donderdag 19 juli 2012

Oordeel zelf maar...

Zal er nog eentje laten zien waar ik mijn foto's van de kerk waar we toen nog kerkten via een soort Anton Pieck- bewerking in het programma Picasa maakte. Er rust een ban op dit stukje, omdat er een kind op de preekstoel te zien is (Corrie ten Boom schreef ooit dat het mooiste geluid in de kerk, het geluid is van een kinderstem en hoe waar is dit!) en omdat ik zelf op monumentendag op de foto op de preekstoel stond en dat vonden bepaalde individuen heiligschennis. Ik kreeg er zelfs brieven over de post toegezonden waarin mij hoogmoed verweten werd en met de hel en verdoemenis gesmeten. En dat alles door dit kleine mooie fotofilmpje. Mensen wat zijn wij blij dat we daar weg zijn, ik krijg het er nog benauwd van! Oordeel zelf maar...

11 opmerkingen:

  1. Wat 'n leuk filmpje heb je daarvan gemaakt Peter zo in tekening-stijl!
    En tja, wat betreft dat staan op die preekstoel, ik vindt het wel humor eerlijk gezegd.
    Dus van mij mag je ;-)
    Maar ik moet erbij zeggen dat ik me ook wel voor kan stellen dat sommigen daar moeite mee hebben. Van oudsher is men zoiets niet gewend natuurlijk. En niet iedereen kan of wil meegaan in de 'lossere' omgang met dergelijke dingen. Wat ik overigens wel heel jammer vindt want het wordt er zoveel leuker door ook vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je, ik kan het mij in het geheel niet voorstellen als mensen een kind op de preekstoel niet kunnen waarderen als ze christen zijn. De Heer sprak:"laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet!" Wat een soort bekrompen, onchristelijk denken heeft een mens als hij daar moeite mee heeft? Waar sta je als christen als je een stuk hout (preekstoel) waar een tijd geleden nog een hondje tegenaan pieste in het bos, verheft tot heilige plaats? Ik zal je zeggen hoe ik dat zie:"Je hebt van voorwerpen goden gemaakt." Je bent terug gestapt naar de wet waarin in de tempel heilige voorwerpen als afbeelding van de levende God in Zijn Zoon aanwezig waren. Afspiegelingen die waar naar terug gegrepen wordt, zonder te beseffen dat wij daarmede de Zoon die in ons woont daarmede buitenspel zetten.

    Voor mij, bestaan er geen heilige voorwerpen enkel een heilige God. Voor zover ze al hebben bestaan als zijnde heilig en afspiegeling van de Zoon, Hij is gekomen om alle schaduwbeelden te vervullen. Mensen die terug grijpen naar heilige voorwerpen grijpen terug naar de wet die niemand dan Jezus kon vervullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar heb je wel gelijk in inderdaad. Een preekstoel is niet heilig, dat klopt natuurlijk.
      Niets is heilig, behalve God. Helemaal mee eens.Zelf heb ik ooit voorwerpen en boeken gehad die voor mij 'heilig' waren. Die zijn inmiddels bijna allemaal weg want daarmee had ik de satan in huis. (occulte spullen). Maar nu dwaal ik af. Wat ik wil zeggen is dat ik het ook wel bekrompen vindt maar dat ik me desondanks wel voor kan stellen dat mensen die zo vast zitten geroest in hun denken zo reageren.

      Verwijderen
  3. Oh ja ik kan mij wat dat betreft ook heel veel voorstellen. Wat mij enkel verbaast is dat dergelijke individuen nooit eens ontwaken en zelfs sterker nog, zichzelf, met hun zelfbedachte heilige voorwerpen opwerpen als de ware kijk op zaken.
    Dat stamt al uit de tij van de Heer zelf toen de farizeeen Hem wezen op de discipelen die met ongewassen handen aten. De Heer zette het weer in het juiste perspectief toen Hij zei:' Tevergeefs eren zij mij omdat ze geboden van mensen leren. Niet het eten met ongewassen handen maakt onrein.

    Zo hebben veel kerken ook als heilig voorwerp de avondmaalsbekers. Men geeft vanuit de hervormde hoek af op de zogenaamde katholieke "heilige" voorwerpen, maar als puntje bij het paaltje komt, hebben ze die zelf ook. Ik maakte ooit een foto op een monumentendag waar in een schim in de verte de ten toon gezette avondmaalsbekers zichtbaar waren.
    Fout! Er vielen mensen over. ZIe hier het resultaat van de mens als het gaat om vrije mensen en mensen die opnieuw een wet maken van zaken die geen enkele waarde hebben enkel het strelen van de eigenwaarde, die enkel in Hem gevonden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doen mensen helaas, zelf wetten bedenken. En dat is nooit de bedoeling geweest dat er dergelijke wetten kwamen.In de bijbel staan alle wetten, als we die omzetten naar deze tijd dan moet dat voldoende zijn zonder dat we er zelf nog meer bedenken.

      Verwijderen
  4. Heb dit filmpje al eens eerder gezien. Blijft mooi. Foto's die een bepaalde sfeer oproepen. Je zou zeggen een Goede sfeer.. Want de Kerk zijn wìj. Jammer alleen van die uilskuikens... Zo laten! Er zijn nu eenmaal mensen die liever in 'de dominee' geloven dan in God de Vader. Tè veel helaas..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uilskuikens en dat terwijl wij vredesduiven mogen zijn....

      Verwijderen
  5. Je hebt helemaal gelijk hoor. Er is niks heiligs aan preekgestoeltes, bekers, kerken of wat dan ook. Wat een flauwekul allemaal! Ja, inderdaad, onze God is heilig. Ik vind het een leuk filmpje die je gemaakt hebt, leuk dat kind op de preekstoel, leuk zoals jij daar staat. Niks mis mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mattanja, hebben we die 11 augustus nog als bbq datum?

      Verwijderen
    2. Beste Peter en Paula,

      Misschien zijn er veel uilskuikens in Gouderak.... Na alweer een aantal maanden na 1 april mis ik jullie nog steeds in de zondagse dienst in Gouderak. Probeer de mooie momenten vast te houden die je in Gouderak mocht hebben.(en de restanten die er nu nog zijn)
      Hartelijke groet, de Gouderakse Bosuil

      Verwijderen
    3. Neen in Gouderak hebben wij de meest fijne christenen ontmoet, laat dat vooral duidelijk zijn. De hartelijkheid, openheid en liefde van deze mensen is groter dan waar ook, in ons beleven. Goed er zitten altijd wel een paar kuikens al dan niet van een uil bij. Maar de eerlijkheid moet mij doen zeggen, dat iedereen en ook ik mij wel eens als een uilskuiken gedraag. De pijn zit um in dat uilskuiken blijven en niet op willen wassen tot de vredesduif der oplossingen.

      We wensen iedereen aldaar een goede tijd toe en lees hier maar niet te vaak, voor je het weet wordt het je verboden vanaf de kansel....

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.