zondag 5 augustus 2012

Opnieuw beginnen


Een veel gehoorde kreet is dat je met Jezus opnieuw mag beginnen. Dat is waar en toch ook weer niet waar. Opnieuw in die zin dat wij altijd weer terug mogen komen als we het verbruikt hebben door te zondigen en een nieuwe start maken.

Aan de andere kant zijn de gevolgen van zonden vaak niet een twee drie uit te wissen en kan er eigenlijk niet echt meer met een schone lei opnieuw begonnen worden.

 Ik denk aan een vrouw die een vliegtuig opblies waarbij honderd of meer doden vielen. Ze kwam later tot bekering (vertelde ze) en getuigde hoe de Heer haar had vergeven. Het klonk wat goedkoop omdat haar daden verschrikkelijk veel leed teweeg hadden gebracht bij honderden mensen. Is het dan wel voldoende om schuld bij God te bekennen? Dat is de eerste vraag die opkomt. Moeten wij in een dergelijke situatie ook niet onze schuld naar de mens toe uiten als blijk van echt berouw?

Op de zaak riepen de bouwvakkers terecht in koor:” Ja lekker makkelijk: blaas bij een terroristische actie een vliegtuig op waarbij honderd of meer mensen aan stukken gereten worden, komt tot geloof en de Heer vergeeft je wel. Het evangelie klonk toen toch wel een beetje goedkoop en dat is het niet. christenen die het programma gezien hadden waren blij en prezen God omdat deze vrouw tot behoud was gekomen. Ik vroeg hen:"zou je ook zo blij geweest zijn als jouw kinderen door deze vrouw waren opgeblazen in dat vliegtuig en nu hoorde dat ze tot geloof was gekomen en al haar schulden kwijt waren gescholden?" Toen werd het stil....
Opnieuw beginnen, tja wat zeg jij er van?

7 opmerkingen:

  1. Tja, beetje wat ik dus ook in 'n blogje aankaartte...tot hoever kan een mens gaan? Persoonlijk denk ik dat je niet overal maar mee weg kan komen want idd, dat is lekker makkelijk dan. Kan je duizenden keren opnieuw beginnen, wát je ook uitvreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb wel eens het idee dat we soms te gemakkelijk praten over vergeving zonder de mensen die leed is aangedaan daarin te betrekken. Jezus zegt in de bekende tekst over vergeving tenslotte ook:"En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven"

    Hebben wij dat stukje over "tot u komt" niet te veel afgeschaft? Ik wil niet zeggen dat dit ten alle tijden strikt noodzakelijk is, maar dit staat niet voor niets in de bijbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel lastig onderwerp. Denk, omdat God recht in het hart kijkt, kan Hij ook juist oordelen en ziet Hij of iemand oprecht berouw heeft. Denk dat er wel verschil zit tussen een schijnheilig iemand en iemand die oprecht tot bekering komt en berouw heeft. Ik heb zelf niet met zulke gevoelens te kampen gehad, maar denk dat dit voor nabestaanden vreselijk en (haast) onmogelijk is om te vergeven. Daarin vind ik dat je gelijk hebt. Wij mensen vergeten niet wat de ander heeft gedaan, maar als God vergeving heeft geschonken ziet Hij het niet meer aan. Vergeving is er voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als wij berouw hebben, dan vergeeft God. En die mevrouw, ook al weet ze zich nu vergeven door God, moet toch verder leven met de wetenschap dat zij die verschrikkellijke daad begaan heeft. Dat zal ook niet meevallen. Net zoals de aposter Paulus moest leren omgaan met het feit dat hij heeft geholpen Christenen om te brengen en te vervolgen. Gelukkig is Gods genade groter dan wij kunnen begrijpen.
    En ook, wie zijn wij om te denken dat de ene zonde zo veel groter is dan de andere.
    Groeten
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop niet dat het een van jouw geliefden ooit overkomt om opgeblazen te worden door een dergelijk figuur. Dan zal je denk ik toch ervaren dat het stelen van een brood als je honger hebt, iets anders is dan het vermoorden van 100 mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet het, zo iets ergs is mij nog nooit overkomen en ik heb makkelijk praten. Maar ook al zou ik het moeilijk vinden om te vergeven, het betekent nog niet dat God ook niet vergeven kan. Jezus is toch echt gestorven voor al onze zonden.
    Hartelijke groeten,
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Clint Eastwood8 augustus 2012 07:52
    Dat God vergeven zal, lijkt mij niet ter discussie staand. Waar het in dit logje om ging is meer of iemand die zoveel leed veroorzaakt niet (net als Paulus) berouw moet tonen naar de slachtoffers. Dat mis ik dus...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.