dinsdag 3 juli 2012

Kleine ergernissen


“Ja meneer morgen om acht uur precies komen we de oude elektrakabel opgraven en direct weer aansluiten.”  Zo sprak de Surinaamse opzichter gistermiddag om vier uur met dikke onderlip. “Goed dan zorg ik dat ik thuis ben, dan kunnen jullie direct aan de slag.” Enfin het is nu 11.39 en nog altijd zit ik voor Piet snot te wachten.

Ik kocht een nieuwe fiets met twee jaar garantie die een paar weken geleden verliep. Gisteren brak het zadel in stukken (een veer) en ik vandaag terug naar de winkel waar de fietsenmaker de dagen aftelde en tot de slotsom kwam dat ik geen enkel recht meer had op vervanging. Dat is dus een rekenfout want ook na die 2 jaar blijft er een deel garantie. We kwamen er niet uit en hij stuurde stuurs het zadel naar de leverancier om te zien wat er gedaan kon worden.

Kleine ergernissen, hoe gaan we er mee om? Het is gek maar heel vaak gaan grote onenigheden en ruzies over heel kleine onbelangrijke zaken. Herkenbaar misschien?
Heb mij voorgenomen om minder snel geïrriteerd te worden in dit soort kwesties. Hoe ga jij ermee om?

14 opmerkingen:

  1. Het is vaak ergenis of onverschilligheid denk ik. Zelf merk ik dat ik me niet meer zo stoor aan wat bv hier in huis gebeurd, maar er meer onverschillig onder ben. Dat schiet dus ook niet op. Maar een opstapeling ergenissen geeft...KABAM! Schiet ook niet op. Tussenweg zoeken dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik kan me heel lang niet ergeren tot ik het ineens zat ben. En dan ben ik het ook goed zat. Dus beter naar je kleine ergernissen meteen bespreekbaar maken. Want de ruzies zoals je hierboven benoemd zijn vaak de druppel die de emmer doen overlopen. Het is misschien meer de manier hoe je ergernissen oplost: Jij doet ook altijd...
    Of: Ik vind het niet leuk dat je zo doet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig dit stukje. De 'glasvezel' man gaat net de deur uit hier en je raadt het al...we zijn NIET aangesloten! Er bleken verschillende onderdelen niet te zijn geleverd. Ja, en daar zit je dan. Afspraak ingepland, ingesteld op tijdelijk geen telefoon/televisie e.d.
    Nou ja, een middagje vrij is ook lekker maar over twee weken komen ze weer terug. Hopelijk lukt het dan wel.
    Druk maken helpt je niet, ik lach er maar om, er zijn ergere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vader zei altijd: 'ergernis huist in de boezem der dwaas'. (staat ergens in de Bijbel). Het is gek, maar ik denk daar heel vaak aan als ik me erger. Ik kan me bijv. erg opwinden over mensen die de hondenpoep niet opruimen, maar dan denk ik: door me te ergeren ruimen ze het heus niet wél op, ik ben de enige die last heeft van mijn ergernis. Ik probeer nu elke keer als ik me erger aan iemand, juist voor die persoon te bidden, én voor mezelf, dat ik iedereen lief kan hebben zoals Hij iedereen liefheeft. Dan besef je pas hoe ontzettend groot Zijn hart is, en hoe beperkt wij als mensen zijn! Gr. van Geke Mateman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe vreselijk herkenbaar. Ik heb dat ook zo. Ik kan me lang goedhouden en dan plotseling zit het mij tot hier en niet verder. Ik vraag mij af of het niet handiger is om wat eerder aan de bel te trekken? Meestal als het ons tot "hier" zit, is er in je binnenste te weinig ruimte voor:"ik vind dat niet zo leuk." Ik vind wel dat jullie eerlijke reacties je minder geestelijk, maar meer menselijk maakt en herkenbaar voor mij. Ik houd daar van als ik eerlijk ben en heb er meer aan dan:"Ik heb dat nooit, ik ben de rust zelf, ik maak me nooit eens druk, ik vertrouw op de Heer etc. Allemaal mooi en goed, maar minder herkenbaar en ergens krijg ik altijd het vreemde gevoel om zo iemand niet serieus te nemen...
    P.s de stroom zit er op. Ehh de tv kabel is nu stuk! Leve de mannen van de stroom! Wij hebben geen tv, maar toch apart. Is enkel wachten tot ze de ptt kabel raken dan ligt internet eruit...Positief blijven Petertje, heb vertrouwen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van de 17 uur per dag, zit er minstens 1 uur ergernis bij ;-) Ik geef dan wel een knipoog, maar het helaas is realiteit. Vooral over ambtelijke regeltjes, wetjes en politieke corruptie. Daar kan ik zóó slecht tegen. Maar ook als ik ergens achter blijf haken, kleine dingetjes dus. Relaxe hans, relaxe... Soms lastig hoor, als je al op bent van de pijn bijv. Heer, maak me rustig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probleem met jou Hans is dat je gewon echt bent. Nix geen namaak en dus er zit ook een stukje (klein stukje) ergernis bij. Pijn is een van de grootste bronnen van uitputting. Lastig als dat de hele dag bij je is en dan positief te blijven. En toch lijkt het je erg goed, dacht ik. Dat ene uurtje van mij dan weer mee.

      Verwijderen
    2. Ja, die ergernissen zou ik graag per direct inwisselen voor een rustig 'weloverwogen' karakter. Ongetwijfeld herkenbaar. Maar goed, zo zit de mens van nature simpelweg niet in elkaar. We zijn mèns hè. Vandaar dat er zoveel schijn is. Faken lukt de meesten nog heel aardig.. Maar bij God schiet je daar niets mee op.

      Verwijderen
  7. Haha, hoe herkenbaar, voordat ik ziek werd had ik in deze een bijzonder kort lontje en gaf ze van katoen. Maar sinds ik van de prednison af ben (dat is zooi, zeg, daar word je een heel ander persoon van) ben ik de rust zelve, maak me nergens meer druk om.
    We hebben anderhalf jaar op een wastafel en kranen zitten wachten, och denk ik dan, valt nog mee, had ook twee jaar kunnen zijn. Als ik me druk maak en effe er over nadenk, kom ik tot de conclusie dat het sop de kool niet waard is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb dat met Tramadol Gerrit. Een opiaat waar ik vrijer, maar ook meer opvliegender van word. Dat is lastig verkopen ,maar wel waar. Waarom eet je die rommel dan, kan iemand vragen? Omdat ik er zo lekker op slaap, nou lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het enige waar ik me nu aan erger is: "de Surinaamse opzichter (...) met dikke onderlip" :S maar dat komt, omdat ik zelf Surinaamse ben. Maar goed, misschien had deze man inderdaad een dikke onderlip :-).

    Dus, tja... en dan denk ik, wat zijn er leuke blogs op deze website. :-)

    Naomi (van www.newsofpeace.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb verschillende Surinaamse vrienden en allemaal hebben ze van die heerlijke dikke lippen op ééntje na dan. Dat is toch prachtig van die mooie lippen om te zoenen? Heel wat anders dan die samengeknepen reepjes waar die Hollanders het mee moeten doen. Het spijt me maar ik houd van deze mensen en die lippen vind ik geweldig!

    P.s en het eten, maar Surinaamse sambal is me te heet. Een vrouw van een christelijke vriend maakte altijd barra's. Van die soort pittige oliebolletjes. SUPER!!! Daar krijg ik zelfs een mooie dikke lip van. Een andere vriend van Surinaamse komaf is Ramjatan die bekende BB builder. Misschien ken je hem...Dus erger je niet, Surinaamse lippen zijn prachtig en vol, niets mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.