vaak alleen maar overleven. En ja, onze Hemelse Vader zorgt er voor dat je kúnt overleven.
    Ik bid voor je dat je staande zult blijven en zult blijven overleven......Tot nu toe heeft Hij je gedragen en dat zal Hij blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Begrijp dat het lief bedoelt is een bijbeltekst maar het zegt me nu niet zoveel. ALs je niets dan goeds wil doen, jaren en jaren kapot gescholden ben door je "pa" en een neef walst over je heen, kan ik persoonlijk niets met bijbelteksten. Het is de innerlijke rust van God zelf die dan voldoende spreekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik al zei, ik kom dus NIET aan met bijbelteksten, omdat je daar momenteel niks mee kan....God draagt je, loopt met je mee en zal dat blijven doen.
      Morgen Rob z'n onderzoek........

      Verwijderen
    2. Amen zo is het, sterkte met Rob en ik bid en hoop dat alles voorspoedig mag gaan met het onderzoek Jose, wetende dat ook gebed wederkerig zal zijn...

      Verwijderen
  7. Zulke Fredjes kom je helaas overal tegen.
    Ze weten nergens van maar trappen je wel de grond in.
    Ik hoop dat jouw neef Fred ooit eens ECHT BEGRIJPT hoe het je vergaan is.Maar ben er bang voor... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb zelf het idee dat mensen vaak zwijmelen bij roddels, negatieve ideeen over iemand of achterklap. Men "wil" zoiets graag geloven (ik ben slecht) temeer omdat ik christen ben. Dan zegt men gaarne:"Kijk dat zijn nou die voor in de kerk zitten." Het gaat ze niet altijd om de waarheid, zelfs van de Here Jezus zeiden de mensen dingen die niet waar waren. Mensen geloven wat ze willen geloven. Zo de waard is...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. HET IS GENEENS DE MOEITE WAARD OM JE DAAR DRUK OM TE MAKEN ZONDE VAN JE TIJD.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een ellende, van je familie moet je het hebben. Dit komt mij geheel vreemd voor, wij lopen de deur niet plat, we zien nichten en neven eigenlijk alleen op begrafenissen, maar als er iets is, staat er altijd wel iemand voor je klaar. Maak je er maar niet al te druk over, zonde van je energie,

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.