zaterdag 11 augustus 2012

Dolfinarium christenen


Ik heb altijd een kerk willen bouwen die het verschil maakt.
Zo begint dit filmpje. Ik meen dat God Zijn kerk (gemeente) bouwt!
Een kerk waar eigentijdse muziek wordt gemaakt en mensen uitzinnig zijn van vreugde.
Is dat nu werkelijk wat God voor ogen had? Een uitzinnige gemeente? Waar is de sobere stille geest gebleven waar God hoog van opgaf in de bijbelse tijd? Weggedreven op een geest van extase en uitzinnigheid? 
Een plaats waar mensen zichzelf kunnen zijn.
Klinkt mooi maar weet je, we moeten nu juist af van onszelf en die oude mens, dacht ik. Meen dat ik als ik mijzelf ben naast het geloof in de Heer sta. Pas als ik mijzelf opgeef, ja dan….
Een kerk waar mensen in aanbidding zijn. 
Gek dat men aanbidding altijd met: handen in de lucht, ogen dicht, smeuïge muziek om op weg te drijven verbindt. Meen dat werkelijke aanbidding niet gebonden is aan een kerkgebouw, lichaamshouding of muziek. Jezus had geen kerkgebouw, geen orgel, ja zelfs geen plek om het hoofd op neer te leggen. Aanbidding is voor mij, stil worden voor God. Dat kan zelfs in de drukte van het verkeer. (wel oogjes open houden)

Om kort te gaan, leuk intro filmpje Martin maar wel weer een beetje voorspoed, blij en eigentijdse gedachte, waarin het evangelie wordt verkocht als zijnde een wereld vol plezier. Een soort dolfinarium met verse eigentijdse attracties. Maar de hamvraag is of er ook een plaats is voor het lijden? Voor de zieken en zwakken? Voor mij het zoveelste karikatuur van wat christen zijn (kerk zijn) eigenlijk is.


6 opmerkingen:

  1. Zal ongetwijfeld weer met de beste bedoelingen zijn, maar 't is bijna aandoenlijk.. Het is zoveel ik,ons,wij. "Een kerk; waar kinderen geprikkeld worden om in zichzelf te geloven.. Waar mannen, èchte mannen zijn.. en waar mensen ùìtzinnig zijn van vreugde." Weet je, je hoort het steeds meer, dit soort humanistische kul. Want dat is het. En veel 'evangelische' tuinen erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn idee, ik ken Martin zelf erg goed en moet zeggen dat dit sort filmpjes mij niet verbaast. Ooit was hij een van de mensen die op het podium stond te dansen bij het bidden voor de ouders van Jens
    Jedidja, het ongeboren zieke kind waar volgens zeggen genezing zou komen in de baarmoeder. Het filmpje is helaas niet meer op internet te vinden.
    Martin was betrokken bij: Dorien en Jeroen Hubertse worden gevolgd gedurende de
    zwangerschap van Dorien, o.a. op bezoek bij de gynaecoloog
    die haar vertelt dat haar baby niet levensvatbaar is vanwege
    een chromosoomafwijking (trisomi 18) waardoor o.a. het hart
    en de hersenen niet in orde zijn; tijdens een bijeenkomst van
    de Berea gemeente waar gedanst en gezongen wordt in de naam
    van Jezus en waar een gebedsgenezer genezing uitspreekt in de
    naam van Jezus; tijdens een Russische gebedsgenezingssessie
    in de Jaarbeurshallen 2003 o.l.v. pastor Sunday die God
    vraagt om de chromosomen van de baby te genezen; in het
    ziekenhuis waar Dorien werkt als verpleegster en Jeroen als
    radioloog laborant; tijdens het kopen van spullen voor hun
    ongeboren zoon; tijdens gesprekken over hun geloof met en
    onderzoeken en echo's die afgenomen worden door gynaecologen;
    tijdens gebeden met een gebedsgroep die zich in de woning van
    het echtpaar richt op genezing van de zoon Jens Jedidja van
    het echtpaar Hubertse; in de verloskamer na de bevalling; in
    het ziekenhuis, kort na de bevalling, waar geconstateerd
    wordt dat de baby overleden is; in de verloskamer met het
    overleden kindje in Doriens armen; in hun woning waar de
    gebedsgenezingsgroep reageert op de dood van hun zoontje;
    gedurende de begrafenis van Jens Jedidja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. soms moet ik ergens heen ,maar dan zakt de moed mij in de schoenen omdat ik wel ga maar niet weet wat ik moet zeggen tegen mensen die alles lijkt tegen te zitten en dan bid ik lopende naar dat adres toe en dan voel ik mij heel klein,maar weet dat ik dan echt niet alleen ben.en bidden hoeft niet altijd zo lang te zijn het kan heel kort maar soms heel intens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar Bas, vaak is bidden het enige dat je kunt doen. En neen het behoeft niet uit de lengte te komen, zolang het maar komt uit een eerlijk hart...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eng, zoveel blije mensen. Ik ben dan meteen vol wantrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik verkeer niet in het Nederlandse evangelische wereld, heb geen idee wie de 'ik' in het filmpje is en ben dan ook niet gehinderd door enige voorkennis.
    Ik zie het 'waar je jezelf kunt zijn' niet dat je de oude zondige mens kunt blijven, maar dat je je niet anders hoeft voor te doen dan je werkelijk bent. Dat je niet met je handen in de lucht hoeft te staan als je je rot voelt, maar ook dat je niet altijd alleen plechtig stil moet zijn terwijl je juichend je dank aan God wilt uiten omdat je gered bent. Dat je niet tegen je buurman hoeft te zeggen dat het goed met je gaat, terwijl je je zorgen maakt over je oudste zoon die het verkeerd soort vrienden heeft.
    En wat betreft echte mannen en echte vrouwen, dat zie ik meer als erkenning dat God mannen en vrouwen verschillend geschapen heeft en dat je daar aan toe mag geven.
    Maar inderdaad, als er in een gemeentesamenkomst alleen maar ruimte is voor 'uitzinnig van vreugde zijn', dan ontbreekt er wat.
    Toch moeten we niet te veel waarde hechten aan zo'n filmpje lijkt mij. Het gaat er uiteindelijk om hoe het er echt toegaat in de gemeente en daar weet ik helemaal niets van.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.