woensdag 1 augustus 2012

Niet Reformatorisch, dan hoor je er niet bij


Ik heb in de loop der jaren in heel veel kranten mijn artikelen geplaatst. Over geloof, de natuur en tal van andere zaken die op dat moment mijn aandacht verdienden. In allerhande bladen van de Eva, tot het reeds ter ziele gegaan zijnde blad  Quinta, tot grasduinen, Landleven, Tuinen, tuin en co, de Visie enfin de lijst is onwijs lang. Wat op is gevallen dat je als Hervormde nimmer één artikel in het reformatorisch dagblad of in hun magazine de Terdege kan plaatsen. Je staat op (zoals men dat pleeg te noemen) op het evangelie op grote wielen. M.a.w te weinig verdoemenis in je overtuiging. Wat zegt dit over de grondslag van de redactie van deze groep christenen? Wat zeg jij?
Ik zeg dat dit ruikt naar sektarisme, speciale voorkeur en afwijzing van christenen die niet van hun "soort" zijn… Hoorde ooit van een man die een bepaalde kerk niet in mocht omdat hij niet geloofde als de mensen die binnen zaten. Voor de deur zat de Heer. "Moet U niet binnen zijn," vroeg de man aan de Heer? "Neen Ik mag er ook niet in,"sprak de Heer...

11 opmerkingen:

  1. Wat een karikatuur van de krant en zijn lezers, dit doet mij verdriet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja erg he, ik vind het ook zo verdrietig. De waarheid is soms zo hard...

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een keer opnieuw; Heb je hen benaderd om een artikel te plaatsen?
    Het verbaasd me niet, eerlijk gezegd. Hun meeste nìet-Geestelijke artikelen zijn vaak best goed. Maar de geestelijke zijn over het algemeen akelig eenkennig... Bovendien hebben ze een historie van enorme persoons verering. (voor hen is dat kennelijk heel normaal, maar het is zo on-Bijbels als wat). Dan gaat het altijd om de zgn. "oudvaders" of dominees uit 'zwaar' gereformeerde hoek. Dat heeft mij stomverbaasd. Lees die krant dus al jaren niet meer, want kan daar maar slecht tegen. Warm weer of niet, die wettische sfeer doet mij zuchten ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel malen en op vele wijzen maar ze beantwoorden je nog niet eens. Ik heb zoiets onbeschofts nog nooit meegemaakt en schaam me diep dat ik jaren lid ben geweest van die krant. Ja als hervormd christen mag je wel lid worden, dat dan weer wel.
      Ik ben geen dominee
      Ik ben geen vooraanstaande persoon
      Zelfs mijn boekjes willen ze niets van plaatsen.
      Ja ze willen wel een gratis lees exemplaar

      Verwijderen
    2. Verdrietige bedoening.
      Misschien is het ND een redelijk alternatief?

      Verwijderen
    3. Kan, kan, mar omdat we jaren en jaren lid waren verwacht je dat de krant ook wat ruimte geeft. Vergeet het maar: mene, mene tekel urfasin...

      Verwijderen
  4. ik denk dat het niets met geloof te maken heeft ,maar meer met zelf verheerlijking.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hebben nu eenmaal het idee dat reformatorisch de juiste leer is. Iemand kan dat een karikatuur noemen, maar die moet maar eens goed luisteren wat er verkondigd wordt aldaar. Ja wij hebben veel familieleden in deze kringen. ALs er een kindje geboren wordt komt de predikant en kijkt in de wieg. Dan zegt hij:"weer een brandhoutje voor de hel." Hoezo karikatuur?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lees nergens iets over de lezers enkel over de redactie. Laten we de zaak niet aandikken aub. Geen woorden roepen die er niet staan dat is een karikatuur maken van wat hier gezegd wordt.

    Heb een oom die refo is. Zeg hem maar niet dat je uit de NBG vertaling leest, want dan krijg je de wind van voren. Enkel door de statenvertaling wordt het woord Gods zuiver en onversneden gebracht.
    KWATS!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kom uit die kringen, veel zijn goedbedoelende mensen die gebukt gaan onder de dogma's van de oude kerkvaders. Bepaalde ouderlingen en dominee's worden er verheerlijkt als ware zij heiligen uit de RK kerk. Ik zal er verder geen kwaad woord over zeggen, ieder zijn meug.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.