zondag 5 augustus 2012

Drammen met bijbel teksten


“En daarom moeten wij het evangelie zoals geschreven staat ten alle tijden blijven brengen. Of het de mensen tegen wie wij spreken nu gelegen of ongelegen komt. Ze moeten het horen, dat is onze opdracht, punt uit.”

Zomaar wat woorden die twintig jaar geleden klonken vanaf het podium van de Pinkstergemeente waar ik kerkte. Sta je bij de slager, getuig tussen de worsten. Sta je bij de bakker, preek tussen de kadetjes. Sta je bij de groenteman, laat de bloemkolen het horen.

Ik kon dat altijd slecht rijmen met de woorden waar Jezus zegt om geen parels voor de ongelovigen (zwijnen) te werpen die het evangelie niet willen horen.
Tot ik begreep dat de tekst om het evangelie, gelegen of ongelegen te brengen, misbruikt werd. Misbruikt omdat het niet gaat of het bij die ander gelegen of ongelegen door de keel gedrukt wordt, maar dat het ons als christenen op het hart wordt gebonden om, ook als het ons even niet uit komt (gelegen komt) te blijven getuigen.

Misbruik van bijbelteksten, wat zijn jullie ervaringen?

6 opmerkingen:

  1. ja ik heb het er niet zo op ,op mensen die te pas en te onpas met BIJBEL teksten smijten,zelf denk ik dat dat ook niet zo bedoelt is,laten we er eerst maar eens naar proberen te leven,dan komen de vragen wel op je af en doe er dan wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja ik ken er die een enkele tekst tot grote waarhei verheffen en je er mee om te oren meppen

      Verwijderen
  2. Het heeft totaal geen zin om bijbelteksten bij anderen 'door de strot te duwen'. Als mensen er niet open voor staan dan landt het toch niet en is het tevergeefs. Ik denk dat het gebod van de liefde eerst vervuld moet worden en dat houdt in dat je datgene wat je doet, met liefde doet. Dus ook het doorgeven van bijbelteksten..... En inderdaad wordt de tekst dat we het evangelie gelegen of ongelegen moeten brengen, héél vaak verkeerd geïnterpreteerd.....deze tekst draagt ons op om het Woord te brengen óók al komt het ons niet zo goed uit....of als we er niet zo'n zin in hebben.....maar áltijd zodanig dat de ander er niet door gekwetst wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zulks is zeker waar, we moeten niet gaan kwetsen met het evangelie. Aan de andere kant is de term: addergebroed en ook: gij zijt witgepleisterde graven, best wel pittig. Ik zie al dat ik dat nu zou zeggen tegen bepaalde figuren. Haha. Neen dan liever Simson die met een ezelskaak het ezelstuig te lijf ging. Gisteren was het ezelstuig weer bezig in Gouda om kerkgangers met de auto nat te rijden door als men aan kwam lopen in het nette goed, met hun auto door de plas te rossen. Dan denk ik:"waar is een ezelskaak als je um nodig hebt.

      Verwijderen
  3. Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen GENEZEN worden! Dat is wat de bijbel zegt en ook: Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten.
    Let op, hier staat dus dat het gelovig gebed van de BIDDER de mens zal gezond maken en dus niet af gaan schuiven dat het weer aan de zieke ligt...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.