maandag 23 juli 2012

Kies een Herder en geen badmeester


In de gevestigde orde is het gebruikelijk dat na een aantal jaren een herder van de gemeente beroepen wordt en ergens anders een beroep kan aannemen. Op het moment dat een gemeente zonder herder komt te zitten gaan een aantal oudsten her en der in de omgeving luisteren naar herders (dominees) om er een uit te distilleren die in de thuisgemeente de lege plaats kan vervullen. Hoe belangrijk dat oudsten daar ook echt werk van maken, want je moet zeker vier jaar naar deze dominee luisteren op zondag. Heel vaak maken oudsten vanwege een te gemakkelijke houding een verkeerde keus en zit de gemeente opgescheept met een dominee die niet de juiste toon kan raken en dus een gemeente afbreekt in plaats van opbouwt. Het moeilijke in deze is, dat je nooit meer van hem afkomt omdat zijn “goede” naam voor hem uitspoedt en hij dus ook zelf nooit meer beroepen wordt. Zo kan een gemeente voor twintig jaar of langer opgescheept zitten met een herder die eigenlijk beter badmeester had kunnen worden. Hoe belangrijk is het voor oudsten om ernst te maken met de keus van dominee! Onnodig te zeggen dat hier vaak te gemakkelijk over gedacht wordt en de gemeente met de gebakken peren zit. Zo oudsten, versta uw taak en kies met zorg. U wordt er (deels) op aan gezien als u daarin geen ernst maakt! Door God en mensen!

9 opmerkingen:

  1. je moet als oudsten ook niet op een stoel willen zitten die je niet past,en het is toch geen schande om te zeggen dit ken ik niet goed, laat het iemand doen die die gave wel heeft????

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom gaan sommige voorgangers nou over naar geloofsdoop gemeentes, kunnen ze maandelijks badmeester zijn;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner me trouwens dat er vroeger waar ik zat tweetallen voorgesteld werden en dat de gemeente dan kon stemmen,(niet dat daar zo veel verschil in zat;)) is dat niet meer zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen bij ons heb ik geen stemming mee mogen maken en dat is erg jammer.

      Verwijderen
  4. Dit laatste wat Mirjam zegt, over tweetallen; dat ging dan om ouderlingen bij ons. Dominees werden beroepen. GEroepen lijkt me toch heel wat mooier, niet?.. Was bij ons ook zo van die dubbeltallen ouderlingen. Vreemd. Lijkt me toch echt een roeping. Degene die gekozen werd wilde of kon niet, die niet genoeg stemmen kreeg wilde wel graag voor de Heer een baan erbij doen.. Ik hoop maar dat die methode niet meer gehanteerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel de dag visite hier dus geen tijd om te loggen. Arjan is net weg Mirjam (is kennis ook van Mirjam zodoende mensen)
    Tja ik vind ook dat heel de gemeente moet kunnen kiezen. Je draagt hierin dan heel breed de verantwoording van de keus van een voorganger en niet die paar op pad gegaan zijnde ouderlingen. Daarnaast lijkt mij haast om te kiezen een verkeerde zaak. Wij kinderen Gods haasten niet en moeten dus met wijsheid en rust al tastende Gods stem zien te verstaan in wie beroepen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat van Hans herken ik ook, zij die wilden werden niet gekozen. Maar ik weet in de vergadering toen er oudsten kwamen dat mensen zichzelf mochten aanmelden. Ik had al gezegd:let op die,die en die melden zich aan, inmiddels zijn ze allemaal al weer afgetreden...dus of er daar van roeping sprake was?

      Verwijderen
  6. Er is zo'n kreet dat we alle gezichten dezelfde kant op moeten hebben. Een kreet die uit de wereld komt en ook binnen de kerken haar intrede heeft gedaan. Het wil maar al te vaak zeggen:"Dominee zoekt jaknikkers." Men moet niet zo heel veel hebben van mensen met een sterke eigen mening, die zijn maar lastig en veroorzaken geharrewar. Negeer al die mensen en raap jezelf zo veel mogelijk mensen bijeen en om je heen die het altijd met je eens zijn en je hebt een sekte. In de Pinkster zie je dat ook heel vaak. Vader was voorganger dus de zoon werd het ook. Vriendjespolitiek, kruiwagens, mensen die nieuw in de gemeente kwamen en na een paar maanden al op geestelijk verantwoordelijke plaatsen stonden omdat ze aangetrouwd waren met de voorganger.
    Roeping, ach, ik weet niet hoor. Er zijn er velen die dat heus hebben maar ook net zo veel die dominee als een vak zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ennu weer de zon in, veel te mooi weer om binnen te zitten. Laters...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.