maandag 2 juli 2012

Internet is het riool van onze wereld


Nou ja, dat was wat de predikant vond die afgelopen zondag sprak in de dienst. “Iedereen kan er maar zeggen wat hij wil,” was waar voor hem de pijn zat. 
Hoewel ik begrijp wat de beste man wilde zeggen, klonk het nogal ten dele. Het medium internet als zijnde riool beschouwen en het uiten van je mening als zozo betitelen, kwam nogal bijzonder op mij over.

Ten eerste is internet slechts een middel net als lectuur. Maar om alle boeken nou op één hoop te vegen en te roepen:”iedereen schrijft maar zijn mening op en het is een grote riool van letters, lijkt mij aanmatigend.
Alsof er geen goede boeken zouden bestaan. Of goede site’s. Of, als we het hebben over de televisie die door veel predikanten ook als zijnde een uitvinding van de duivel wordt gezien, bestaan er dan geen goede tv programma’s? Om kort te gaan komt het op mij tamelijk bekrompen over om een medium waar misbruik van gemaakt kan worden, maar ook veel prachtige dingen gebeuren, een riool te noemen. Er gebeuren zoveel heerlijke dingen op internet en die spoelen nu mee met de “oelen” in het waswater van een beperkte mening en dat lijkt me niet wenselijk.
P.s de kerk staat zelf ook op internet ehh...
Internet, hoe zie jij dit?

11 opmerkingen:

  1. Internet is een zegen voor de mensheid, veel van wat vroeger onder de pet gehouden werd, komt nu bovendrijven. Dat is alleen maar goed, maar de gevestigde orde zal dat niet kunnen waarderen, de doofpotten worden nu open riolen, misschien bedoelde die dominee dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat de kerken veel in de doofpot hebben gestopt in het verleden, is zonder meer waar. Misschien sla je de spijker wel op de kop Gerrit als daar de pijn zit. Men is bang voor al die meningen want meningen worden gehoord en dat is macht. Maar is een preek ook geen mening?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zegt het wel grappig, er gebeuren zoveel heerlijke dingen op internet.
    Ik ben super blij met internet, je kunt zelf kiezen wat je zoekt en leest en kijkt en luistert.
    Als je nieuwsgierig bent naar alle vuiligheid die er te vinden is, dan zoek je dat zelf, je hoeft het niet te zien.
    Dan hoef je het nog geen riool te noemen. Beetje kortzichtig.
    Voor school is internet al een must geworden, werkstukken, opdrachten enz..alles via het www.
    Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van het net, je kunt de riool kant op of je kiest de kant van het schone water.(Ik beperk me maar tot de " heerlijke" dingen op het net, zoals het lezen van dit blog.)

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of dat mensen andere bijbelse geluiden lezen en dat zou weer een bedreiging kunnen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's een (typische) eenzijdige dominees-opmerking, niet?
    Denk dat het Internet een enorme zegen voor de Kerk is! Natuurlijk is er veel shit te zien en lezen. Een filter op het Net is geen overbodige luxe. Maar ben ervan overtuigd dat door Internet, door een eerste stapje, veel mensen God hebben mogen leren kennen. Voorbeeld: de meest intensieve Twitter-account's hebben een christelijke inhoud. Als we als Christenen het internet positief inzetten, is het enkel tot Zegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja zo zie ik het ook. Het is een kwestie van keuzes maken en als je daar moeite mee hebt kan een filter uitkomst bieden. Verbazend dat er mensen zijn die iets wat op zich neutraal is afschilderen als van de duivel. Ik dacht dat we die tijd wel achter ons gelaten hadden.

    P.s hier heel druk bezig met hooimeiden. Ehh tja hoe dat zit lezen jullie overmorgen op de natuursite ik mot zo weer weg om een en ander op de foto te zetten dus jullie moeten mij aub excuseren....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooimeiden?.. dat maakt nieuwsgierig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. er zijn b.v heel veel studenten die verschillende Bijbels op hun tabloid hebben ze kunnen preken en nabeschouwingen via.internet delen. en je kan de Bijbel in het Nederlands versturen en iemand aan de andere kant van de wereld kan hem met een vertaalprogramma zomaar lezen en vragen terug stellen dit is zomaar een voorbeeld. Wat negatief het is maar net hoe ga je er mee om. Of heeft die betreffende Mijnheer moeite met internet?? er zijn hele goede cursussen voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vroeg me al even af: wat doet-ie hier dan?? bij het lezen van de titel. Maar het is dus niet jouw mening. Ik begrijp ook wel wat de beste mn bedoelt, maar dat is met alles zo waar je aan verslaafd kan raken of je vertrouwen op gaat stellen. En er is ook zat troep in de boeken- en muziekwereld. Gelukkig zijn er ook heel goede dingen op internet. Meeluisteren met de kerkdienst bijvoorbeeld als ik met Rob thuis zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat deden we eigenlijk voor er internet was? Haha, ik vind het internet heerlijk en maak er dankbaar gebruik van. Aan mijzelf de discipline om dat verantwoord te doen, zoals met alles eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Internet is voor mij een afspiegeling van de mens. Al het moois en het lelijks is er te vinden. Een riool? Waar. Maar ook een hemels stukje paradijs. Tis maar net waar je naar zoeken wilt. En dan, het is allemaal wat in de mensenharten leeft. Ben ik zo blij dat Hij afdaalde in ons riool! Veel mensen zien de kerk als heiligen tezamen en dat moet ook zo zijn, maar vergeet niet dat ook heiligen verborgen riolen hebben. De oude mens die pas volkomen opgeheven zal worden in onze vereniging met Hem de Koning die te komen staat.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.