maandag 20 augustus 2012

Christelijk doen


Een van de lastigste zaken van getuigen vind ik de ballans te vinden. Je wilt tenslotte graag van je geloof in de Heer getuigen, maar ook weer niet zo dat je afstotelijk werkt en men je vreemd vindt. Hoe ver ga je in getuigen als je nieuwe mensen ontmoet? De stratenmakers bij elke bak koffie die je brengt met een: Loof de Here, gaat mij te ver en werkt averechts. Daarnaast willen veel mensen helemaal niets over het geloof horen en bewerk je enkel het tegenover gestelde als je te pas en onpas over de Here Jezus begint. Ik deed dat wel toen ik net tot geloof was gekomen en in de veronderstelling verkeerde dat God dit van mij vroeg. Tussen de eieren bij de melkman, de uien bij de groenteman en bij de Albert hein, overal getuigde ik, of men het nu horen wilde of niet. Het effect was minimaal. Niemand kwam tot echt geloof, men vond mij een rare.
Hoe ver ga jij met getuigen? Breng je het in het eerste gesprek met nieuwe contacten al naar voren of mogen ze dat gaandeweg ontdekken?

10 opmerkingen:

  1. Nee, zeker niet in 'n eerste gesprek, tenzij men zelf begint natuurlijk. Maar later probeer ik wel altijd voorzichtig uit te vissen hoe iemand daar over denkt. En vertel ik dus ook dat ik wél geloof.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kies voor je laatste optie Peter.
    Anne van der Bijl van de stichting Open Doors verteld dat zo mooi.
    ‘Eerst vriend(en) worden met je vijand(en) dan pas en….. heel….. heel voorzicht getuigen’.
    http://www.opendoors.nl/
    Ik heb heel veel geleerd van Anne en hij gaat op zijn dik 80 jarige leeftijd nog naar Iran om het evangelie daar te brengen. Heel mooi hoe hij verteld hoe je dat doen moet. Niet zoals jou eerste opties in iedergeval. Maar goed dat had je zelf ook al ontdekt.
    Groet van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kies voor het laatste Peter: mensen mogen gaandeweg ontdekken dat wij houden van de Here Jezus en Hem eeuwig dankbaar zijn voor Zijn redding..... Soms komt het geloof al in een eerste gesprek aan de orde, maar dat is heel afhankelijk van de interesse of soms de 'honger' van degene waar ik mee praat.
    Toen Rob zo doodziek in coma op de IC lag, heb ik nooit gepraat over de Here Jezus. Verpleging en artsen hebben me wellicht regelmatig zien bidden (en huilen) aan Rob's bed....maar dat gebeurt op een IC vaak....als mensen in nood zijn, vluchten ze vaak toch naar God..... Achteraf hebben we wel vragen gekregen, er was verwondering over het eindeloze geduld van Rob en dat er in die hele periode niet één keer een klacht over zijn lippen is gekomen. Toen hebben we kunnen getuigen van ons geloof. Er werd naar geluisterd en wat er verder is gebeurd met die 'zaadjes' die wij hebben mogen planten, dat weet ik niet.....God weet het.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook net als Jan en José dat je langzaamaan moet beginnen. Eerst het vertrouwen van iemand winnen en dan proberen vanuit die relatie verder gaan over het geloof. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van mensen die wel tot geloof komen bij een eerste kennnismaking+getuigenis maar dat komt niet zo vaak voor.
    Heb ooit de cursus 'Hoe word je een aanstekelijk christen gedaan' en ook geleerd dat de meeste mensen tot geloof komen door vrienden en familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Relatie opbouwen, dat is volgens mij de meest effectieve manier.
    Onlangs sprak ik een kennis, die ik al jaren ken omdat haar zoon en de mijne samen op het medisch kleuterdagverblijf zaten. Dus we hebben een band: kinderen met extra zorg. En toen ze me vroeg hoe ik het volhoud en ik mocht vertellen dat dat door het geloof in Christus kwam, accepteerde ze dat wel, al doet ze er ogenschijnlijk niets mee. Maar misschien werd ze wel jaloers...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms is het lastig om je in te houden hè. Om het tijd te geven. Dat lukt bij de groenteman of bakker niet. Bij de postbode heb je al iets meer tijd. Iemand overtuigen van het Evangelie valt niet mee.. Bij nieuwe contacten zeg ik het vaak in het eerste gesprek. Maar niet om te getuigen. Hopelijk ontstaat er dan een heilige jaloezie. Zoals de vriendschappen die Anne van de Bijl langzaam maakte. Maar iedere situatie is anders en ieder mens uniek. Alleen Gods Geest kan overtuigen. Maar daar waar we kùnnen getuigen, moeten we het denk ik gewoon 'proberen', niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik schiet meer door naar de andere kant...
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volkomen met iedereen eens hoor, maar vreemd dat je van de Heer bijna altijd leest dat overal waar Hij kwam Hij het evangelie bekend maakte. Goed wij zijn de Heer niet, zoveel is duidelijk. Meende toen ik net tot geloof kwam dat iedereen het wel zou willen horen. Dat viel mij erg tegen. In mijn eigen familie gingen zussen mee naar de kerk maar in de loop der jaren haakten ze een voor een af. Nu ben ik alleen over en dat is best heel erg triest. Temeer omdat men nu naar mij kijkt als die geloofswaanzinnige

    BeantwoordenVerwijderen
  9. gedraag je eerst (zo goed mogelijk)als christen.probeer ernaar te leven,dan komen de vragen van vrienden en buren vanzelf los,en gaat er dan maar aan staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vaak gaat het in een relatie vanzelf. Bijvoorbeeld :de buren zien hoe je met hen omgaat en met je gezin. Het is denk ik goed als mensen zien dat bij christenen ook niet alles vanzelf gaat en het gewoon mensen met fouten zijn. Als het ter sprake komt vertel ik meestal hoe ik het zelf beleef, dat is beter dan dat je hun vertelt hoe zij het moeten doen. Ik heb ook wel een keer op straat uitnodigingen uitgedeeld voor een kerkdienst en toen gebeden met een stel dat een kindje had verloren. Dat vond ik best wel mooi. Op een Nederland zingt dag sprak een majoor van't Leger, en zij zei: "het is een bemoediging als je iemand bij de Heer gebracht hebt maar als ik alles zou weten dan zou ik naast mijn schoenen gaan lopen." Ook als we geen resultaat zien, dan moeten we toch zaad strooien. Wie weet wie je Boven allemaal tegenkomt die ooit op je pad geweest zijn;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.