woensdag 22 augustus 2012

Internet


Na om precies te zijn 5 maal zonder telefoon te hebben gezeten omdat men het zo aardig vond de bekabeling af en toe door te steken tijdens de werkzaamheden in de straat, viel gisteren internet weg. Je hoopt op een storing aan de kant van de provider en trekt 100 maal de modem in de resetstand maar je krijgt enkel: Uw verbinding is verbroken.

In de middag net uit je werk brandt het lampje op de modem nog altijd rood dus je zet er een andere splitter tussen zonder effect.

Je belt met een lief meisje dat net van de step gestapt is en haar lolly kwijt is, die je eerst in de wachtkamer zegt te plaatsen met op de achtergrond the eagels met the hotel California.
 Eenmaal na wachten en wachten terug aan de lijn komt en vragen stelt als:
“Staat uw pc aan? Ik zeg: ja hoor.”
“Wilt u de modem resetten?” “Heb ik al 100 keer gedaan,”mompel ik.
Ze knispert met papiertjes op de achtergrond en maakt met haar lipjes smakgeluidjes die mij doen twijfelen of ik wel met de provider verbonden ben en niet met de sekslijn.
“Kunt u aan de achterkant van de modem kijken in welke poort u zit?” Ik zeg:”lief kind ik zit tot grote tevredenheid al zes jaar in diezelfde poort dus zeg me nou niet dat ik daar niet goed in zit.” 

Ze houdt vol en ik loer in de poort van mijn modem het wonder verwachtende dat ik daar iets van muizen vinden kan die woning maakten in mijn modem.

“Wilt u de modem een harde reset geven?” Ik begin mijn zwarte werkschoen al op te heffen het modem mores te leren en te vermorzelen om hem eens goed en hard te resetten. Maar ze zegt lief dat ik achterin de modem in een heel klein gaatje een prikker moet steken. Dus ik steek in elk gat wat ik vinden kan een satéprikker maar nog altijd geen internet.

“Kunt u mij zeggen of u telefonie ook bij Tele 2 heeft?”
“Wat heeft dat er dan mee te maken, al had ik het via de stortbak van de wc, hij deed het altijd zes jaar lang precies zo en nu niet meer. Ik wil enkel weten of er een storing is?” Ze maakt smakgeluidjes en zegt met tedere stem:”Ik zet u even in de wachtrij,” en klik, daar hoor ik opnieuw de stem van Don Henley The hotel calfornia van the Eagels galmen.

Na even een rondje te hebben gestept, mij als een neurende vaars achterlatende aan de telefoon, komt ze terug aan de krakende lijn en vertelt me na overleg met collega’s niets meer te kunnen doen dan in mijn pc kijken.
Ik ben inmiddels op het niveau geraakt waarop ik haar in alles wil laten kijken, in de laden, onder het bed, in de schuur, in mijn oren het maakt mij niet uit:”IK WIL INTERNET EN WEL VLUG WANT IK ONTPLOF!!!”

Ze zit in mijn pc zegt ze en ik draaf naar het beeldscherm waarop ik nog altijd “geen verbinding” kan lezen.

“Meneer ik kan het niet vinden, zegt ze lief.” Ach het kind kan er ook niets aan doen, maar ik geef de moed op en denk erover om via de riolering contact te zoeken met het www. Ze zegt me dat er binnen 5 werkdagen iemand terug zal bellen om het verder te behandelen.
Ik geef het op en ga moe in bed liggen om een tukje te maken. Ik kijk nog eenmaal in de meterkast waar de modem nog altijd rood staat te knipogen als een prostituee met verleidelijke ogen.

Na mijn tukje start ik de pc op en kijk in de meterkast waar het rode schijnsel vervangen is door groen. Ik krijg hoop en lees op mijn pc: 
UW VERBINDING IS KLAAR VOOR GEBRUIK!
U heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van draadloos internet. Om te kunnen internetten dient u de ethernet kabel aangesloten te houden op uw modem. 
Wilt u uw modem in de toekomst alsnog gereed maken voor draadloos internet? Ga dan naartele2.nl/draadloosinternet.
Wij wensen u veel plezier met uw Tele2 internetverbinding!
Echt ik geloof met heel mijn hart dat dit de dagen zijn waarom je als consument geen enkele grip meer hebt op de digitale ontwikkeling. Nog even kijk ik verslagen in de poorten van mijn modem maar die kijkt onverschillig terug als een verloederde hond die stout geweest is en via een van zijn "poorten" een behoorlijke bruine dampende poets heeft gebakken...


16 opmerkingen:

  1. Haha, dat komt me bekend voor, en ik denk dat iedereen die dit leest, bij welke provider dan ook, dezelfde ervaringen heeft. Ik bel al jaren niet meer, als internet wegvalt, gooi ik de stekker uit het modem, wacht een paar minuten, en hoppa, ik heb weer internet. Het is een wonderbaarlijk medium, maar wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik deed dat tot een paar dagen geleden ook. Stekker er uit en hoppa, maak nu was het 100 keer stekker er uit maar geen hoppa...Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. had je wel de rekening betaald???????grapje.....nee als het niet werkt is het pure ellende,gelukkig had je een heel erg begrijpende jonge dame aan de telefoon dat verzacht de situatie toch wel een beetje,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is het gekke. Normaal betaal ik niets haha.

      Verwijderen
  4. Chagrijnig hoor! Je zou er een punthoofd van krijgen. Dan maar weer even met een 'ouderwetse' kabel. Online is online. Je hebt er toch maar weer een leuk kort-verhaal van geschreven :)
    eet smakelijk aldaar en prettige avond. Voor macro foto's waait het vandaag iets te hard hè..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ook een kabel Hans, dat draadloze vind ik helemaal niets. Steeds valt de verbinding dan weg, neen ik heb er al jaren een kabel aangeknoopt en zo kunnen de buren ook niet op mijn account surfen want ik was weer zo slim om in die tijd de beveiliging open te laten staan..."Wij hebben internet zonder dat we het aan hebben gevraagd,"riepen de buren. Ik zeg:'ja dat is mijn account..."

      Verwijderen
  5. Haha, zeer herkenbaar Peter! Raak er altijd helemaal gefrustreerd door als dat gebeurt! Wij hadden maandje terug dus ook dat het niets hielp om te resetten. Keken ze ook op afstand mee in de modem. Zagen ze dat HUN kabel stuk was. Moest ik maar een nieuwe gaan kopen! Zei tegen ze dat het HUN kabel was en dat zij er voor moeten zorgen dat ie werkt dus dat ze er maar 1 op moesten sturen. En dat hebben ze braaf gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij herkent iedereen dit wel! Je beschrijft het leuk, al was het niet zo. En bij zoiewts vraag ik me altijd af hoe vast we zitten op dingen als een pc, hoe gebonden we daarin zijn. Tja, net het blogje van Annemieke gelezen (Christelijk leven) Ook even doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebonden om het evangelie te verspreiden lijkt mij een gebondenheid die ons tot in de hemel brengen zal. Ik wil het niet missen. De tv hebben we al 12 jaar weggesmeten, maar die bracht ons niets dan veel rommel. Ook even doen hoor! Haha. Wie durft het aan....

      Verwijderen
    2. Heb nog steeds een TV. Met Kabel. Maar toch doet ie voornamelijk dienst als scherm voor dvd's. 1 a 2% is de moeite waard om te kijken. De rest is nonsens en misleidend.
      Er zullen er niet veel zijn die jullie dat nadoen! (tv weg).

      Verwijderen
  7. Oke netjes dat ze een kabeltje leverden want het is allemaal al duur genoeg vind ik en komt elke maand weer terug als een vrouw die, ehh hoe zeg je dat netjes....?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is idd duur genoeg daarom vond ik ook dat ze maar moesten zorgen voor een nieuwe kabel.

      Haha, ja hoe zeg je dat netjes...euh..geen idee.

      Verwijderen
    2. Een vrouw die bloeden moet voor haar maandelijkse reset?

      Verwijderen
  8. Hahaaaahaaaa ik lach me buikpijn bij dit stukje!! Ik heb nou eenmaal een goed visualitatie-vermogen, dus ik zie zo'n grietje al smakkend achter een pc zitten met een headphone op en een chagrijnige meneer de Mooij te woord staan!! Maar wel herkenbaar hoor. In het verleden hebben wij ook nogal wat gemier gehad met het internet, maar sinds we bij UPC zitten valt het gelukkig erg mee. Af en toe geen verbinding, maar tot nu toe helpt het om de stekker eruit te trekken, even te wachten, stekker terug en hoppa....weer internet!! Ik hoop in ieder geval voor jou dat de problemen voorlopig zijn opgelost en dat je weer vrolijk fluitend kunt surfen op het grote www!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vertrouw na al die storingen, verbroken verbindingen, kapot gestoken kabels, smakkende lipjes, dampende poorten, het www niet meer. Het zal wel weer wat zijn morgen. "Meneer wilt u even de wc doortrekken voor een harde reset." Ik denk dat ik dan de hele handel inclusief modem door de riolering wegspoel met de zegen na. Terug naar de rooksignalen...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.