zondag 12 augustus 2012

Zalvende samenkomsten

Naarmate ik langer wegben uit de Pinksterhoek/ evangelische hoek, merk ik dat ik nu, terugkijkend pas zie hoeveel manipulatie er gebruikt wordt. In het spreken (zo’n zalvende manier, waarbij woorden als palingen door de zaal glijden), de sfeer die wordt versterkt door de uit het keyboard komende strings en die je meenemen in vervoering tijdens het bidden. Het spreken of schreeuwen in nieuwe tongen (hoewel de bijbel dit zonder uitlegger verbiedt) het massaal in tongen spreken van de gemeente (wie dat dan meent te kunnen) en er een gemurmel opstijgt in heel de zaal waar zelfs ook al zou iemand kunnen vertalen, nog niets van te maken is. Zelfs over de gezichten glijdt een ontspannen uitdrukking van een geestelijk orgasme. Ik vraag mij nu oprecht af of dit nu niet een beetje de (noem het) ervaringssnoepjes uit de geestelijke pot snoepen is? “Zondag weer lekker “blessen”, sprak een broeder ooit tegen mij. Hij keek al weer uit naar het vallen in de geest, het zalige sfeertje van rust, het murmelen in nieuwe tongen, soaken in de liefde van God en de zalvende preek. Kreeg er een gevoel van: baby gaat weer in badje." Waar is de toorn van God gebleven over de zonde? Ik hoop toch zo dat de hemel anders zal zijn dan dit! Ik ben misschien niet geestelijk genoeg om dit geladen sfeertje op waarde te schatten….

7 opmerkingen:

  1. Niet geestelijk genoeg misschien, gelukkig wel nuchter genoeg ;-)
    Het stikt van de manipulatie in Christenland. Dacht vroeger dat dit met name in de wettische kerken het geval was. Pas veel later ontdekte ik dat het in de Pinkstergemeenten ook schering en inslag is. Helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij de reden dat ik ooit teruggegaan ben naar de Hervormde gemeente. Het was me te nepperig die beleving. Ik voelde mij in de veilig genomen de halve dienst. De preek was vaak prima maar de beleving ervoer ik als onprettig dominant.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker Hans in de gevestigde orde komt het ook wel voor, maar ik groeide op in de Pinkster en dan heb je het in het begin niet zo in de gaten. Je gaat pas later zien dat de ervaring, het gevoel, de emotie een te grote rol spelen. Voelt het goed, dan was het oke. Dat kan niet de norm zijn. Daarnaast heb ik nu zo'n afkeer van dat sfeertje gekregen dat ik er haast van braken moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb per ongeluk op het verkeerde knoppetje gedrukt met een reactie van Mirjam. Sorry maar ehh geen slimme actie van mij....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb het wel gelezen ging over dat wij ons niet te veel op dergelijke zaken moten rrichten of ons ergeren aan mensen die zo zijn, maar dat werkelijke waarde wordt gevonden in hoeveel van Gods Zoon in ons leeft. Dat is waar en toch roept de bijbel ons ook op om zaken te onderzoeken. De Heer is zelfs hoogst verbaast dat in het boek Openbaring een vrouw die zegt een profeet te zijn, haar gang maar kan blijven gaan (zonder veel tegenspraak). We hebben ook de taak dingen te onderzoeken. Blijft de Godsvrucht vooropstaan, onderzoek alle dingen en behoudt het goede...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en een hemels sigaartje roken...echt een profetische blik;)heb ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.