vrijdag 3 augustus 2012

Vergeven en vertrouwen


Er is al zoveel over geschreven en gezegd. De bijbel leert ons ook dat vergeven een reflectie is van wat er binnen in je zelf gebeurd is. Zodra je zelf weet vergeven te zijn, opent dat luikjes naar anderen om ook hen te willen vergeven.
Heb menigmaal met dit bijltje van de vergeving mogen hakken en altijd is er opluchting en ruimte in je hart als je deze stap op Zijn tijd weet te maken. Moet mij wel van het hart dat er mensen zijn die een leven hebben waarin je wel kan vergeven, maar nooit meer kan vertrouwen. Veel christenen roepen in koor dat je na vergeving ook weer vertrouwen moet schenken. Ik vind dat niet waar! Vertrouwen moet verdiend worden in mijn overtuiging en er zijn mensen die een leven lijden waarin je onmogelijk vertrouwen kan schenken na vergeving. Voordat ik in details treed eerst de vraag: Wat vindt jij over vergeven en vertrouwen...?

13 opmerkingen:

  1. Vergeving ontvangen is een prachtig 'geschenk' en vergeving geven geeft je ruimte in je hart zoals je schrijft, daar ben ik het mee eens. Vertrouwen zal daarna weer opgebouwd moeten worden, je wilt de ander wel een nieuwe kans geven, maar diep in jouw broeit die twijfel nog. Heel menselijk! Ik vind het erg moeilijk om iemand te vergeven die niet laat zien zelf verandert te zijn, waardoor je dus geconfronteerd blijft worden met de pijn. Moeilijk onderwerp en toch bid je het dagelijks in je gebed...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Euhmmm, lastig. Zoals je weet heb ik vergeven wat me door 'n ander is aangedaan maar nu vertrouwen? Nee, eerlijk gezegd niet.Dat gaat me niet lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Denk wel dat je gelijk hebt wanneer je zegt dat je vertrouwen moet verdienen. Vaak is er toch wat kapot gegaan tussen mensen, ook al hebben ze elkaar vergeven. Vertrouwen is niet iets dat er zo maar is,als iets vanzelfsprekends. Dat heeft tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sprak ooit met een zendelinge/, type vrouw waar ik geen dag mee zou willen leven, die mij vertelde dat echte vergeving ook weer ruimte voor vertrouwen moest geven. Ik trok dat (ik was toen nog maar 2 jaar christen) toen al in twijfel en nu nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf vertrouw ik niet zo snel mensen, vertrouwen moet bij mij echt verdiend worden. Vergeven hoef dan ook niet zo vaak, meestal heb ik ze al in de smiezen al ze me wat willen flikken. Mijn vrouw daarentegen is veel te goed van vertrouwen, en wordt dan ook regelmatig op haar hart getrapt. Ondanks waarschuwingen mijnerzijds blijf zij haar vertrouwen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hay Peter, kijk, dat zijn van die artikeltjes die diep gaan. Nadenkertjes zijn dat. Het valt mij vaak op, gewoon om ons heen, of wat je soms leest, of hoort van anderen, dat veel gelovigen er iets bij halen wat niet in de Bijbel staat.
    Vergeving ja, dat lezen we, vertrouwen, nee, dat kom ik in de Bijbel niet tegen, tenminste niet samen met vergeving. Dat wordt niet eens gevraagd van ons, vertrouwen samen met vergeving. En omdat zo vaak er van alles bijgehaald wordt, komen gelovigen soms in een tweestrijd met zichzelf, terwijl dat niet nodig is.
    Vergeving heeft niets met vertrouwen te maken. We lezen wél in de Bijbel steeds wéér vergeven, Mattheüs 18 :21-22.
    En dat is al moeilijk genoeg. Maar dat kunnen we alleen met de Here Jezus.
    Natuurlijk, is het waar, vertrouwen op zich zelf, moet weer groeien, maar dat is héél iets anders als vergeving schenken.

    Ben het met jou eens Peter, die uitspraak, vergeving/vertrouwen gaat niet op, is niet Bijbels.
    Ook ik ben niet te vertrouwen, daarom heb ik alle dagen de vergeving van Jezus nodig, doormiddel van Zijn kostbare bloed.

    Mooi artikel Peter, Gods liefde voor jullie beidjes en liefs van mij Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vergeven en vertrouwen zijn 2 zulke verschillende zaken....dat is echt appels met peren vergelijken. Vergeven is: door de vingers zien, excuseren, pardonneren, verschonen, kwijtschelden, vergiffenis schenken, verontschuldigen vergiftigen
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vergeven.
    Vertrouwen is: accrediteren, betrouwen, afgaan op, bouwen, geloven, hopen, steunen op, zich verlaten op confidentie, fiducie, geloof, overtuiging, hoop, krediet, overtuiging
    Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/vertrouwen
    Bij vergeven gaat het m.i. dus om kwijtschelden van een schuld (dat iemand de fout in is gegaan) en bij vertrouwen gaat het m.i. om geloven en hopen en de overtuiging hebben dat iemand niet meer de fout in zal gaan. Twee compleet verschillende zaken die dus niet aan elkaar gekoppeld hoeven te worden.
    Ik vind vergeven vaak al zo lastig, maar als het me lukt (met de hulp en genade van de Heer) dat wil dat niet automatisch zeggen dat ik iemand weer vertrouw. Zoals Peter al zegt: vertrouwen moet weer groeien en soms kan ik iemand nooit meer vertrouwen.....

    p.s. Peter, heb je mijn mail ontvangen over de geboorte van Sarah?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jose.
      Ja ontvangen hoor, heel erg leuk oma! Haha jaja dat heb je nu van dit soort gedoe, plotseling ben je een echte oma en opa...

      Verwijderen
  8. Weet niet beter dan vergeten, vergeten en opnieuw vertrouwen horen bij elkaar. Werkelijk vergeven is ook opnieuw durven vertrouwen. God vertrouwt ons ook elkaar en de genade toe. Wie zijn wij dan om die ander na vergeving niet te kunnen of willen vertrouwen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een kennis van mij is gescheiden omdat haar man niet van de kinderen af kon blijven. Hoe verkoop je aan zo iemand dat ze mag vergeven en vertrouwen? Meen dat vergeven in zoiets al een proces van een heel leven is, laat staan vertrouwen terug te geven. Je zal wel gek zijn om zo’n vent te vertrouwen! Je moet je kinderen en jezelf in deze in bescherming nemen door hem nooit meer te vertrouwen want hij blijkt een zeer laag bij de grond zijnd persoon…

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi stukje om eens stil bij te staan. Ik ben het helemaal met Esther eens, dat vergeven en vertrouwen niet eens zo samen voorkomen in de bijbel. Er staat wel ergens dat je tot zeven maal zeventig moet kunnen vergeven, ( lijkt me als je dat leest dat diegenen dus niet te vertrouwen is, als je een persoon zo vaak moet kunnen vergeven ;) ) helemaal je laatste stukje over je kennis spreekt mij aan, tuurlijk moet je je kinderen beschermen en kan je soms echt iemand niet vertrouwen.!! Het is wel zo dat vergeven iets verandert bij jezelf, je hoeft geen hart vol van wraak en haat te hebben of te houden. Maar de ander moet toch echt zelf veranderen die verandert niet zomaar door dat jij hem/ haar vergeeft.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb wel 'ns iemand (heus oprecht en uit volle overtuiging met gevoel en verstand) vergeven voor iets heel naars wat hij mij heeft aangedaan. Maar vertrouwen zou ik hem niet zomaar meer. Dat zijn toch twee verschillende dingen in mijn ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind ook dat vergeven en vertrouwen twee verschillende dingen zijn.
    Daarbij ligt het er ook nog aan wat je moet vergeven.
    Als ik iemand (ik noem maar iets)moet vergeven die gemeen over me geroddeld heeft, is dat een minder lang proces dan iemand vergeven die me misbruikt zou hebben.
    Maar iemand echt vertrouwen komt toch ook voort uit een goede relatie, en moet inderdaad verdient worden!

    Riah

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.