vrijdag 27 juli 2012

Likken aan de "kerkvloer"


Ik las in een boek van Ds Hegger dat hij in  zijn katholieke tijd wel meemaakte dat monniken de naam van God in het Hebreeuw op de plavuizen vloer van het klooster moesten schrijven (lees likken) als boetedoening. Ook kwam het voor dat je als boetedoening voor de deur moest gaan liggen terwijl alle ander over je heen stapten als vernedering. Om de bovenbenen werden zilveren kettinkjes met punten gedragen om het vlees te laten versterven. De mens beseft dat hij een falend wezen is als het om heiligheid gaat. Sprak een jongen die net tot geloof gekomen was die me vol vuur vertelde dat hij tot bloedens toe streed tegen de zonde. Hij moest heilig worden, afleggen wat verkeerd is en 180 graden (niet één minder) omdraaien.
Ik vroeg hem of het lukte. Hij keek mij aan en was even stil. Toen sprak hij:”Neen, het lukt niet.” Dat is genade van God dat we dan toch mogen komen want het lukt niemand. Dat neemt niet weg dat we mogen, ja moeten strijden tegen onze verkeerde verlangens. Maar op het einde van elke dag beseffen wij steeds meer dat het offer van Gods Zoon onmisbaar is. En jij? Hoe sta jij in de strijd tegen de zonde? Lukt het?

4 opmerkingen:

  1. Lukt me maar niet. Ik faal hopeloos.
    Denk dat in achterliggende eeuwen de zogenaamde "heiligmaking" het van besef van Genade heeft gewonnen. De Puriteinen hamerden hierop. Heeft prachtige dingen in de Kerk teweeg gebracht. Er zit natuurlijk iets moois in heiligmaking, maar anderzijds zal het Gods Genade nooit inhalen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb je even de tijd als ik over mijn zonden gaat praten dan kom ik daar niet zomaar vanaf dus laten we het maar niet over mijn zonde hebben maar meer van hoe ga je er mee om en weet je waar je er mee terecht kan, nou dat weet ik gelukkig ,Hij is dag en nacht bij mij anders was ik toch tien maal niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, het lukt niet......hoe hard ik ook probeer, ik ga iedere keer weer de fout in. Reden genoeg om iedere keer weer dankbaar te zijn voor wat de Heer voor mij gedaan heeft.......En als ik dát tot me door laat dringen dan kan ik mijn tranen niet bedwingen....ook voor míjn smerige zonden stierf Hij....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter, mensen hebben in de lange jaren de vreemdste dingen gedaan,(Kolossenzen 2:22-32) om zichzelf de straffen, om bij God in een goed blaadje te komen. Heb ik zelf ook gedaan, ik kastijde mijzelf wel niet, maar wou mijn zonden ZELF aanpakken, inplaats om het met Jezus te laten doen. Gelukkig liet de Heer mij ook zien dat het anders zit, niet ik, maar Hij door mij.
    Een kort filmpje, had het laatst een keer ergens geplaatst, de boodschap wordt zo mooi duidelijk weergegeven.

    http://www.youtube.com/watch?v=oShIESAfQa8

    Peter, Gods Zegen en lieve groet voor jullie beidjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.