vrijdag 31 augustus 2012

De volgende morgen


Droomde dat ik bij de notaris zat die vanachter zijn reusachtige bureau schreeuwde:”u moet het nalatenschap accepteren meneer de Mooij want u bent een waardeloze hufter, volgens het testament dat uw vader heeft op laten maken.” Maar ik wil helemaal geen erfenis, ik wil niets, helemaal niets. 
“U zult ook het ouderlijk huis, waar zoveel nare herinneringen liggen, binnen moeten gaan en het tot aan de laatste kruimel moeten leegruimen. Dat bent u verplicht volgens de wet meneer de Mooij en als u daar geen gehoor aan geeft, sluit ik mij geheel aan bij uw vader die u een waardeloze zak noemde.”
Bij het ontwaken voelde ik mij slechter dan ooit. Een nachtmerrie. Zou ik echt verplicht zijn het ouderlijk huis met al die vreselijke echo’s van het verleden te ontruimen na vaders dood? Ik kan geen voet in dat huis meer zetten zonder er als een volslagen gebroken man weer uit te komen. In gedachten hoor ik de buren weer mompelen:”kijk daar heb je die lijkenpikker, nu er wat te halen valt komt hij wel.” Ik wil niet, ik kan het niet, ik….


7 opmerkingen:

  1. Ai, ja moeilijke kwestie Peter. Ik heb geen idee of je daartoe verplicht bent. Je hebt toch meer broers dacht ik? Misschien dat die het willen doen zodat jij niet hoeft? Maak jezelf niet gek hiermee. Desnoods láát je het doen als het niet anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik kon, dan ging ik met je mee en hielp je.....echt, dit vind ik hartverscheurend......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb drie zussen maar die willen niets met hem te maken hebben, Sta er in deze dus menselijk gezien erg alleen voor. Tja. Het rotte is dat je je ondanks alles toch schuldig blijft voelen ook al zegt het logisch denken dat je er niets aan kunt doen. Gek is dat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, zussen ipv broers zie ik. Maar als jij er toe verplicht bent zullen zij dat toch ook zijn neem ik aan. Ze kunnen niet alles op jou afschuiven omdat ze niks met je vader te maken willen hebben... dat wil jij liever ook niet. Je staat er echt erg alleen voor ja als je zussen pertinent weigeren... vindt het heel erg voor je.

      Verwijderen
  4. Misschien kun je het met iemand doen die er emotioneel minder of geen binding mee heeft, misschien maakt dat het voor jou makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze hebben mede door mijn vaders gedrag allemaal een gsm gekocht en de oude telefoon laten afsluiten omdat hij hun nummers had. Nu kon hij hen niet meer lastig vallen en uit voorzorg hebben ze het mij ook nooit gegeven omdat ik eens zo dom was toen ze een nieuw nummer hadden op het leugentje van "pa" in te gaan dat hij hun nummers kwijt was. Wat zoveel wil zeggen als:"ik kan ze ook niet opbellen en zou er langs moeten gaan om een en ander door te geven." Ben bang dat het ze totaal onverschillig laat allemaal en dat het verloren moeite is. Blijft lastig allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je zussen en jij niks willen hebben, zou je zo'n 'opruimbedrijf' langs kunnen sturen. Hier heb je eeb paar bedrijfjes, die huizen leegruimen en bruikbare spullen verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.