woensdag 11 juli 2012

Uithuwelijken


Het is bij ons geen gebruik en wij halen onze neus er ook een beetje heel erg voor op. Een meisje en een jongen mogen van ons verliefd worden en dan vooruit met de geit. Nou ja, ik denk dat de meeste ouders hun hart vasthouden met welke knaap hun dochterlief thuiskomt en als het meevalt de Heer op hun blote knieën danken en als het tegenvalt altijd nog kunnen vasten en bidden in de hoop dat het overgaat. Ergens zit er in dat meebeslissen van ouders in de keus welke het kind maakt betreffende hun levensgezel ook wel een mooi element vind ik. Bedoel dat jij als ouder toch vaak met veel meer wijsheid in het leven staat dan de vol hormonen zittende jongere, die in bijna alle gevallen kiest met zijn hartje en niet met zijn verstand. In de bijbel lezen wij bijvoorbeeld over Abraham die een vrouw zocht voor zijn zoon. Zo onbijbels is het dus niet. Uithuwelijken of op zijn minst meebeslissen bij de toekomstige levenspartner, hoe staan wij hier tegenover? Of, hoe passen wij dit toe? Of doen we er helemaal niets mee en mogen ze het gewoon uitzoeken?

9 opmerkingen:

  1. Tijdens een cursus van CPC zeiden ze dat ieder huwelijk een succes kan zijn, als je er allebei aan werkt. Daar ontbreekt het nog wel es aan, helaas. Als je echt op God gericht bent, beiden, dan geloof ik dat God op de momenten, juist als je er helemaal doorheen zit, je hart weer doet overlopen van liefde voor elkaar. Het is een keus van de wil. Maar als ik terug kijk moet ik zeggen dat ik ook mn vlinders volgde hoor, je had toch helemaal niet in de gaten wat het huwelijk inhield. En mn ouders vonden het prachtig, een nette jongen uit een nog zwaardere kerk als ik. Ben zelf super dankbaar dat we tot geloof zijn gekomen en niet meer zitten waar we vandaan kwamen en een heel andere God hebben leren kennen. Ik denk wel dat het rustiger is als je als gelovige samen het huwelijk betreed, want het was niet altijd ff makkelijk. Mn man zegt wel es: als die meiden later met een jongen thuis komen ga ik eerst maar es ff een ommetje maken om te zien wat voor vlees ik in de kuip heb, haha alle ouders hebben dat hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een advies waar ik best wat aan had als een van mijn dochters met iemand thuis kwam waar ik op zijn zachts gezegd heel veel bedenkingen bij had,gewoon helemaal de hemel in prijzen er is geen betere,nou succes verzekerd.(ook dat is meedenken)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat een huwelijk een beter fundament heeft als het op de Rots staat. Natuurlijk kunnen we ook zonder Hem een huwelijk sluiten, maar ergens heb ik het idee dat we dan toch het belangrijkste om een solide en goed huwelijk te hebben missen. Dat neemt niet weg dat ik “christenen” ken die weer snel gingen scheiden en ongelovigen die hun partner hun hele leven trouw bleven.

    Ja Bas als de kinderen je mee willen laten denken, ben je al een heel eind, dacht ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken 'christenen' die hun aanstaande schoonzoon niet goed (rijk) genoeg vonden.. Net zolang manipuleerde en dreigde totdat hun... Afijn, het ligt er uiteraard aan wat voor een persoon dochterlief of zoon meeneemt, maar het is volgens mij in principe aan de kinderen zelf om te bepalen of en met wie ze graag willen trouwen. Lijkt me wel zo gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, Hans, en als ze echt willen laten ze zich niet manipuleren,lijkt me...dan maak je een keus;)

      Verwijderen
  5. Je zou ze misschien nog een beetje kunnen beïnvloeden in hun keuze als je vóór die tijd met ze praat over wat belangrijk is bij een partnerkeuze. Maar als ze éénmaal iemand hebben, vrees ik dat je er als ouders weinig over te zeggen hebt.. het lijkt me erg moeilijk als je kind thuiskomt met iemand die je zelf niet geschikt vindt, gelukkig duurt dat hier nog een hele poos! Uithuwelijken schijnt trouwens helemaal zo slecht nog niet te zijn heb ik wel eens gehoord, de vader doet dat in overleg met zijn dochter, die heeft best wel een vinger in de pap (in het verhaal van Isaak mag Rebekka ook zeggen of ze het wil). Ik denk trouwens dat het is zoals Mirjam zegt: het welslagen van een huwelijk hangt meer af van de instelling/wil van de partners.

    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En begin al ruim van te voren met bidden dat ze de juiste partner zullen kiezen.
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is zeker een goede zaak om te plannen want wie faalt te plannen is van plan te falen...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.