dinsdag 10 juli 2012

Verzekeren, hoe ver gaan we?


Ergens voelen wij misschien in het geheel niet aan wat verzekeren of zeker stellen nu eigenlijk is. Het is proberen het (noem het) noodlot af te kopen door regelmatig kleine offers te brengen aan de desbetreffende verzekeringsmaatschappij, in de verwachting dat deze ons, als het noodlot valt, zal bijstaan.

Goed, dat wordt in onze tijd niet meer zo gezien en heel veel verzekeringsvormen, ben je verplicht aan deel te nemen omdat onze overheid dat zo heeft geregeld. Dat er ook veel voordelen aan verzekeringen zitten, daar zal de gemiddelde mens het wel over eens zijn, maar ergens is het toch een beetje afkopen van het noodlot.
Er zijn al verzekeringen (now claime) die je kan verzekeren. Je verzekert in deze een verzekering. Het moet niet doller worden. Veel orthodoxe christenen vinden verzekeren een gebrek aan Godsvertrouwen en verzekeren zich daar waar het kan niet. Dat klinkt vromer dan het is, omdat de kerk als geheel in veel gevallen dan garant staat, en dat is toch ook een verzekeringsvorm.
Om kort te gaan, verzekeringen, hoe zie hij het?

11 opmerkingen:

  1. Moeilijk onderwerp. Weet soms ook niet hoever je precies moet gaan.
    Ik moet ineens denken aan een oud liedje:
    'Want ik ben VERZEKERD dat noch dood noch leven mij ooit scheiden kan, ja dat niets en niemand meer, mij kan scheiden van mijn Heer.'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaa en het mooie van die waarheid is dat Hij de premie betaalde ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Denk dat we over het algemeen oververzekerd zijn.. Je enkel verzekeren door de kerk (ger.gem. ofzo) is natuurlijk te komisch om waar te zijn. Alles is Betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het eigenlijk niet zo zeer 'afkopen van het noodlot' maar meer 'voorbereid zijn op het noodlot'. Het treft je namelijk toch wel, of je nu christen bent of niet. Laatst is het huis van één van mijn zussen afgebrand. Ze heeft negen kinderen, dus het was hééél erg fijn dat ze dankzij de verzekering een nieuw huis konden bouwen... Ik ben het wel eens met Wendy dat het soms lastig is hoever je erin moet gaan. Dat is met inenten hetzelfde verhaal eigenlijk. Als je je kinderen niet laat inenten, laat je ze dan wel behandelen door een arts als ze wat hebben?
    Mijn zwager had eens net een nieuwe auto en leende die uit aan een jongen die net zijn rijbewijs had. Die jongen reed de auto volledig in de prak en zijn vader had geen geld om het te vergoeden. Mijn zwager heeft het toen gewoon zo gelaten, dat vond ik wel heel goed van hem. Meestal is het zo dat als men zich niet verzekert, de kosten uiteindelijk door een ander betaald worden..
    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb wel een ziektekostenverzekering, autoverzekering en WA verzekering, verder niks eigenlijk. Ik zou mezelf niet als orthodox willen bestempelen, maar wij doen verder aan al die onzin niet mee hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf heb ik alleen de hoognodige verzekeringen: brand, inboedel, WA, rechtsbijstand, auto, en ziektekostenverzekering. Bij rechtsbijstand heb ik geclaimd toen ik ontslagen werd, en moet zeggen dat ze me geweldig geholpen hebben. En de ziektekostenverzekering heeft vorig jaar een zware kluif aan me gehad, maar alle kosten zijn zonder problemen vergoedt.
    Helemaal zonder verzekering, kan je echt niet meer. Maar er zijn ook een heleboel flauwekulverzekeringen. Je moet zorgen dat je voor jezelf een goede keuze maak.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelf zou ik er moeite mee hebben om een ander op te zadelen met kosten, die niet nodig waren als ik me goed had verzekerd. Denk b.v. Aan auto schade, begraveniskosten. Ook ziekte kosten kunnen schrikbarend hoog zijn en dan ben je echt blij als je goed verzekerd bent! Of een goede reisverzekering, dit hebben wij ervaren met een snowbordongeval in het buitenland. We waren anders diep in de schulden gekomen,( of anderen hadden voor ons moeten betalen) Maar ja, er zijn zo veel verzekeringen ( en als je niet oppast ben je ook nog eens dubbel verzekerd) ik denk ook dat het soms afhankelijk is van de risico's die je hebt/ loopt, of je wel of niet een bepaalde verzekering afsluit.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word ook regelmatig gebeld door die of gene die weer een verzekering probeert te verkopen. Meestal kom ik er wel van af naar bij de begrafenis verzekering dus niet. Ten einde raad heb ik hem het evangelie maar verkondigd en de vraag gesteld of hij wist waar hij na dit leven heen ging, dat was pas een goede verzekering. Tja, toen was het wel even stil an de andere zijde;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb geen begrafenisverzekering omdat ik gwoon wat geld op heb mogen sparen en daar stoppen ze mij wel voor in de aarde om daar tzt weer uit op te staan, naar ik hoop.

    Verzekeringen, tja, veel ervan zijn verplicht en daar ontkomen we dus niet aan. Ik denk dat we aan de enorme kantoren wel zien, hoe veel verzekeringen overhouden aan ons gekochte stukje zekerheid. Daarnaast denk ik ook dat we een keus moeten maken wat wel en wat niet verzekeren. Ik heb geen tandartsverzekering. Heb nooit wat enkel die 34 euro per half jaar aan controle en een beetje tandsteen. Dus ik betaal al 15 jaar geen aanvullende verzekering a 27 euro per maand. Dat is een kleine 5000 euro. Min die twee keer 34 euro per half jaar is:3980 euro. Dan een ingreep van 600 euro in die 15 jaar is een netto winst van 3380 euro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal ik je mijn rekeningnummer ff geven,haha?

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.