zaterdag 21 juli 2012

Ik ben een chronisch ziek christen


Je mag mij dus mijn hele verdere bestaan bijbelteksten voor de voeten werpen waar de Here Jezus mensen genas, om mijn in gebreke blijven in te peperen

Je mag mij van onder je valse tanden en kronen toe lispelen dat er voor mij, mits ik geloof heb als het jouwe, genezing is te vinden bij de Heer

Je mag mij vertellen, terwijl je je steunzolen in je schoeisel schuift, dat een waar kind van God niet iets behoeft te mankeren aan zijn lijf

Je mag mij vanuit je brilbehoefdende ogen aankijken en met mij willen bidden mijn hele leven lang. Ik zal mij dan ootmoedig buigen onder jouw gezonde handen

Je mag mij vanuit je gezonde lijf zeggen dat de gave van genezing nog altijd aanwezig is en dat het de hoogste tijd is dat ik daar eens wat mee ga doen

Ik zal proberen temidden van al jouw geboden de hand van de Heer vast te houden, al valt het niet mee om weer onder een wet van mensen te leven.

Ik zal als ik crepeer van de pijn, mijn ongelovige medicijnen laten staan om meer pijn te lijden want zoals jij al sprak komt het aan op vertrouwen. Als ik dan huilend van de pijn in slaap val, zal ik beseffen dat jij er dan niet voor mij bent, maar je opbouwende woorden dat een waar christen niet ziek behoeft te zijn, zullen een balsem voor mijn ziel wezen


Ik zal proberen blij te zijn en altijd voor ogen te houden dat jij het goede met mij voor hebt, zodat ik weer “gezond”  kan zijn net als jij en mensen vertellen van onder mijn kale kop, vanachter mijn leesbril, vanover mijn kronen op de kiezen en mijn steunzolen, dat de aftakeling van het lichaam niet nodig is voor de ware gelovigen

Ik zal dan net zo’n fijne liefdevolle indruk achterlaten bij hen die dagelijks moeten leven, met pijnen, moeiten en verdriet als jij.

Bovenal zal ik beseffen: Jouw waarheid is de ware

Amen

31 opmerkingen:

  1. Tja, wat kan ik daar op zeggen als mede-chronisch-ziek christen..ook maar.... Amen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook al, nou ja dan zal je ook wel eens tegen tegen mensen aan gaan lopen die zeggen:"KOm mee naar Jan zijstra...

      Verwijderen
    2. Geen idee, zou zomaar kunnen. Maar ik ga toch echt niet mee hoor! :-) Lijkt me echt drie keer niks.

      Verwijderen
    3. Geloof mij, het is vier keer nix. Ik heb er een hoofdstukje over geschreven in mijn boek van BB tot christen...

      Verwijderen
    4. Ja dat heb ik net vandaag gelezen ;-)
      Heb het hele boekje gelezen trouwens. Je hebt nogal wat meegemaakt zeg!

      Verwijderen
    5. Jaja we krijgen allemaal onze portie "leut" in het bestaan, haha.

      Verwijderen
  2. Ik word er alleen maar stil van. Ben zelf niet lichamelijk ziek, maar voel de pijn in je woorden. Ze dwingen bewondering af. Dus stille bewondering, en gebed, is alles wat ik jullie geven kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lapetjeskat ik kan bij jou geen reacties plaatsen bij je laatste twee logjes. Heb je dat bewust zo gedaan of staat er iets dicht?

      Verwijderen
  3. Pik je weet hoe ik denk over die zogenaamde "geestelijke" figuren die een ander precies weten te vertellen dat God geneest, alleen raken ze het zelf met geen vinger aan. Ik heb bewondering voor mensen die ziek zijn en God trouw blijven. De massa die schreeuwt over hoe jij als chronisch zieke het moet doen, doen mij immer aan dat wijf van Job denken of zijn vrienden. Ze weten precies waar de schoen knelt. Voor een ander wel te verstaan. Hun schoentje zit als gegoten. Ze zouden in plaats van zoveel kletspraat te moeten verkopen eens gaan bidden voor de zieken en op grond van hun eigen geloof moeten beseffen als er niets gebeurt: heb ik eigenlijk wel geloof genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In aansluiting op wat Jack al zegt: dat God geneest op grond van de bidder (zo is de gedachte) zeg ik,laat me weten wanneer je zover bent om op grond van jouw geloof een ander te genezen. Ik hoor het graag als je eindelijk zover bent en niet met de dooddoener aankomt dat het weer op de ziek vastzit. Dat is nu juist het mooie van echt gemeentezijn, dat een ander in jouw plaats ten tijde dat je het zelf niet meer kan in mag treden...

    Gezocht: mensen met echt geloof zonder praatjes die voor zieken willen intreden en op grond van hun geloof een wonder willen Lees de Jacobusbrief even en leer dat het gelovig gebed van de "bidder" genezing schenkt. Nog niet eens van de ontvanger! Een uitdaging voor de mensen die weten hoe het moet!

    BeantwoordenVerwijderen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben ook chronisch-ziek en kan niet zonder medicijnen maar ik hoop dat jij ook je draai gevonden hebt en niet naar die onzin luisterd maar ik zeg wel eens als ze mij zo benaderden.ik vind jullie een flinke vrouw(of man) maar kom eens terug als het leven jullie getekend hebt en dan vraag ik mij af hoe praten jullie nu???ja je kan een bijbel lezen....of ....lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen die zelf niets mankeren weten altijd precies hoe het moet: Wees blij met de dingen die je nog wel kunt, Gelukkig maar dat je niet meer werkt, toen je ziek werd, en nog meer van die doordoeners. Nou wil ik geen zeikerd zijn, en dat ben je al gauw, want ze moeten vooral geen last van je hebben, maar ik zeg weleens als ik die gasten helemaal zat ben: Zullen we een weekje ruilen? En verder denk ik dat er geen reet aan te doen is, het overkomt je, het zal wel een reden hebben, en je moet het er mee doen. En ik hoop dat ik ooit de antwoorden krijg over het hoe en waarom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zeg ik graag volmondig amen op Gerrit. Mensen praten zo gemakkelijk (niet allemaal want we hebben ook heel veel fijne mensen om ons heen en op het weblog) over wat jij zou moeten...

      Verwijderen
    2. Wat dacht je van de uitspraak: Marga heeft de rolstoel bij zich, ze wil zeker interessant doen.

      Ook zo pijnlijk...alsof je daar voor je lol inzit.
      (zit er overigens nu niet meer in)

      Verwijderen
    3. Oh ja een ander weet altijd veel beter wat jij mankeert en zal je wel even vertellen dat je eigenlijk enkel een beetje aandacht zit te trekken ook...

      Verwijderen
  7. Volgens mij kun je een berichtje achterlaten wanneer je op de titel klikt.
    Hoop dat het dan lukt..
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Christenen zijn de enige gelovigen die op hun gewonde soldaten schieten met bijbelteksten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Clint, ik word nieuwsgierig naar je boeken. Heb al even gekeken, maar de bestelling is vast voor de vakantie niet binnen. Zeg nu vaarwel. Ik ga op vakantie naar Scandinavië zoals je op mijn blog kon lezen.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik hoor wel of je het wat vond. Het leus te lezen zijn van bodybuilder tot christen en de dans van de zilverreiger.

      Een goede vakantie toegewenst en tot dan.

      Verwijderen
  10. In Love's Service, Only Wounded Soldiers Can Serve.
    Er is veel Zegen gelegen in de gebrokenheid van het leven, in zieke en gebroken mensen. Vandaar dat gezonde mensen kennelijk graag iets willen betekenen voor hen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het idee dat bepaalde christenen tegen Job ook zouden roepen:"kom van die mesthoop, belijd je zonden en genees. Het zijn bekende geluiden...

      Verwijderen
  11. Als mede-chronisch-zieke en een man hebbend die bijna 4 jaar geleden invalide geraakt is, snap ik zó wat je bedoelt...... Weet je, wat je hier beschrijft is een issue waar ik de laatste tijd (weer) enorm mee geconfronteerd word. Vast heel goed bedoeld, maar enkele broeders uit de gemeente menen te moeten zeggen tegen Rob en mij dat wij genezen kunnen.....als we maar alles opruimen wat er tussen ons en God instaat; als we maar genoeg geloof hebben; als we maar genoeg vertrouwen hebben enz. enz.... Peter, ik word er bijna beroerd van....gelukkig staan we de laatste jaren vrij stevig in onze geestelijke schoenen, dus het zal ons niet onderuit halen, maar het doet wel pijn.
    Ook jij Peter: laat je niet onderuit halen....weet dat je een geliefd kind van je Vader bent en dat Hij je bijstaat.....óók in je pijn.
    Peter, mag ik dit stukje van jou copieren en op mijn facebook plaatsen? Uiteraard met jouw naam erbij. Ik wil graag dat mensen dit lezen en gaan begrijpen dat je niet zomaar ongenuanceerd iets kunt roepen en mensen dus pijn doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jose
      Wij moeten eigenlijk hier nog eens eten en ik laat het van jullie afhangen want ik weet niet wat kan en niet kan.
      Wat je reactie betreft ben jij iemand die volkomen recht van spreken heeft.
      Wat je vraag betreft: graag, heel graag...

      Verwijderen
  12. Ik heb je even gemaild Peter, over het bij jullie komen eten.
    Dank je dat ik dit stukje op m'n facebook mag zetten. Ik weet niet of het helpt, maar ik hoop dat een aantal mensen er door gaan nadenken....
    Truste en tot spreeks.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Peter, je hoeft dit niet te publiceren. Maar ik wilde toch even dit kwijt. Vergeef me aanmatigheid als het zo over komt maar.... Ik heb in mijn familie wel chronisch zieke mensen meegemaakt, die vervolgens ook nog eens te jong stierven. (2 schoonzussen van ca. 40 jaar) 2 jaar geleden is een broer van mij overleden na een zieke periode. Mijn broer had de Heer volledig losgelaten, maar in zijn woorden “Er is gewoon niets” klonk zoveel smart door.... en ik kon er niets mee, alleen mijn eigen geloofservaring proberen te delen. Mijn schoonzussen waren niet zozeer praktiserend gelovig, maar hun beperkte geloofs woordenschat straalde juist of misschien zelfs daarom zoveel vertrouwen uit dat ik daar zelf zelfs nu nog troost in kan vinden. Kortom, ben je ziek zonder de Heer, dan trap je tegen de mensen aan. Ben je met hem ziek, dan trap je tegen God aan, en reken maar dan krijg je antwoord. Je hebt een kussentje in je rug, hoe je het ook keert of draait, je komt er niet van los. Zelfs al voelt het soms als een spijkerbedje toch geeft het uiteindelijk de zachtheid waarin je ziel kan rusten.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Rond en om zieke mensen is heel veel te doen. Emotie, het waarom, de pijn en soms het uitzicht op de dood, die soms in het verlengde ligt van al dit lijden. Reden te meer om liefdevol voor elkaar te zijn, gelovig of niet gelovig, alle mensen verdienen onze liefde omdat het schepselen Gods zijn. Veel ervan zijn zo verbitterd dat ze niets meer van Hem willen weten, maar bij sommigen proef je toch dat ergens die hand van God nog altijd deels vastgehouden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Peter
    ik las zojuist een stukje op het blog van een broer van mij en ik moest aan jou denken. Misschien wil je het eens lezen. De tante die in het topic genoemd wordt is dus ook mijn tante Enny, en aan haar heb ik mijn eerste roman destijds opgedragen.

    http://vrijspraak.wordpress.com/2013/02/22/t-l-osborn-een-stem-uit-het-verleden-en-het-blijvende-getuigenis-van-een-vrouw-die-niet-genas/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zelf heb ik er ook eens over geschreven (alweer vier jaar geleden):
    http://appie.abspoel.nl/?p=564

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben dankbaar voor een site als deze...ik ben zelf al jaren chronisch ziek en zie veel herkenning! Ik heb alle christelijke stadiums wel doorgelopen:) Van Jan Zijlstra tot de vrienden van Job :)
    Wat ik steeds mee ontdek is dat Gods hart en Liefde uit gaan naar de zieken, Hij vind hen dappere helden!
    Kan iemand me misschien een christelijke lotgenoten site aanraden (voor chronische zieken)

    Arjo Vogel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is een lastige vraag aangezien ik niet op de hoogte ben van het bestaan van en dergelijke site. Kan je wel een vriend aanraden en diens site die net als jij en ik onder de dappere helden valt, mede omdat ook hij, ziek als hij is, blijft vertrouwen.


    http://www.holdme-jesus.com/

    Of kijk even onder de link: Hans rechts bij de linkjes.....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.