vrijdag 20 juli 2012

Omdat zij wetten van mensen eren


In aansluiting op het filmpje hiervoor en het feit dat wij mensen de wetten van God altijd zwaarder maken, het nu volgende.  God sprak tegen Adam over de boom van de kennis van goed en kwaad dat hij er niet van mocht eten.

Even later zien we Eva die tegen de slang zegt:”Wij mogen niet van die boom eten en haar zelfs niet aanraken.”
Dat aanraken had God nimmer tegen Adam gezegd en we zien hier een eerste nieuwe wet om de geboden van God zwaarder te maken dan ze zijn.
Heel de heilsgeschiedenis door zien wij mensen dit doen. Israël maakte massa’s eigen bedachte wetten en nog altijd doen christenen dit ook. Gij zult niet autorijden op zondag, gij zult lopend naar de kerk, gij zult in tongen spreken, gij zult belijdenis in de kerk doen ander mag je niet aan het avondmaal, gij zult psalmen zingen onder begeleiding van het orgel, gij zult....
Wat is de zelfbedachte wet die jij het meest “fijn” vindt?

18 opmerkingen:

  1. Geen idee. Ik weet niet zo wat men hier voor 'wetten' heeft in de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gelukkig worden de poten onder de meeste wetten weer weggezaagd.soms schaam je je voor de wetten die men gemaakt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het geven van tienden is voor mij een onverteerbare wet. Niet dat ik geen tienden af wil staan of meer zelfs, dat is een zaak tussen God en ons, maar het eeuwige gebedel in sommige gemeenten en dan als stok achter de deur die misbruikte tekst over tienden (onder de wet). Dat is voor mij altijd iets waar ik van baal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kerk zit vol verse wetten. Er is zelfs een psalm veranderd in:"Laten wij de Here loven met orgelspel." Jaja echt waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor de wet waren er al tienden, dus dat vind ik wel een goeie, want dat is een gegeven wat niets met de tien geboden te maken heeft. En verder, ik word wel ook es moe van al die zelfbedachte (kerk) regeltjes, laten we dat nou maar fijn aan de Rechter van hemel en aarde over laten, Die weet wat goed is;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tienden ach, ik vind het een mooie richtlijn maar men moet wel leren om op God te vertrouwen hierin en niet gaan bedelen, zoals Jack riep. God wil dat gemeenten ook hierin een stukje geloof ontwikkelen. Ik heb zelf ook meegemaakt tijdens mijn doop dat de dominee mixer ging verkopen voor 1000 gulden en dat voelde als een afgang. Men heeft de mond vol van vertrouwen op God maar als het om geld gaat....

      Verwijderen
  6. Christus was een Jood en had achting voor de 613 Mitswot (geboden).
    wat vind je daar van ?

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig! Maar Hij ging op zaterdag naar de "kerk"....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is dit duidelijk als antwoord.
      http://vimeo.com/41476676

      M.vr.gr. Jan

      Verwijderen
    2. Ja en neen. Paulus (ook een Jood van betekenis) zegt dat Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

      Om kort te gaan, als de kerk de zondag tot sabbat uitroept stelen ze de zaterdag van het Joodse volk en menen het beter te weten dan God zelf door de zondag tot sabbat uit te roepen. Ik verbaas mij hier al heel mijn christen zijn over. De zondag tot dag der samenkomst, prima, maar noem het niet iets wat het niet is. Dat is een leugen en vraag al helemaal niet aan mensen om deze dag te eren als rustdag wat het al helemaal bijbels gezien niet is. Op zijn best een dag waarop de eerste christen samen kwamen, meen ik...

      Verwijderen
  8. Oo, als je over regeltjes begint.. praat me er niet van! Ik mocht vroeger geen broek aan, nooit mee met schoolreisjes, mijn haar niet knippen, helemáál al geen make-up en ZEKER geen oorbellen, kettingen, armbanden of ringetjes, geen kleding met opdruk, mijn haar niet los dragen, geen 'werelse' muziek luisteren, geen televisie kijken (ook geen onschuldig filmpje op school), niet bij vriendinnetjes thuis spelen, niet naar verjaardagsfeestjes van school, en nog een heleboel dingen meer. Laatst vroeg ik mijn vader wat nou bijvoorbeeld precies de reden was dat we niet met schoolreisjes mee mochten..? (het had nl. wel met het geloof te maken, want kinderen uit andere gezinnen van onze gemeente mochten ook niet). Het frustreerde me eigenlijk enorm dat hij er domweg geen antwoord op had. Ondertussen heeft iedereen in deze gemeente wél een televisie, draagt broeken, haar los, kortom: alles wat ons toen streng verboden werd, blijkt toch niet zo zondig te zijn. Soms voel ik (als ik labiel ben, haha) wel eens een hevige woede opkomen daarover, ik heb daar als kind behoorlijk onder geleden en nu was het ook nog eens voor niks! Mijn man en ik zijn nu eigenlijk behoorlijk allergisch geworden voor dat soort menselijke regeltjes die helemaal niets met de bijbel te maken hebben (al doet men soms alsof dat wel zo is). Eigenlijk is dit wat jij noemt precies de reden dat we uit onze vorige gemeente weggegaan zijn, want dat begon behoorlijk eng te worden daar, je werd geacht alles klakkeloos te doen wat van hogerhand werd gezegd en kritische geluiden werden niet op prijs gesteld. Wat heb ik altijd lange verhalen hé, ik zal nu gauw stoppen.
    groetjes, Geke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je openheid en mooie verhaal over wetjes die door mensen zijn bedacht. Oh oorbellen en terwijl het zo bijbels is. Zelfs piercings zijn bijbels als we Rebekka zien die een ring door haar neus kreeg. Geen makeup neen er vooral zo sober mogelijk uitzien. Tja een gemeente moet je bovenal laten ademhalen en als dat er niet is, dan kan je beter een paar gebouwtjes opschuiven, het lichaam van de Heer wordt niet overal zo eng beleefd...

      Verwijderen
  9. Het blijft moeilijk. We willen het zo graag zelf doen. Onszelf dingen opleggen, geëffende paden betreden. Veilig voelen binnen marges. Zondag dit en dat niet enz. Maar uiteindelijk zullen we in liefde tot de Heer wetten op ons lijf geschreven krijgen, omdat ze vanzelfsprekend worden door het licht dat door ons stroomt. (dat is dus een persoonlijk, maar herkenbaar iets, want een ieder weerspiegeld het licht op zijn eigen manier) Helaas, niet onze inspanningen, maar slechts genade......en dat is soms zo moeilijk te slikken.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is waar het volt goed om onszelf wetten op te leggen en voedt onze eigen vroomheid. Maar ze zijn ten diepste waardeloos omdat wij altijd en eeuwig de wetten breken ook onze eigen bedachte wettjes. Bedankt voor je prachtig aansluitende reacties Irene

      Verwijderen
  10. Vergat even mijn 'wetje'. Ben goed gelovig opgevoed met veel liefde, maar met ook wel veel nadruk op de zondag. Heb nog steeds moeite om bepaalde dingen op zondag te doen, hoewel ik weet dat deze dag maar een verzinsel is om de Joodse traditie te omzeilen. Ha, zielig eigelijk als je erover nadenkt. We wonen in een dorp waar het zondags 'zwart' ziet van de kerkgangers. En dat allemaal op de 'verkeerde' dag. Begrijp me goed, ik heb respect voor een ieder die dit doet om oprecht de Heer te eren.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen ik nog in de kerk mocht komen had ik er wel aardigheid in om de achterlijke wetjes te overtreden. Ik had haar tot op mijn schouders, baard, oorbellen en helaas voor kerkbestuur en dominee altijd vragen waar ze geen antwoord op wisten (één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden). Dus na een moeizame periode voor de heren, leek het ze maar het beste mij de toegang tot kerk en gemeente te ontzeggen. En als je nou denkt dat de goegemeente mij links liet liggen en als de bonte hond behandelde, nee. Heel veel vonden stiekem dat ik gelijk had, zowel oud als jong, maar durfden niets te zeggen om de lieve vrede met de gemeente, vrienden, familie etc. te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Christen met een baard is link Gerrit. Jezus hadden ze spontaan op de kappersstoel gezet Zijn baard en snor afgeschoren, Zijn haren geknipt en hem een zwart pak aangetrokken, evenzwarte schoenen aangedaan en een stropdas om en daaroverheen een toga. Pas dan mocht Hij op de preekstoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat herkenbaar van Gerrit, vonden stiekem dat ik gelijk had maar durfden niets te zeggen......
    Jammer dat er vaak toch geen echte vrijheid is, de veelkleurige wijsheid.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.