zondag 19 augustus 2012

Vriendelijkheid en nachtrust


Vannacht bij schoonouders geslapen want de buren een paar huizen verderop hadden een feestje en een feestje is voor bepaalde types enkel leuk als ze tot ver in de nacht harde muziek kunnen draaien en jou uit je slaap kunnen houden. Het viel mij plotseling op dat je veel verdraagzamer bent tegenover buren waar je goed contact mee hebt dan mensen waarbij standaard de haren van overeind gaan staan. Want die heb je op deze wereld. Ik zal niet zeggen dat het enkel aan die mensen ligt want ten diepste herkennen we het denk ik allemaal wel dat je met bepaalde individuen meteen een klik hebt en met anderen nooit. Soms moet je die klik wel eens afdwingen, want maar al te vaak schat je mensen toch in op eerste of oppervlakkige indrukken en bouwt daar een heel luchtkasteel omheen hoe mensen zijn. Maar al te vaak blijkt het te kloppen maar soms ook totaal niet en schuilt er onder die eerste mindere indruk toch een heel mooi mens dat naar voren komt bij iets dieper tasten dan het oppervlak. De bijbel zegt:”laat uw vriendelijkheid bij alle mensen bekend staan.” Dat is een lastige, vind ik.  Ik faal daar wel eens in. Hoe is jullie ervaring?

19 opmerkingen:

  1. ik probeer het elke dag,maar trap er ook dikwijls weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt ook niet mee Bas om tegen iedereen altijd echt vriendelijk te zijn. Je hebt er bij die luisteren enkel maar naar je als je je mindere kant laat zien!

      Verwijderen
  2. Wat dat betreft is ons straatje, een prettige omgeving om te wonen. De naaste buren zijn rustige mensen, vrijdag was de buurvrouw jarig, maar om elf uur was het feest buiten afgelopen.
    Alleen in de vakantietijd willen er nog weleens vakantiegangers door de straat trekken, blerend en lallend. Maar dat is maar een enkele keer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk zo hoort dat dan ook. Ook wij hebben wel eens een feestje, maar nooit muziek en voor 12 uur is het lang afgelopen. Mensen denken dat ze het recht hebben een ander overlast te bezorgen. Men beseft niet dat men ten diepste niet sociaal is en dat noemen wij dan a sociaal...

      Verwijderen
  3. Ik ervaar dat jij inderdaad niet altijd even aardig bent tegen mij haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige mensen brengen het mooiste in je boven, anderen het lelijkste, haha.

      Verwijderen
    2. Maar ergens houd je het meest van die bepaalde mensen, haat en liefde, de grens is dus...

      Verwijderen
    3. P.s verschillende keren geprobeerd een reactie bij je te geven maar ik kom niet door je code heen. Ik geef het op. Zet um uit als je wil...

      Verwijderen
  4. ”laat uw vriendelijkheid bij alle mensen bekend staan.” Da's zeker een hele lastige, Peter.Temeer omdat juist het schijnheilige volk hier prat op durft te gaan. Ze doen 'vriendelijk', maar zullen nooit je vrienden worden.. Soms juist het tegenovergestelde. Ik ben hier plat mee op mijn b.k gegaan. Vanaf die tijd is het toch lastiger om mensen op juiste waarde in te kunnen schatten, zo lijkt het. Hoe dan ook, egoïsme viert hoogtij. Rekening houden met de medemens is een uitstervend iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja Hans het is zoals je al aangeeft erg gemakkelijk jezelf hierin te bedriegen en te denken dat je vriendelijk bent als je woorden goed klinken, maar diep van binnen? Wat gaat er om in je ziel? Ik zeg het eerlijk dat ik daarmee worstel als mensen het mij moeilijk maken wil ik niet zegenen en komt een redelijk knietje in het kruis dichter in de buurt. Wat heb ik genade nodig in deze....

      Verwijderen
    2. Herkenbaar. Daarom is 'vriendelijkheid' maar een betrekkelijk begrip. Dat knietje is heel menselijk. Zo af en toe maar doen dan ;-) Lucht op.

      Verwijderen
  5. Nou, ik heb zeker ook mijn minder vriendelijke kanten naar sommige andere mensen. Helaas lukt het me echt niet altijd om tegen iedereen aardig te zijn. Zal wel menselijk zijn. Denk dat er niemand te vinden is die altijd maar vriendelijk is. Misschien wel die zich vriendelijk voordoet maar het totaal niet meent.Dus tja, daar heb je ook niks aan dan eigenlijk. Want je voelt het toch wel of iemand echt zo ís of maar zo dóet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de spijker op de kop, je vriendelijk voordoen is zo anders dan het ook echt van binnenuit zijn.

      Verwijderen
  6. Vannacht ook wakker gelegen. Niet van buren maar van eigen kinderen. Lastig om dan ergens anders te gaan slapen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt mij, als kinderloze vreemd genoeg zalig om wakker te liggen van je eigen kinderen. Nou ja, niet als ze ziek zijn, dat is een naar soort wakker liggen. Klinkt raar maar een kind is het meest kostbare wat er bestaan, dacht ik. Maar ik begrijp je volkomen en zou het niet anders beleven in jouw geval...

      Verwijderen
  7. Tja,… aan de andere kant Peter de Bijbel geeft voorbeelden van personen die zich onvriendelijk uitdrukten.
    Johannes de Doper zegt tegen de Farizeeën en Sadduceeën: Adderengebroed (Mattheus 3:7).
    Jezus noemt hen in Mattheus 23 huichelaars, blinde wegwijzers, dwazen en blinden, gewitte graven, slangen, adderengebroed, enzovoort.
    Stéfanus zegt in Handelingen 7 – vol van de Heilige Geest! – “Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de Heilige Geest” (vers 51).
    Paulus zegt in bepaalde brieven ook rake – onvriendelijke dingen, bijvoorbeeld over de Corinthiers en de Galaten.
    Er is dus kennelijk ruimte voor onvriendelijke uitdrukkingen.
    Ik geloof daarom dus niet dat je altijd maar vriendelijk kunt zijn toch ?
    Groeten van Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O ja wat ik nog op wilde merken is dat in verschillende Bijbel vertalingen het woordje ‘vriendelijkheid’ niet overal het zelfde vermeld staat. Wat mij opviel is dat er in de HSV voor vriendelijkheid ‘welwillendheid’ staat en in de oude Statenvertaling staat ‘bescheidenheid’. Toch wel net even anders vind ik als altijd maar vriendelijk zijn toch ?

    Jan.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.