donderdag 5 juli 2012

Kom tot het geluk

Nou ja, dat is zo maar een tekst die ik zag op een aanplakbord. Kom tot het wonder, was er ook een die ik las van de bekende gebedsgenezer, met kunsttanden en steunzolen. Wilt u echt blij worden, was een ander die ik aantrof op een evangelisch foldertje. Allemaal mooie uitnodigende woorden om mensen tot de Here Jezus te brengen. Nou ja, dat is de opzet. Maar is dit nu waar? Is dit nu de manier om mensen met Hem in contact te brengen? Is het niet een heel klein deel van de waarheid? Natuurlijk putten wij kinderen Gods vreugde uit het heil en zo mag dat ook zijn! Maar het is slechts één deel uit de bijbelse waarheid en nog een erg kleine ook. Ik lees nooit folders met: Wie Mij niet liefheeft boven vader en moeder, is Mij niet waardig. Of: Verkoopt alles wat u hebt en volg Hem! Is de wijze waarop wij het evangelie aan de man/vrouw wensen te brengen niet een beetje opgesmukte halve waarheid?

10 opmerkingen:

  1. Ach, dat is allemaal het gevolg van het populaire welvaartsevangelie. En het genezingsevangelie, is daar helaas bijna altijd een onderdeel van. Die man met die kunsttanden, ome Jan, zal ook eens moeten sterven. Ook zijn leven komt tot een einde. Net als die van ons en ieder ander mens. Ons lichaam is slechts het plekje waar onze geest woont.. "Vind Jezus en wees Vrij en gelukkig!", da's een eenzijdige en vooral armzalige boodschap... Jezus zegt: Kom maar bij Mij, ik verlaat je nòòit. Ik ben bij je, ook als je je niet gelukkig voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik denk ook dat het de halve waarheid is. Want waar draait het nou echt om? Volgens mij om de verstoorde relatie met God de Vader, om de enorme kloof die er is tussen Hem en ons mensen. En de enige die die kloof kon dichten was de Here Jezus....en als wij Hem aanvaarden is de relatie met onze Hemelse Vader herstelt. Maar ja, soms begin je met andere aspecten te vertellen om op die manier mensen te kunnen bereiken voor het Goede Nieuws....niks mis mee denk ik...maar het 'blij-zijn' en de eventuele wonderen moeten geen vervanging worden voor het goede nieuws.....want dat is en blijft het wonderbaarlijke verlossingswerk van de Heer...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijne vakantie gehad Jose? En Yvonne is zeker wel aardig aan de maat geworden. Wanneer komt het kindje denken jullie?

      Verwijderen
    2. Hoi Peter, we zijn nog steeds op vakantie en genieten enorm! Rob heeft een IPad meegenomen, vandaar dat ik af en toe kan kijken bij jou en kan reageren. Yvonne is nu 35 weken zwanger, dus het kindje komt over een week of 5.......spannend!! Ze is inderdaad behoorlijk aan de maat, ze kan nu een glas op haar buik laten balanceren als ze gewoon rechtop in de bank zit....hahaha! We kijken enorm uit naar de geboorte van dat kleine wonderteken.

      Verwijderen
  3. Ik stel voor dat jij nou eens 10 mooie waarheidsgetrouwe slogans schrijft Peter (tuttut, niet tegenpruttelen, jij kan dat best) en die instuurt ten bate van landelijke evangelisatiecampagnes. dan hoeven wij ons nooit meer te ergeren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat juist door dit soort folders en zulke 'aantrekkelijke' uitspraken je mensen 'lokt' die daar juist gevoelig voor zijn. Je moet mensen bereiken die het evangelie nog niet kennen, en dat lukt m.i. niet makkelijk met erg confronterende teksten. dat werk m.i. averechts. Mensen zijn ongelukkig en voelen steeds meer dat lege plekje in hun ziel, dan trekt een tekst; 'kom tot het wonder' toch meer? Wij, die verder in het geloof zijn, weten beter en laten ons hier niet meer zo snel door lijden, terwijl je juist wel ziet dat evangelische kerken sterk groeien door zulke 'simpele' evangeliesatiemanieren. Dat is een beetje zoals ik het zie, en ik bedoel dan natuurlijk niet de 'nep'evangelisten, want die zouden ze de mond moeten snoeren;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb jaren in de evangelische hoek gezeten, maar van groei was nimmer sprake. Enkel van gemeenteverplaatsing. Mensen kwamen uit andere kerken. Ik denk dat de boodschap zeker positief gebracht mag worden enkel moeten wij de blijde boodschap niet mooier willen maken dan hij is. En daar zit de pijn, dacht ik.

      Verwijderen
  5. tja ik ben opgevoed met doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg,als wij allemaal gewoon doen (proberen te doen) wat er van een christen ( met al zijn gebreken) verwacht word dan......heb je het mooiste uithangbord zonder opsmuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een waar gebeurd verhaal vertelt over een man die een groep van zeven mensen wilde samenstellen om een erg gevaarlijke berg te beklimmen. Hij zette een advertentie in de krant die de gevaren achterwege liet. De groep waar hij de berg mee beklom haakte een voor een af omdat het zo zwaar was, enkel hijzelf wilde door maar kon niet alleen.
    Hij tobde erover maar besefte waar de fout zat. Hij had dingen mooier gemaakt dan ze waren.
    Opnieuw zette hij een advertentie nu met alle ontberingen erbij die te verwachten waren. Er kwam een heel andere groep mensen op af en ze behaalden gezamenlijk de top. Ik denk dat dit verhaaltje voor zichzelf spreekt hoe ik de dingen zie….

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie gelijkenis, Petrus. Helemaal waar.
      Een opgesmukte halve waarheid geeft uiteindelijk geen of nauwelijks vrucht. Mensen die het eindelijk gevonden dachten te hebben, druipen dan vroeg of laat gedesillusioneerd af, toch?

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.