woensdag 25 juli 2012

Pandora's en ander geneuzel


Dat de hedendaagse sieraden doorspekt zijn met het occulte mag geen verrassing voor ons zijn. Ik noem de pandora als een van de meest aangeslagen sieraden, welke vrouw draagt hem niet! Dat veel van de (noem het bedeltjes) in het geheel niet zo onschuldig zijn, wordt snel en gemakkelijk over het hoofd gezien. Trollen, duiveltjes, yin en yang’, sterrenbeelden, pandora’s met allerhande tekens, waarvan de drager niet weet wat de betekenis is, etc. De vraag komt wel eens bij mij op of dit geen invloed heeft op ons geestelijk leven?
Neem het belletje van de zwangerschapsketting. Ook weer zo’n presentje waarmede de visite aankomt als je net zwanger bent en men beweert dat de baby in moeders buik er rustig van wordt. Het is eigenlijk een kleine bola en vindt zijn oorsprong in het bijgeloof dat de baby in een roesje geraakt door het belletje en rust vind in het geluid.  Magnetische armbandjes, ingestraalde stenen als sieraad en de hele rimram, wat moeten wij ermee?

17 opmerkingen:

  1. Oei, lastige vraag..of het invloed heeft.Ik denk dat het misschien ook uitmaakt of die bedeltjes echt met de intensie gemaakt zijn om invloed te hebben of puur omdat het hebbedingetjes zijn???
    Ingestraalde voorwerpen zullen zeker wél invloed hebben lijkt me. Dus daar blijf ik ver vandaan tegenwoordig.
    Er zijn trouwens wel vrouwen zonder pandora hoor ;-)

    Hele andere vraag aan jou Peter: In jouw boekje las ik dat je ook weleens naar andere Gemeentes gaat om te spreken. Doe je dat alleen in je eigen omgeving of ook soms wel verder weg??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moge mensen net op en weer een heerlijke dag zo te zien, dus hup op de fiets de natuur in.
      Ja in mijn evangelische dagen sprak ik regelmatig her en der in het land, klopt. Ik deed toen veel minder op internet en eigenlijk ga ik niet meer voor sinds een jaar of tien, op hoge uitzondering na. Mijn gezondheid laat het ook niet zo gemakkelijk toe helaas want ik deed het gaarne.

      In de gevestigde orde is men nog lang niet zo ver dat men mensen die het enkel van God hebben geleerd toelaat tot het spreekgestoelte. Daar jaagt men iedereen in bepaalde dorpen zelfs van de preekstoel af omdat men meent dat enkel een theologische opleiding je tot voorganger maakt. Hoe ver zijn we in deze van God afgedwaald?

      Verwijderen
    2. Oké, jammer dat je gezondheid het niet meer toelaat Peter.
      Nee ze zullen dat zeker niet overal toleren om iemand anders dan de dominee of pastor op de spreekstoel te laten. Wel jammer eigenlijk maar ja.

      Groet, Marga (ben ff niet ingelogd dus vandaar anoniem)

      Verwijderen
    3. Tja ik begrijp dat er zoiets al opleiding moet zijn, maar waar is de tijd gebleven dat de Heilige Geest mensen onderwees?

      Verwijderen
  2. Bij (de minste) twijfel aan occulte achtergrond: weg gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit van Pandora gehoord, maar ik denk dat in de meeste gevallen zowel koper als verkoper ook maar enig benul hebben.
    Denk niet dat ze op de inkoopafdeling van Kruidvat of Aldi met de occulte achtergrond bezig zijn, het is een trend waar wat aan te verdienen valt. Zelf ben ik al helemaal niet van de sieraden, zelfs mijn trouwring draag ik niet. Alleen een gouden oorring, omdat dat traditie in mijn familie (van moederskant)is, het schijnt dat we van een zigeunerstam komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je een goed punt hebt Gerrit, het is niet eens opzet en toch denk ik dat men meer stil zou mogen staan bij de achtergronden van bepaalde zaken. Die oorring heb ik ook jaren gedragen maar nu rest enkel het gaatje nog. Sommige dingen gaan over andere blijven. Tis allemaal onschuldig, maar een symbool van de duivel zou ik niet in mijn oor willen ook al verkoopt kruidvat onwetend..

      Verwijderen
  4. Gut, bestaat dat allemaal? Ik ben met een automonteur getrouwd, een technische man... van hem krijg ik o-ringen als armbanden en gegalvaniseerde bouten als halssierraad, zou daar ook wat achter zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zolang hij geen rvs mout in je neus schroeft als Eliezer deed bij Rebecca, valt het weer mee.

      Verwijderen
  5. Ik denk dat alles waar je meer waarde aan hecht dan aan Gods genade niet goed is. Ik had een tijdje een ketting met een kruis eraan en voelde me sterker in mn schoenen staan als ik hem omhad. Alsof dat kruisje me echt zou helpen,dus op voorwerpen vertrouwen is zoiezo niet goed. Het moderne heidendom geeft helaas een hoop geld voor noppes uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mee eens, mee eens. Toch zien we Petrus of neen het was Pauls, zweet of gordeldoeken naar zieke mensen opzenden waarmee ze iets moesten doen (dragen?) en ze vonden er herstel bij. Een bijzondere passage waarbij je je afvraagt hoe je zoiets moet zien? Ik bedoel, vertrouwen op God begrijp ik maar een stuk stof?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja altijd lastige zaken. wat denk je van:en zij wierpen het lot, of ze gooiden loten om oudsten te verkiezen of alle sterrenkundigen die geraadpleegd werden incl. daniel en zijn kornuiten die daar maar mooi tussen bewogen. De scheidslijn is soms heel dun en dat maakt het ook moeilijk en gevaarlijk soms. Maar als je maar weet dat je persoonlijk Jezus als fundament hebt. Ik heb zelf ook niet alles op een dag geleerd en zo probeer ik ook naar andere christenen te kijken en niet gelijk te veroordelen. Daarom is het goed dat je erover schrijft want zo ben ik ook weer achter dingen gekomen en zo leren we van elkaar, toch? Ik ga mn kruis gelijk weer omdoen haha je ben een mooijert;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is ook waar, vaak is het maar een dunne lijn tussen waar het goede stopt en het verkeerde begint. Ja doe je kruisje gerust om, ik vind het nog altijd een prachtig symbool. Over de davidster zijn ook nogal wat meningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op naar je volgende blog dan maar;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.